Detail předmětu

Drobné podnikání

ÚSI-2FDDRAk. rok: 2016/2017

Studenti budou informováni o filozofii malých a středních firem a jejich pozice v ekonomikách. Důraz bude kladen na založení, řízení, marketing a finanční aspekty malých a středních firem.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Student bude schopen založit a řídit malou firmu a komplexně identifikovat a kriticky analyzovat rizika, implementovat a vyhodnotit přijatá opatření ve firmách a institucích z pohledu drobného podnikání.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení klasifikovaného zápočtu je požadováno splnění následujících podmínek: 1. Aktivní účast na cvičeních bude kontrolována a hodnocena učitelem - max. 100 bodů. 2. Zpracování a obhájení semestrální práce v určeném termínu - 100 bodů. 3. Úspěšné složení testu - 100 bodů. 4. Celkový počet bodů pro zápočet musí být větší než 250 bodů.

Osnovy výuky

1. Úvod do problematiky drobného podnikání, vymezení předmětu.
2. Příčiny úspěchů a neúspěchů malých a středních firem.
3. Start malých a středních firem.
4. Založení firmy x koupě existující firmy.
5. Legální entity vhodné pro drobné podnikání.
6. Franchisingový koncept podnikání.
7. Úspěšné strategie pro drobné podnikání.
8. Podnikatelský plán. Marketing malých firem.
9. Řízení zdrojů v malé firmě.
10. Finanční aspekty drobného podnikání.
11. Rodinné podnikání.
12. Příčiny bankrotů malých firem, pokles, pád.
13. Moderní podnikatelské metody.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům specializaci pro jejich vlastní privátní malou firmu a dát jim dostatek informací, znalostí a dovedností k založení a řízení vlastní malé firmy.

Základní literatura

KORÁB, V., MIHALISKO, M. Založení a řízení společnosti. Společnost s ručením omezeným, komanditní společnost, veřejná obchodní společnost. Computer Press, Brno, 2005. ISBN 80-251-0592-X
KORÁB, V., PETERKA, J., REŽŇÁKOVÁ, M. Podnikatelský plán. Computer Press, 1. Vydání, Praha, 2007. ISBN 978-80-251-1605-0.
SRPOVÁ, J., ŘEHOŘ a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky a příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Grada, 1. Vydání, Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5.
VEBER, J., SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. Grada, 1. Vydání, Praha, 2005. ISBN 80-247-1069-2.

Doporučená literatura

BURNS, P. Entrepreneurship and small business. Palgrave Publishing, UK, 2001. ISBN 0-333-91474-0.
KORÁB, V., HANZELKOVÁ, A., MIHALISKO, M. Rodinné podnikání. Computer Press, 1. Vydání, Praha, 2008. ISBN 978-80-251-1843-6.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MRzI magisterský navazující

    obor RFI , 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor