Detail předmětu

Strategický marketing

FP-FsmKAk. rok: 2017/2018

Předmět je zaměřen na rozvoj manažerských a marketingových dovedností studentů, jakož i na pochopení vazeb mezi rozhodnutími managementu v různých oblastech podnikového řízení a realizovanou firemní strategií. Výuka proběhne formou manažerské simulace - využitím špičkové simulační hry The Global Market Place.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou obeznámeni s podstatou strategického marketingového řízení, s metodami strategické marketingové analýzy a s postupy tvorby a realizace marketingových strategií. Rozvinou schopnosti potřebné pro strategické plánování a realizaci v dynamicky se měnícím tržním prostředí. Pochopí důležitost provázanosti marketingových a finančních rozhodnutí a důležitost poskytovat hodnotu svým zákazníkům.

Prerekvizity

Znalosti základních ekonomických a marketingových termínů a koncepcí, schopnost týmové práce, zvládání principů time-managementu, znalosti práce s PC

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek a na to navazujících cvičení, která budou mít výrazně e-learningovou formu. Předmět bude založený na týmové spolupráci při řešení zadání v souladu s rozvojem tržní situace.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti budou pracovat v soupeřících týmech.. Hodnocení proběhne několika způsoby - základní bude výsledek týmového výkonu dle BSC řízených firem, a hodnocení psaného assignmentu - business plánu, jakož i úrovně jeho prezentace. Součástí hodnocení je také posouzení individuálního přínosu každého člena týmu a jeho orientace v simulaci.

Osnovy výuky

1.Úvod do simulace, seznámení s obsahem a formou výuky a hodnocením předmětu, tvorba týmů
2. Analýza tržních příležitostí jako východisko tvorby firemní strategie
3. Marketingový výzkum – význam informací a metody jejich získávání a vyhodnocování.
4. Interpretace výsledků marketingového průzkumu a způsoby jejich převedení do formulace strategických cílů firem.
5. Tržní test - podstata a očekávané efekty pro úpravu marketingové strategie. 6. Finanční aspekty marketingových rozhodnutí – promítnutí rozhodnutí v oblasti firemní strategie do výsledků firmy
7. Business plan – tvorba business plánu jako podkladu pro možné investice rizikového kapitálu do firmy a jeho projednání s rizikovými kapitalisty
8. Prezentace BP a projednávání kapitálového vstupu do společnosti
9. Možnosti expanze po případném navýšení investic od VC
10.Realizace firemní strategie a analýza výkonu firmy pomocí vyváženého systému ukazatelů výkonnosti firmy – BSC jako kriterium výkonu firmy
11. Řízení kvality jako další z možností diferenciace společností
12. Globální geografická expanze a její dopady do výsledků společnosti
13. Závěrečná prezentace výsledků jednotlivých týmů

Učební cíle

Cílem předmětu je:
- procvičení praktických schopností při získávání, zpracování, analýzách a využití informací o vnějším prostředí podniku (zejména o trhu, zákaznících, konkurenci a technických trendech),
- procvičení a rozvoj schopností využívat informace pro tvorbu a realizaci marketingové strategie v globálním měřítku,
- seznámit studenty se způsoby promítnutí marketingových rozhodnutí do dalších oblastí podnikového managementu.
- ověření schopnosti řešit komplexní rozhodovací problémy s řadou konfliktů mezi příčinami a následky.
- rozvinout schopnosti leadershipu, týmové práce a interpersonálních dovedností
- seznámit studenty s řešením problémů v projektovém týmu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

V průběhu výuky studenti získávají pravidelnou zpětnou vazbu formou dílčích zpráv o vývoji tržní situace a tržního podílu jejich virtuálních firem. Získávané informace mají povahu jednak volně dostupných informací, jednak "placených" informací. Studenti mají k dispozici širokou škálu informací o situaci vlastní firmy, jakož i o situaci na trhu. Tyto informace jim slouží pro určení jejich strategie a pro naplňování této strategie řadou praktických rozhodnutí v oblasti výroby, zásob, tvorby reklamního sdělení, médiaplánu, řízení prodejních sil, tvorby cen a dalších. Významnou formou kontroly v průběhu výuky je pak sestavení Business planu a jeho obhajoba a zejména závěrečný workshop s prezentacemi výsledků jednotlivých týmů, v němž jsou široce diskutovány klíčové kroky a rozhodnutí každého týmu.

Základní literatura

HORÁKOVÁ,H.: Strategický marketing. Praha, Grada 2003, ISBN 80-247-0447-1
ZAMAZALOVÁ,M.: Marketing. Praha: C.H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-115-4

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-KS magisterský navazující

    obor MGR-UFRP-KS , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace v kombinovaném studiu

16 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor