Detail předmětu
Competitive Intelligence
FP-PcinKAk. rok: 2017/2018
Předmět je zaměřen na problematiku získávání informací o konkurenci legální a eticky vhodnou cestou. Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro získání a osvojení znalostí v oblasti přípravy a vlastního získávání informací o konkurenci. Důraz je kladen na osvojení postupů při analýze získané informace jako základního postupu získání přidané hodnoty tvořící novou znalost o konkurenčním subjektu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Způsob a kritéria hodnocení
Zkouška se skládá ze tří teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 30 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.
Osnovy výuky
Zpravodajská analýza informace.
Zpravodajský cyklus CI.
Vybrané metody CI.
Counter Competitive Intelligence (CCI).
Organizační formy CI.
Proces zavádění CI v podniku.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
BARTES, F. Competitive Intelligence. Základ pro strategické rozhodování. Ostrava: KEY Publishing, 2012. ISBN 978-80-7418-113-9.
Doporučená literatura
KAHANER, L., 1997: Competitive Intelligence. New York: Simon & Schuster, 1997. ISBN 978-0-684-84404-6.
LIEBOWITZ, J. Strategic Intelligence. New York: Auerbach Publications, 2006. 223p. ISBN 978-0-8493-9868-1.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-KS magisterský navazující
obor MGR-PFO-KS , 1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Strategický význam informace a zpravodajství, vymezení CI, základní pojmy CI, mezinárodní organizace CI, CI jako systémová aplikační disciplína,
Zpravodajská analýza informace.
Zpravodajský cyklus CI. Základní zpravodajský cyklus CI.
Pěti fázový model zpravodajského cyklu
Vybrané metody CI - časová analýza, patentová analýza, textová a obsahová analýza
Vybrané metody CI - matice křížového dopadu, ověření klíčových předpokladů
Vybrané metody CI - premortem analýza, What If analýza
Counter Competitive Intelligence (CCI). Bezpečnostní politika podniku, ostraha podniku, ochrana informace a utajení činnosti, obchodní tajemství firmy
Kontrarozvědná ochrana podniku, základní zpravodajský cyklus CCI, pěti fázový model zpravodajského cyklu CCI (řízení, sběr, analýza, akce, opatření).
Proces zavádění CI v podniku.
Formy zavádění, spolupráce útvaru CI s manažery, nejčastější chyby při zavádění CI do podniku.
Trendy ve vývoji CI
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor
Osnova
Úvod.
Strategický význam informace a zpravodajství, vymezení CI, základní pojmy CI, mezinárodní organizace CI, CI jako systémová aplikační disciplína, 1. a 2. stupeň CI.
Zpravodajská analýza informace.
(Analýza konkurenčních hypotéz, strategie tvorby hypotéz, nejčastější chyby)
Zpravodajský cyklus CI.
Základní zpravodajský cyklus CI, pěti fázový model zpravodajského cyklu (řízení, sběr,zpracování, analýza, distribuce).
Vybrané metody CI.
Přístup k výběru vhodné metody. Strukturovaný brainstorming, matice křížového dopadu, ověření klíčových předpokladů, Identifikátory, premortem analýza.
Časová analýza, patentová analýza, textová a obsahová analýza, strategické válečné hry, analýza citlivosti, strukturovaná sebekritika, co kdyby analýza.
Counter Competitive Intelligence (CCI). Bezpečnostní politika podniku, ostraha podniku, ochrana informace a utajení činnosti, obchodní tajemství firmy, dezinformace.
Kontrarozvědná ochrana podniku, základní zpravodajský cyklus CCI, pěti fázový model zpravodajského cyklu CCI (řízení, sběr, analýza, akce, opatření).
Organizační formy CI. Externí útvar, interní útvar, výzkum organizace, zrcadlová organizace, stínová organizace, útvary sledování konkurence v praxi zahraničních firem, Spefis.
Kontrarozvědná ochrana podniku, základní zpravodajský cyklus CCI, pěti fázový model zpravodajského cyklu CCI (řízení, sběr, analýza, akce, opatření).
Proces zavádění CI v podniku.
Formy zavádění, spolupráce útvaru CI s manažery, nejčastější chyby při zavádění CI do podniku.