Detail předmětu
Umění po roce 2000
FaVU-2U2000-ZAk. rok: 2017/2018
Výuka v tomto předmětu bude rozdělena rovnoměrně mezi přednášky zaměřené na aktuální témata v současném umění, na významné tendence, osobnosti a události (mezinárodní přehlídky a veletrhy, bienále atd.) a aktuální vývoj v oblasti institucionálního provozu umění – a semináře postavené na studentských referátech věnovaných vybraným umělcům, jejichž tvorba se odehrává v daném období (a ideálně se tematicky dotýká některého z daných okruhů přednášek).
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. „Archivní impuls“ a „historiografický obrat“. Tendence začínající na přelomu tisíciletí, charakteristická postupným posunem od obecného zájmu o téma archivu ke specifickým otázkám historie modernity, k zájmu o ideje a formální postupy avantgardního umění.
N(o)stalgie: umění ze zemí bývalého Východního bloku, které tvoří kulturně specifickou variantu obecnější historiografické tendence v současném umění.
3. Všechno je instalace? Instalace jako estetická kategorie a její subžánry (různé režimy a trendy v oblasti instalace po roce 2000). Teatralita 2.0.
4. Po nových médiích. Od net.artu k post-internetu (a dál?).
5. Návrat objektu – objektově orientovaná ontologie a současné umění; souvislosti mezi současnou filosofií a uměleckou tvorbou; umění a antropocén.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Boris GROYS, Going Public. New York – Berlin: Sternberg Press, 2010. (EN)
Claire BISHOP, Installation Art, London: Tate Publishing, 2011. (EN)
Elena FILIPOVIC – Marieke VAN HAL – Solveig ØVSTEBO (eds.), The Biennial Reader, Hatje Cantz, 2010. (EN)
Jan ZÁLEŠÁK, Minulá budoucnost. Brno – Praha: FaVU VUT v Brně – tranzit, 2013. (CS)
Miwon KWON, One Place After Another. Site-Specific Art and Locational Identity, Cambridge, MA – Londýn: MIT Press 2002 (EN)
Nicolas BOURRIAUD, Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004. (CS)
Ondřej HORÁK (ed.), Místa počinu. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010. (CS)
Paul O’NEILL & Mick WILSON (Eds.), Curating and the Educational Turn. London: Open Editions a De Appel Arts Centre, 2010. (EN)
Václav JANOŠČÍK (ed.), Objekt. Praha: Galerie Kvalitář, 2015. (CS)
Zbyněk BALADRÁN – Vít HAVRÁNEK – Věra KREJČOVÁ (eds.), Atlas transformace. Praha: Tranzit, 2009. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program magisterský navazující
obor AMU , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AGD2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AEN , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AS1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AGD1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AFO , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AIN , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor APD , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AM1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AKG , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AS2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AVI , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor APE , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AM2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AM3 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor ATD , 1 ročník, zimní semestr, povinný