Detail předmětu
Ekonomika a management podniku
FSI-5EMAk. rok: 2016/2017
Kurz je zaměřen na výrobní činnost podniku z těchto dvou přístupů: Management výroby a marketing výroby. Pozornost je věnována plánovaní a rozvrhování výroby, logistice výroby, zásobování, řízení nákladů v podniku, marketingu podniku a podnikovým informačním systémům. Zvláštní důraz je kladen na cvičení, kde se student setká s praktickou aplikací probírané látky.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Zkouška: Prověřuje teoretické znalosti z předmětu. Písemný test (55b)
Výsledné hodnocení je dáno součtem bodového zisku ze cvičení a u zkoušky. K úspěšnému zakončení předmětu je nutno získat alespoň 50 bodů.
Osnovy výuky
Základní pojmy z řízení výroby: Průběžná doba výroby, APS systémy, úzké místo, Ganttovy diagramy, atd.
Základní pojmy z marketingu: Podstata marketingu, podnikatelské filozofie, 4P, atd.
2. Výrobní činnost podniku: Dělení výrobní činnosti, výrobní procesy a výroba, plánování výroby, výrobní kapacity.
Výrobní systémy: Hierarchie řízení, klasifikace výrobní organizace, strategie (výrobní strategie, vývoj strategie), organizace podniku, stanovení optimální konfigurace, nová zařízení, GT (Group Technology), tok výroby.
3. Plánování a rozvrhování výroby: Vývoj plánovacích systémů (MRP I a II, ERP, APS), řízení průběhu zakázky organizací.
4. Zásobování: Zásobovací činnosti, druhy zásob, normování a skladování materiálu, atd.
5. Výrobní logistika: Podstata, dodavatelský řetězec (SCM), vztah logistiky a výroby, atd.
6. Úvod do účetnictví: Rozdělení účetnictví, obecné účetní zásady, náklady, cena výkazy.
7. Nákladový management: Dělení nákladů a jejich význam, metody pro určení nákladů v podniku, klíčové indikátory výkonnosti (KPI).
8. Management designu: Sekvenční a konkurentní inženýrství, QFD (Quality function deployment), struktura QFD, FMEA (Failure mode effect analysis).
Re-engineering obchodních procesů: Podstata změny, BPR (Bussines process re-engineering)- koncepty a organizační struktury.
9. Marketing: Spokojenost zákazníků, metody pro měření kvality služeb, tržní segmentace, typy marketingu, typy zákazníků, marketingový mix, životní cyklus výrobku, značka.
10. Pravděpodobnost: Pravděpodobnost, rozložení pravděpodobnosti
Prognózování: Intuitivní prognózy, extrapolace, předpovědi, předpověď nejistoty, zlepšení přesnosti předpovědi
Cena – tvorba ceny, řízení cen, kalkulace ceny, cenová elasticita.
11. Optimalizace: Objektivní funkce, základní optimalizační koncepty, lineární programování Hodnocení alternativ: Teorie rozhodování, rozhodovací proces.
12. Simulace: Terminologie, metodologie simulace, spojitá simulace, DES (Discrete even simulation – Simulace diskrétních událostí), simulační omezení.
Řízení projektu: Projektové sítě, plánování činností, nejistota v projektu, používání balíčků, praxe řízení projektu
13. Závěrečný test
Učební cíle
Jsou popsány typy plánovacích systémů, jejich charakteristiky a použití v praxi. Student se seznámí s problematikou zásobování, nákupu, logistiky, financí, nákladového mng, simulace a optimalizace výrobních systémů a s aplikací této problematiky na příklady.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
HARRISON, D.K., PETTY, D.J. Systems for Planning and Control in Manufacturing. Oxford : Butterworth, Heinemann, 2002. 295. ISBN: 0-7506-4977-1. (EN)
KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. [4. vyd.]. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. (CS)
MAIMON, O., KHMELNITSKY, E., KOGAN, K. Optimal flow control in manufacturing systems (Production Planning and Scheduling). The Netherlands : Kluwer Academic Publisher, 1998. 346. ISBN: 0-7923-5106-1. (EN)
PINEDO, Michael L. Planning and Scheduling in Manufacturing and Services. New York, USA : Springer, 2005. 506. ISBN: 0-387-22198-0. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní pojmy z řízení výroby: Průběžná doba výroby, APS systémy, úzké místo, Gantovy diagramy, atd.
Základní pojmy z marketingu: Podstata marketingu, podnikatelské filozofie, 4P, atd.
2. Výrobní činnost podniku: Dělení výrobní činnosti, výrobní procesy a výroba, plánování výroby, výrobní kapacity.
Výrobní systémy: Hierarchie řízení, klasifikace výrobní organizace, strategie (výrobní strategie, vývoj strategie), organizace podniku, stanovení optimální konfigurace, nová zařízení, GT (Group Technology), tok výroby.
3. Plánování a rozvrhování výroby: Vývoj plánovacích systémů (MRP I a II, ERP, APS), řízení průběhu zakázky organizací.
4. Zásobování: Zásobovací činnosti, druhy zásob, normování a skladování materiálu, atd.
5. Výrobní logistika: Podstata, dodavatelský řetězec (SCM), vztah logistiky a výroby, atd.
6. Úvod do účetnictví: Rozdělení účetnictví, obecné účetní zásady, náklady, cena výkazy.
7. Nákladový management: Dělení nákladů a jejich význam, metody pro určení nákladů v podniku, klíčové indikátory výkonnosti (KPI).
8. Management designu: Sekvenční a konkurentní inženýrství, QFD (Quality function deployment), struktura QFD, FMEA (Failure mode effect analysis).
Re-engineering obchodních procesů: Podstata změny, BPR (Bussines process re-engineering)- koncepty a organizační struktury.
9. Marketing: Spokojenost zákazníků, metody pro měření kvality služeb, tržní segmentace, typy marketingu, typy zákazníků, marketingový mix, životní cyklus výrobku, značka.
10. Pravděpodobnost: Pravděpodobnost, rozložení pravděpodobnosti
Prognózování: Intuitivní prognózy, extrapolace, předpovědi, předpověď nejistoty, zlepšení přesnosti předpovědi
Cena – tvorba ceny, řízení cen, kalkulace ceny, cenová elasticita.
11. Optimalizace: Objektivní funkce, základní optimalizační koncepty, lineární programování Hodnocení alternativ: Teorie rozhodování, rozhodovácí proces.
12. Simulace: Terminologie, metodologie simulace, spojitá simulace, DES (Discrete even simulation – Simulace diskrétních událostí), simulační omezení.
Řízení projektu: Projektové sítě, plánování činností, nejistota v projektu, používání balíčků, praxe řízení projektu
13. Závěrečný test
Elektronické učební texty
01_BCG_GE.pptx 1.58 MB
02_vyrobni_cinnost_naklady_podniku.pptx 1.4 MB
03_HVP_zisk_bod_zvratu.pptx 0.99 MB
04_poptávková funkce.pptx 1.36 MB
05_tržby_náklady_zisk_přiklad.pptx 0.71 MB
06_kalkulace_01.pptx 0.7 MB
08_naklady_kvalita.pptx 0.74 MB
09_vyrobni_kapacita.pptx 0.77 MB
10_HRS.pptx 0.54 MB
11_vykazy.pptx 1.22 MB
12_management.pptx 0.95 MB
13_Síťová analýza.ppt 1.78 MB
13_CPM_PERT_02.pptx 0.57 MB