Detail předmětu

Specializace: Pohybové aktivity při zdravotních omezeních

FP-TpazPAk. rok: 2017/2018

Předmět připraví studenta tak, aby získal ucelený přehled o možnostech pohybových aktivit pro jedince se specifickými potřebami, se zdravotním omezením či handicapem na základě již dříve získaných vědomostí a dovedností dokázal přiblížit daným jedincům aktivní způsob života.

Jazyk výuky

čeština

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získájí přehled o možnostech pohybových činností pro lidi se specifickými potřebami a jedince s handicapem. V rámci předmětu získají vědomosti a dovednosti potřebné k tomu, aby mohli být kvalifikovanými poradci a organizátory vhodných pohybově zaměřených činností a akcí pro tuto skupinu obyvatelstva.

Prerekvizity

Prakticky aplikované vědomosti a dovednosti z absovovaných tělovýchovných přemětů a předmětů bioloicko-lékařských v rámci bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Udělení zápočtu:
Absolvování dvou kontrolních průběžných testů 20 bodů (v 6. a 9. týdnu semestru). Zpracování semestrální práce 20 bodů. Obhajoba semestrální práce 10 bodů. Absolvování závěrečné zkoušky 50 bodů. Celkem - maximum 100 bodů.
Absolvování přednášek a cvičení.
Splnění průběžných zápočtových zadání (rozsah 2 písemné práce).
Aktivní účast na vedení praktických cvičení seniorů (rozsah praxe 15h).


Forma zkoušky a výsledná klasifikace předmětu:
Předložení projektu k oblasti aktivního způsobu života zaměřeného na konkrétní zdravotní omezení (50 bodů) a písemná zkouška (50 bodů). Celkem - maximum 100 bodů.

Klasifikační stupnice
Stupeň Bodové hodnocení (v %) Číselná klasifikace Slovní hodnocení
A 100 - 90 1 výborně
B 89 - 80 1,5 velmi dobře
C 79 - 70 2 dobře
D 69 - 60 2,5 uspokojivě
E 59 - 50 3 dostatečně
F 49 - 0 4 nevyhovující

Osnovy výuky

- Pojem sport pro všechny a jeho poslání.Výkon a prožitek.
- Druhy zdravotního oslabení. Formy zdravotní tělesné výchovy a sportu pro všechny.
- Specifika jednotlivých forem, jejich přizpůsobení pro zdravotně oslabené.
- Metodika práce se zdravotně oslabenými.
- Cvičení s vlastním tělem a s náčiním: na velkých míčích, cvičení pro zdravá záda, Body and mind – Pilates, Power yoga, strečink a relaxace, cvičení na balančních plošinách, na Bosse, s Flexibary, s gumovými adaptery a gumovými pásy.
- Cvičení v posilovně.
- Indoorcycling a Cardio fitness cvičení na aerobních trenažérech - veslařské trenažéry Concept 2, orbitreky, stacionární kola, bicyklové ergometry, steppery, chodecké pásy, kranking - Nordic walking.
- Zdravotní a kondiční plavání. Aqua fitness a aquagymnastika– pohybové aktivity ve vodě.

- Praktická výuka - vhodné druhy pohybových aktivit a modifikace pohybových aktivit podle aktuálního zdravotního stavu jedince, jeho specifických potřeb. Tvorba programů pro aktivní způsob života populace při zdravotních omezeních.

Učební cíle

Cílem předmětu je naučit se připravovat, vést a organizovat akce sportu pro všechny se začleněním jedinců se specifickými potřebami či handicapem na úrovní cvičitele-instruktora, a tím jim ukázat cestu k plnohodnotnému životu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Aktivní účast na přednáškách (90%) a cvičeních (90%). Absence omluvena pouze při doložení platného lékařského potvrzení.

Základní literatura

BENEŠOVÁ,M.: Cvičení ve vodě.Praha, ASPV, 1995. 69 s. (CS)
HRAZDÍROVÁ,Z.: Zdravotní gymnastika. Praha, UK Karolinum, 2005. 91 s. ISBN 80-246-0931-2. (CS)
RAŠEV,E.: Škola zad. Praha, Direkt, 1992, 222 s. ISBN 80-900272-6-1. (CS)
ROKYTA,R., KŘÍŽ,N., BUŘITOVÁ,J., MOJŽÍŠOVÁ,L.: Rehabilitační metoda Ludmily Mojžíšové očima fyziologa. Praha, UK, 1992. 107 s. ISBN 80-85467-68-2. (CS)
SRDEČNÝ,V. a kol.: Tělesná výchova zdravotně oslabených.Praha, SPN, 1977, 256 s. (CS)

Doporučená literatura

KOLEKTIV VN BRNO – REHABILITAČNÍ ODD.: Cvičení pro zdraví.: Brno,KÖCK sport s.r.o., 2004, 40 s. (CS)
KOPŘIVOVÁ,J., KOPŘIVA,Z.: Význam vyrovnávacích cvičení v životě člověka.. Brno, SOKOL Brno 1 Studio pohybových aktivit, 1997, 61 s. (CS)
WINNICK,J. Adapted Physical Education and Sport 5th Edition. Human Kinetics. 2011. ISBN-13: 9781450412926 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-EP , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor BAK-UAD , 2 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program BAK-KME bakalářský

    obor BAK-MME , 2 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program BAK-MIn bakalářský

    obor BAK-MIn , 2 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- Pojem sport pro všechny a jeho poslání.Výkon a prožitek.
- Druhy zdravotního oslabení. Formy zdravotní tělesné výchovy a sportu pro všechny.
- Specifika jednotlivých forem, jejich přizpůsobení pro zdravotně oslabené.
- Metodika práce se zdravotně oslabenými.
- Cvičení s vlastním tělem a s náčiním: na velkých míčích, cvičení pro zdravá záda, Body and mind – Pilates, Power yoga, strečink a relaxace, cvičení na balančních plošinách, na Bosse, s Flexibary, s gumovými adaptery a gumovými pásy.
- Cvičení v posilovně.
- Indoorcycling a Cardio fitness cvičení na aerobních trenažérech - veslařské trenažéry Concept 2, orbitreky, stacionární kola, bicyklové ergometry, steppery, chodecké pásy.
- Nordic walking.
- Zdravotní a kondiční plavání. Aqua fitness a aquagymnastika– pohybové aktivity ve vodě.

Cvičení

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- Praktická výuka - vhodné druhy pohybových aktivit podle aktuálního zdravotního stavu, náplň pro programy aktivní způsob života populace při zdravotních omezeních.