Detail předmětu

Technická diagnostika I

FSI-XT1Ak. rok: 2016/2017

Předmět je zaměřen na moderní poznatky z technické diagnostiky. Předmět navazuje na předmět v bakalářském studiu Základy technické diagnostiky (CTD). Důraz je kladen na problematiku teoretických poznatků z technické diagnostiky, jako je začlenění technické diagnostiky do kvality produktu, objasnění a popis diagnostických systémů, dále rozbor diagnostických modelů, diagnostických signálů a rozdělení technické diagnostiky. Následně je pozornost soustředěna na jednotlivé diagnostické metody, jako je termodiagnostika, diagnostika výšky hladiny a diagnostika průtoku. Vždy je kladen důraz na použití jednotlivých diagnostik k posouzení stavu technického objektu. Výuka předmětu je doplněna cvičením, kde jsou nejdůležitější probíraná témata náležitě procvičena. Ve cvičeních je také vedena diskuze k získaným výsledkům a závěrům. Na předmět Technická diagnostika I navazuje předmět Technická diagnostika II, který je pokračováním popisu a rozboru dalších diagnostických metod vhodných k posouzení stavu technických objektů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Student získá ve smyslu uvedené anotace základní znalosti z diagnostiky, které mu umožní se zapojit v průmyslové strojírenské a elektrotechnické praxi do řešení různých problémů, které s danou problematikou souvisí.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti z matematiky a fyziky na úrovni dosud absolvovaného bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek a laboratorních cvičení. Dle možností budou pro studenty organizovány přednášky odborníků z praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu.

Způsob a kritéria hodnocení

Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou. K zápočtu je nutné splnění předepsaných a na začátku semestru avizovaných požadavků, tj. povinná účast na laboratorních cvičeních, vypracování a včasné odevzdání všech protokolů z laboratorních cvičení a dále získání nejméně 8 bodů z těchto protokolů. Každý protokol z laboratorního cvičení je hodnocen maximálně 4 body, lze tedy získat za laboratorní cvičení maximálně 20 bodů. Tyto body se započítávají do celkové klasifikace z předmětu. Kritériem hodnocení v laboratorních cvičeních je také aktivita v přípravě na cvičení a i během vlastního cvičení. Učitel může tuto ověřovat různým způsobem, např. i formou krátkého testu nebo ústní cestou. Zkouška je realizována formou písemného testu, který je opět bodován. V tomto případě lze získat až 80 bodů. Celková klasifikace z předmětu je dána součtem bodů z laboratorního cvičení a bodů z písemného testu u zkoušky, celkově lze tedy získat maximálně 100 bodů. Hodnocení předmětu je dáno klasifikační stupnicí dle ECTS.

Osnovy výuky


Učební cíle

Cílem předmětu je získání základních znalostí z diagnostiky technických systémů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka je kontrolována ve cvičeních z hlediska účasti a aktivity. Předpokládá se 100% účast na cvičeních, v případě nepřítomnosti je student povinen výuku nahradit, způsob náhrady určí vyučující.

Základní literatura

HELEBRANT,F; ZIEGLER,J. Technická diagnostika a spolehlivost, II. Vibrodiagnostika. 1. vydání-dotisk. VŠB – Technická univerzita Ostrava, 2005. 178 s. ISBN 80-248-0650-9. (CS)
KREIDL,M; ŠMÍD,R. Technická diagnostika. Senzory-metody-analýza signálu. 1. vydání. Praha: BEN-technická literatura, 2006,408 s. ISBN 80-7300-158-6. (CS)

Doporučená literatura

BLACK, H., DOCKRELL, W. Diagnostic Assessment in Technical Education: A Teacher's Handbook. 1980. 75 s. ISBN 978-0901116253. (EN)
HAMMER,Miloš. Metody umělé inteligence v diagnostice elektrických strojů. 1. vydání. Praha: BEN – technická literatura, 2009. 400 s. ISBN 978-80-7300-231-2. (CS)
THOMPSON, M.; VAN DEN BRUEL. Diagnostic Tests Toolkit (EBMT-EBM Toolkit Series). Wiley-Blackwell. 2011. 112 s. ISBN 978-0470657584. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2I-P magisterský navazující

    obor M-KSB , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Začlenění technické diagnostiky do kvality produktu
2. Nejdůležitější pojmy z technické diagnostiky
3. Diagnostický systém a jeho popis
4. Diagnostický model, popis, rozbor
5. Diagnostický signál a jeho vlastnosti
6. Technická diagnostika, rozdělení, metody a prostředky
7. Termodiagnostika - úvod
8. Termodiagnostika – posouzení teplotního stavu objektu
9. Diagnostika výšky hladiny – mechanické hladinoměry
10. Diagnostika výšky hladiny – hydrostatické, elektrické a fyzikální hladinoměry, stav objektu dle výšky hladiny
11. Diagnostika průtoku – úvod, objemové průtokoměry
12. Diagnostika průtoku – rychlostní průtokoměry
13. Diagnostika průtoku – hmotnostní průtokoměry, stav objektu dle průtoku