Detail předmětu

Architektura 20. století

FaVU-ACHE20Ak. rok: 2017/2018

Přednáškový cyklus posluchače seznamuje s historiografií architektury 20. století a explikuje její základní teoretické a metodologické otázky. Výklad je uveden základními modernistickými architektonickými koncepty od 18. po 19. století, bez nichž sledovanému období nelze porozumět. Zohledňuje politicko-hospodářský a kulturní charakter 19. století, pro nějž je určující industrializace, překotná urbanizace a všeobecná proměna společenského uspořádání a potřeb. Důležitou vývojovou tendencí je také konstituování původních architektonických stylů legitimizujících autonomii nově vznikajících národních států. Proměna ideologického klimatu spolu s hospodářským a technologickým rozvojem po první světové válce ovlivnily proměnu nároků na podobu a funkce architektury, urbanismu a územního plánování. Těžištěm kurzu je představení avantgardních hnutí v jejich specifických kulturních, národních a autorských modifikacích. Typické světové tendence jsou srovnávány s českým lokálním vývojem včetně zohlednění jeho specifik. Přednáška se zaměřuje také na centralizační a etatizační projevy v rámci totalitních režimů válečného a poválečného období. Zvláštní kapitolu představuje uplatňování socialisticko-realistického kánonu v české architektuře, kterou praktikovali představitelé někdejší meziválečné avantgardy. Sledována je rovněž institucionální historie oboru.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Studenti a posléze začínající umělci budou nejednou konfrontovat své výtvarné představy s architekturou buď realizací děl s doplňující dekorativní funkcí anebo děl, která se budou přímo podílet na celkovém výrazu architektury. Přednášky o soudobé světové a domácí architektuře jim mají poskytnout znalosti pro dialog a tvůrčí spolupráci s architektem.

Prerekvizity

Znalosti z dějin architektury na středoškolské úrovni doplněné znalostmi získanými v rámci výuky dějin umění a architektury na bakalářském stupni studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky a exkurze; v průběhu jednoho semestru se koná vždy 10 přednášek a 3 exkurze (komentovaná prohlídka významných architektonických realizací na území města Brna in situ; návštěva vybrané výstavní instituce).

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška formou písemného testu (30 otázek, multiple choice, vždy 1 správná a 4 chybné odpovědi); časový limit pro vyplnění testu: 30 minut; za každou správnou odpověď 1 bod, za nesprávnou 0 bodů. Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba dosáhnout minimálně 16 bodů.

Osnovy výuky

1. Vývoj myšlení o architektuře; architektura 20. století jako předmět dějin umění
2. Původ moderní architektury v historickém kontextu (revoluční architektura, Arts and Crafts, teorie zahradního města, Chicagská škola)
3. Zrození metropole. Otto Wagner a jeho škola
4. Moderna v architektuře a urbanismu 19. století
5. Expresionismus v evropské architektuře a jeho český derivát
6. „Národní styl“: hledání kulturní identity nově založeného Československa
7. Utopické architektonické koncepty meziválečné avantgardy
8. Bauhaus. Centra evropské avantgardy a jejich vliv na českou architekturu
9. Americká architektura a její reflexe v české architektuře
10. Ruský konstruktivismus a jeho působení na českou architekturu
11. Purismus a funkcionalismus
12. Italská a německá architektura ve službách totalitního režimu
13. Socialistický realismus a česká architektura; historismus v architektuře 20. století

Učební cíle

Přednáškový cyklus zprostředkovává základní přehled o určujících teoretických konceptech, základních vývojových tendencích a autorských přístupech v oblasti architektury a urbanismu první poloviny 20. století. Zvláštní důraz je kladen na oblast architektonické avantgardy, tradicionalismu a socialistického realismu. Výklad je veden na pozadí politických a hospodářských dějin s přihlédnutím ke snahám klíčových protagonistů evropského a amerického urbanismu a územního plánování o propojení uvedených disciplín s plánováním hospodářským, které se začaly projevovat v důsledku velké hospodářské krize na počátku 30. let 20. století. V kurzu se zaměříme rovněž na způsoby začleňování výtvarného umění do architektury a na proměny jeho funkcí.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná docházka - maximálně 4 neomluvené absence.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program magisterský navazující

    obor AMU , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AGD2 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AEN , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AS1 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AGD1 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AIN , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor APD , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AM1 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AKG , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AS2 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AVI , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor APE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AM2 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor AM3 , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor ATD , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor