Detail předmětu
Jakost v podniku
FP-KjpPAk. rok: 2017/2018
Předmět se zabývá problematikou řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.
Prerekvizity
Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Způsob a kritéria hodnocení
Pro udělení zápočtu je požadováno:
a) Aktivní účast na cvičení – hodnotí vyučující
b) Uznaná seminární práce.
Zkouška má písemnou formu. Mohou se jí účastnit pouze ti studenti, kteří mají v IS zapsaný zápočet.
Zkouška se skládá ze tří teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 30 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.
a) Aktivní účast na cvičení – hodnotí vyučující
b) Uznaná seminární práce.
Zkouška má písemnou formu. Mohou se jí účastnit pouze ti studenti, kteří mají v IS zapsaný zápočet.
Zkouška se skládá ze tří teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 30 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.
Osnovy výuky
Základní tématická náplň přednášek je následující:
Úvod, základní pojmy kvality, význam kvality
Legislativní požadavky kvality
Kvalita výrobního procesu
Měření výkonnosti procesů
Regulace procesu
Způsobilost procesu
Technické požadavky na výrobek
Efektivnost kontrolního systému kvality
Úloha lidského činitele v systému kvality
7 jednoduchých nástrojů kvality
7 nástrojů managementu
Vztah mezi kvalitou, produktivitou a výkonností
Vývojové trendy
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
Úvod, základní pojmy kvality, význam kvality
Legislativní požadavky kvality
Kvalita výrobního procesu
Měření výkonnosti procesů
Regulace procesu
Způsobilost procesu
Technické požadavky na výrobek
Efektivnost kontrolního systému kvality
Úloha lidského činitele v systému kvality
7 jednoduchých nástrojů kvality
7 nástrojů managementu
Vztah mezi kvalitou, produktivitou a výkonností
Vývojové trendy
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení jakosti podniku. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy a metody řízení jakosti nutné pro TOP management firmy.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.
Základní literatura
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2002. 164 s. ISBN 80-247-0194-4. (CS)
Doporučená literatura
FREHR, H.U. Total Quality Management. Brno: Unis publishing, 1995. 258 s. ISBN 3-446-17135-5. (EN)
NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. 2. doplněné vydání, Praha: Management Press 2004. 335 s. ISBN 80-7261-110-0. (CS)
NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. 2. doplněné vydání, Praha: Management Press 2004. 335 s. ISBN 80-7261-110-0. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň přednášek je následující:
Úvod, základní pojmy kvality, význam kvality
Legislativní požadavky kvality
Kvalita výrobního procesu
Měření výkonnosti procesů
Regulace procesu
Způsobilost procesu
Technické požadavky na výrobek
Efektivnost kontrolního systému kvality
Úloha lidského činitele v systému kvality
7 jednoduchých nástrojů kvality
7 nástrojů managementu
Vztah mezi kvalitou, produktivitou a výkonností
Vývojové trendy
Úvod, základní pojmy kvality, význam kvality
Legislativní požadavky kvality
Kvalita výrobního procesu
Měření výkonnosti procesů
Regulace procesu
Způsobilost procesu
Technické požadavky na výrobek
Efektivnost kontrolního systému kvality
Úloha lidského činitele v systému kvality
7 jednoduchých nástrojů kvality
7 nástrojů managementu
Vztah mezi kvalitou, produktivitou a výkonností
Vývojové trendy
Cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Úvod, základní pojmy kvality, význam kvality
Kvalita výrobního procesu
Regulace procesu
Způsobilost procesu
Úloha lidského činitele v systému kvality
7 jednoduchých nástrojů kvality
7 nástrojů managementu
Kvalita výrobního procesu
Regulace procesu
Způsobilost procesu
Úloha lidského činitele v systému kvality
7 jednoduchých nástrojů kvality
7 nástrojů managementu