Detail předmětu
Řízení jakosti
FP-IrjPAk. rok: 2017/2018
Předmět je zaměřen na řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby se zaměřením na kvalitu informačních systémů. Výklad směřuje k pochopení problémů a způsobů jejich řešení při řízení jakosti v oblasti využívání informačních technologií.
Po absolvování předmětu bude student schopen prezentovat teoretické základy moderní přístupy k řízení jakosti v oblasti informačních systémů, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Způsob a kritéria hodnocení
Písemná forma. Mohou se jí účastnit pouze ti studenti, kteří mají uznanou seminární práci.
Zkouška se skládá ze dvou teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 20 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.
Osnovy výuky
Řízení kvality v podniku
Systémy řízení kvality
Certifikace
Trendy ve vývoji kvality
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
FREHR, H.U. Total Quality Management. Brno: Unis publishing, 1995. ISBN 3-446-17135-5. (EN)
NENADÁL, J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80 - 85943 - 63 - 8. (CS)
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2002. 164 s. ISBN 80 - 247 - 0194 - 4. (CS)
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Systémy řízení jakosti dle ISO 9000, TQM a EFQM
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Metody a techniky hodnocení výrobků
Sebehodnocení v systémech jakosti
Trendy ve vývoji kvality
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Ekonomika jakosti
Trendy ve vývoji kvality