Detail předmětu

Strategický management

FP-smanPAk. rok: 2016/2017

Strategické řízení firmy v tržním - konkurenčním prostředí lze označit za životně důležitý aspekt potenciálního úspěchu firmy. Rozhodnutí o strategii firmy, má-li zvolená strategie přivést firmu k požadovanému cíly, musí vycházet z důkladné strategické analýzy. Teprve na jejím základě lze generovat možná řešení, vybrat a implementovat optimální variantu. V rámci procesu strategické řízení pak management firmy hodnotí faktory jako jsou disponibilní zdroje, poslání a cíle a externí a interní prostředí firmy. Takto pojímaná a vytvořená strategie, se může stát solidním základem konkurenceschopnosti firmy.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou seznámeni s procesem strategického řízení ve firmě a principy strategického myšlení. Budou seznámeni s analytickými postupy pro strategickou analýzu interních i externích faktorů. Naučí se postupu pro formulaci strategií založeném na hierarchické struktuře strategií - corporate, business, a funkční strategie. Naučí se jak postupovat při výběru, realizaci a hodnocení strategie.

Prerekvizity

Studenti musí mít základní znalosti postupů v oblasti plánování, organizování, stimulace a kontroly. Je třeba aby se orientovali v základních funkcích podniku. Vyžaduje se znalost běžných marketingových metod.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro absolvování předmětu je rozhodující splnění dvou podmínek - zpracování a obhájení projektu a absolvování závěrečného testu s možným ústním dozkoušením. Bodování jednotlivých částí je následující:
• projekt je hodnocen maximálně 40 body dle úrovně zpracování.
• Závěrečný test má dvě části. První část obsahuje 10 otázek s volitelnými odpověďmi a až e, druhá část pak dvě otevřené otázky. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 2 body, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 20 body. Maximální celkový počet bodů z testu je 60. Na zpracování první části (otázky s volitelnými odpověďmi) mají studenti 20 minut. Na zpracování části s otevřenými otázkami mají studenti 60 minut. Pro zpracování části s otázkami s volitelnými odpověďmi není možné používat žádné podklady. Zpracování otevřených otázek probíhá formou „open book“.
Při zpracování projektu studenti řeší v týmech téma definované na základě konzultace. Složení týmů a téma je třeba zaslat elektronicky nejpozději do konce 4. týdne semestru. Projekt má dvě možná základní zaměření. První zaměření je charakteristika a hodnocení strategického chování zvolené firmy. Druhé možné zaměření formulace strategie pro zvolenou firmu. Podrobnější podklady pro vymezení obsahu projektu bude zveřejněno v aktualitách předmětu a e-learnignu. Pokud jde o výběr firmy pro řešení projektu tak platí, že konkrétní firma může být zvolena v rámci semestru a kurzu pouze jedním týmem. Cvičení jsou určena primárně pro konzultaci postupného zpracování projektů.
Specifický obsah projektu je stanoven pro každý tým individuálně na základě konzultace tak, aby projekt pokryl strategické aspekty chování konkrétních firem v daných odvětvích, prvky strategické analýzy firmy, oblast formulace a implementace strategie. Projekt je obhajován v termínu určeném harmonogramem stanoveným v průběhu semestru.
Studenti odevzdají písemné zpracování studie ve formě prijmeni.doc případně prijmeni.pdf. Pro název souboru použijte příjmení jednoho člena/členky týmu. Tyto podklady je třeba odevzdat nejpozději týden před termínem obhajoby. Pozdní odevzdání je penalizováno stržením 10 bodů z celkového hodnocení. Zpracování, odevzdání a obhajoba projektu je současně podmínkou pro udělení zápočtu. V případě neúspěšné obhajoby, nebo nekvalitního zpracování (méně než 10 bodů), mohou studenti zpracovat nový opravný projekt místo té původní. U tohoto projektu je maximální možné hodnocení 30 bodů. Termín prezentace opravného projektu je pak stanoven individuálně.
Celkový maximální počet bodů, při 100% splnění obou podmínek je 100 (max 40b z projektu + max 60b z testu). Výsledná klasifikace se odvíjí od počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Pro absolvování předmětu je třeba získat v součtu minimálně 50 bodů. Při nedostatečném počtu bodů, případně při potřeba získat lepší hodnocení mají studenti možnost využít ústní zkoušky.

Osnovy výuky

P-1 Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy
P-2 Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie,SBU
P-3 Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
P-4 Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
P-5 Postupy analýzy interních faktorů, analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
P-6 Formulace strategie, hierarchie strategie, Porterovy generické strategie
P-7 Diverzifikace, podstata akvizice, fůzí, joint-venture a franchising, strategie internacionalizace
P-8 Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru, implementace a hodnocení strategie
P-9 Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
P-10 Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studenty s procesem strategického řízení firem v tržním a konkurenčním prostředí. Důraz je kladen na vysvětlení principu analytických metod a možností jejich aplikace a tvorbu strategie a její realizace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních je kontrolovaná. Povinná je účast na prezentaci a obhajobě projektu. Účast na přednáškách je doporučená.

Základní literatura

HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
JOHNSON, G. - SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. Přel. Z. Strnad. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 803 s. Přel. z: Exploring Corporate Strategy. ISBN 80-7226-220-3 (CS)
KEŘKOVSKÝ, M. - VYKYPĚL, O. Strategické řízení. 1. vyd. Brno: VUT v Brně Fakulta podnikatelská, 1998. 157 s., ISBN 80-214-1111-2 (CS)
ZICH, R. Koncepce úspěchuschopnosti Konkurenceschopnost - vítězství, nebo účast v soutěži?. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2012. 125 s. ISBN: 978-80-7204-818- 2. (CS)

Doporučená literatura

GRANT, R.M. Contemporary strategic analysis. 6th ed. Blackwell Publishing, 2008. 482 p. ISBN 978-1-4051-6309-5. (EN)
KOTLER, P. Matrketing Management. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 720 s. ISBN 80-247-0016-6. (CS)
MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. 1.vyd., Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. 246 s. ISBN 978-80-247-1911-5. (CS)
MINTZBERG - QUINN - GHOSHAL The Strategic Management Process. Revised European Edition. Prentice Hall Europe 1998, 1036 p. ISBN 0-13-675984-X. (EN)
PORTER, MICHAEL E. Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 557 s. ISBN: 0-7432-6087-2. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-UFRP , 2 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy
2. Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, hierarchie strategie,SBU
3. Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
4. Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
5. Interní faktory – funkční přístup
6. Analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
7. Formulace strategie, Porterovy generické strategie, hodnotový řetězec
8. Diverzifikace, restrukturalizace
9. Podstata akvizice, fúze, joint-venture a spolupráce firem, strategie internacionalizace
10. Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru
11. Implementace a hodnocení strategie
12. Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
13. Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací

Cvičení

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Řešení případových studií
Prezentace projektů