Detail předmětu
Týmový projekt
FSI-ZKPAk. rok: 2016/2017
Předmět přímo navazuje na předměty Parametrické modelování - Inventor, Catia, Rhinoceros, Tribologie, Metoda konečných prvků - ANSYS Classic, Měření a experiment. Pro každý z předmětů jsou vypsána 4 zadání projektů, celkem 16. Vypsaná zadání se zaměřují na vybrané základní problémy z daných oblastí a je kladen důraz na vyvážené rozložení konstrukčních a analytických zadání. Studenti se rozdělí do týmů o 3-5 členech. Každý tým si zvolí jedno zadání z každé tematické skupiny. V průběhu semestru tedy zpracovává jeden tým 4 projekty. Každé téma je vedeno garantem projektu, který zajišťuje odborné vedení týmu formou pravidelných konzultací, poskytuje doplňující výklad teorie a další materiály ke studiu problému. Dále kontroluje postup, vysvětlí studentům jejich chyby a ukáže cesty, jak lze daný problém řešit. V závěru kurzu probíhá obhajoba výsledků projektů před komisí.
</br>
Příklady vybraných problémových situací – zadání projektů: </br>
Tribologie:</br>
Měření tření v hydrodynamickém ložisku pomocí Thurstonova experimentu.
Realizace Kirkova experimentu se zkříženými válci.
Ověření platnosti Eulerova vztahu pro vláknové tření na modelu pásové brzdy.
Vizualizace napjatosti Hertzova kontaktu.
</br>
Metoda konečných prvků:</br>
Návrh mostní konstrukce ze špejlí a jeho analýza pomocí MKP.
Deformačně-napjatostní analýza tlačné pružiny. Teplotní analýza části rámu a křídla plastového okna pomocí MKP.
Deformačně-napěťová analýza závitového spojení pomocí MKP.
</br>
Parametrické modelování: </br>
Laserový 3D skenner.
Extrudér pro 3D tiskárnu.
Kamerová hlava.
Lift pro korekci centrování optického měřicího systému.
</br>
Měření a experinent: </br>
Temperační okruhu reometru.
Měření kvality odpružení závěsu kola.
Lokalizace zdrojů hluku průmyslového vysavače.
Návrh nízkotlakého pístového reometru.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Je kladen důraz na systematičnost přístupu týmu k řešení zadaného problému a výběr efektivních metod řešení. V průběhu semestru jsou stanoveny dva termíny, kdy probíhá rozsáhlejší kontrola formou prezentace dosavadní práce týmu. Uvedených termínů se účastní všichni studenti a garanti z dané tematické oblasti.
Způsob a kritéria hodnocení
V digitální formě bude odevzdáno:
1. CAD data.
2. Technická zpráva.
3. Výkresová dokumentace.
4. Prezentace v pptx.
V tištěné formě bude odevzdáno:
1. Technická zpráva.
2. Výkresová dokumentace.
Zkouška: bude udělena na základě prezentace projektu. Výsledné hodnocení je průměrem dílčích hodnocení udělených členy komise při obhajobě projektu.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
ULLMAN, David G. The mechanical design process: a project-based introduction. 3rd ed. Boston, Mass.: McGraw-Hill, c2003, 256 s. ISBN 00-711-2281-8.
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
Vyučující / Lektor
doc. Ing. David Nečas, Ph.D.
Ing. Radovan Galas, Ph.D.
doc. Ing. Michal Kubík, Ph.D.
Ing. Petr Novák
Ing. Josef Frýza, Ph.D.
Ing. Tomáš Koutecký, Ph.D.
Ing. Tomáš Zapletal
Ing. Matúš Ranuša, Ph.D.
Ing. Petr Kučera
Ing. Roman Látal
Ing. Lucie Zemanová, Ph.D.
doc. Ing. David Paloušek, Ph.D.
Ing. Aneta Zatočilová, Ph.D.
Ing. David Škaroupka, Ph.D.
Ing. Radek Vrána, Ph.D.
Osnova
2. Varianty technického řešení.
3. Kontrolní schůzka s prezentací dosažených výsledků.
4. Realizace fyzického/analytického modelu.
5. Kontrolní schůzka s prezentací dosažených výsledků.
6. Ověření fyzického/analytického modelu.
7. Zpracování dokumentace.