Detail předmětu
Předmět v anglickém jazyce 1
FP-Rpaj1KAk. rok: 2017/2018
Pojetí konkurence v současném prostředí. Komplexní přístup ke konkurenčnímu prostoru. Konkurenceschopnosti vycházející ze strategického rozvoje značky. Koncept rozvoje značky jako konkurenční výhody.
Jazyk výuky
angličtina
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti se seznámí s možnými přístupy k definování konkurenčního prostředí, konkurence, konkurenční výhody a konkurenceschopnosti v kontextu rozvoje značky.
Seznámí se s prakticky využitelnými přístupy k rozvoji značky pro posílené konkurenceschopnosti firmy. Budou umět vymezit a použít prostupy při hodnocení konkurenceschopnosti firmy, konkurenčního prostředí a značky firmy.
Seznámí se s prakticky využitelnými přístupy k rozvoji značky pro posílené konkurenceschopnosti firmy. Budou umět vymezit a použít prostupy při hodnocení konkurenceschopnosti firmy, konkurenčního prostředí a značky firmy.
Prerekvizity
Předmět předpokládá znalost základních prvků managementu a postupů v nich uplatňovaných. Studenti musí rovněž znát základní marketingové pojmy a postupy uplatňované při řízení firmy.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Způsob a kritéria hodnocení
Ke zkoušce si student připraví projekt dle zadání zaměřený na hodnocení vybrané značky. Zkouška probíhá formou obhajoby projektu. Studenti musí prokázat, jak znalost řešeného problému, tak znalost odpovídající teorie. Projekt je zpracován v týmech o velikosti 3 až 8 členů. Finální obhajoby se musí účastnit celý tým. Tým je hodnocen jako celek. Součástí hodnocení je i vzájemné hodnocení členů týmu, které může snížit bodové hodnocení těch členů týmu, kteří neodvedli odpovídající výkon – detaily tohoto hodnocení budou uvedeny v e-learningu. Projekt je třeba odevzdat elektronicky nejméně týden před konáním zkoušky.
Osnovy výuky
1. Konkurence a konkurenční prostor
2. Konkurenceschopnost firmy a strategický rozvoj značky
3. Analýza konkurenčního prostoru pro potřebu rozvoje konkurenceschopnosti
4. Rámec rozvoje značky jako konkurenční výhody
5. Hodnocení značky ve vztahu ke konkurenčnímu chování
6. Souhrnné hodnocení konkurenceschopnosti firmy
2. Konkurenceschopnost firmy a strategický rozvoj značky
3. Analýza konkurenčního prostoru pro potřebu rozvoje konkurenceschopnosti
4. Rámec rozvoje značky jako konkurenční výhody
5. Hodnocení značky ve vztahu ke konkurenčnímu chování
6. Souhrnné hodnocení konkurenceschopnosti firmy
Učební cíle
Primárním cílem předmětu je vymezit pojetí konkurenceschopnosti založené na strategickém rozvoji značky v kontextu současného podnikatelského prostředí. Obsah předmětu je proto založen na integraci teoretických a praktických znalostí týkajících se rozvoje konkurenceschopnosti firem, rozvoje značky a přístupu ke konkurenčnímu prostředí.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na přednáškách je doporučená a kontrolovaná. V průběhu přednášek probíhá také diskuze a konzultace projektů.
Základní literatura
BEAMISH, P.W. - MORRISON, A. - ROSENZWEIG, P.M. International Management - Text and Cases. 3rd ed. Irwin, 1997. 604 p. ISBN 0-07-114900-7 (EN)
GRIFFIN, R.W. - PUSTAY, M.W. International Business - A Managerial Perspective. 3rd ed. Prentice Hall, 2002. 652 p. ISBN 0-13-042576-1 (EN)
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
RUGMAN, A.M. - HODGETS, R.M. International Business. 3rd ed. Prentice Hall, 2003. 628 p. ISBN 0-273-67374-2 (EN)
GRIFFIN, R.W. - PUSTAY, M.W. International Business - A Managerial Perspective. 3rd ed. Prentice Hall, 2002. 652 p. ISBN 0-13-042576-1 (EN)
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
RUGMAN, A.M. - HODGETS, R.M. International Business. 3rd ed. Prentice Hall, 2003. 628 p. ISBN 0-273-67374-2 (EN)
Doporučená literatura
COLLIS, D.J. - MONTGOMERY, C.A. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 1st ed. McGraw-Hill, 1997. 764 p. ISBN 0-256-17894-1 (EN)
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Malé a střední podniky: konkurence a strategické aliance v Evropské unii. 1. vyd. Praha: Management Press, 2004.192 s. ISBN 80-7261-099-6 (CS)
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Strategické aliance se zahraničními partnery. 1. vyd. Praha: Management Press, 2002.137 s. ISBN 80-7261-058-9 (CS)
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Malé a střední podniky: konkurence a strategické aliance v Evropské unii. 1. vyd. Praha: Management Press, 2004.192 s. ISBN 80-7261-099-6 (CS)
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Strategické aliance se zahraničními partnery. 1. vyd. Praha: Management Press, 2002.137 s. ISBN 80-7261-058-9 (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-KS magisterský navazující
obor MGR-ŘEP-KS , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
obor MGR-PFO-KS , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
10 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Konkurence
2. Konkurenceschopnost firmy v pojetí I/O modelu strategického managementu
3. Konkurenceschopnost firmy v pojetí RBV modelu strategického managementu
4. Funkční a strukturální konkurenční výhody
5. Manažerský model konkurenceschopnosti a koncepce úspěchuschopnosti
6. Vymezení a hodnocení konkureční strategií s využitím koncepce úspěchuschopnosti
2. Konkurenceschopnost firmy v pojetí I/O modelu strategického managementu
3. Konkurenceschopnost firmy v pojetí RBV modelu strategického managementu
4. Funkční a strukturální konkurenční výhody
5. Manažerský model konkurenceschopnosti a koncepce úspěchuschopnosti
6. Vymezení a hodnocení konkureční strategií s využitím koncepce úspěchuschopnosti