Detail předmětu
Kresba geometrických objektů
FSI-YKGAk. rok: 2017/2018
Předmět je zaměřen na kresbu zátiší, složeného ze základních geometrických objektů, s jednotným povrchem, v perspektivním pohledu dle modelu.
Geometrické objekty tvoří kostru většiny zobrazovaných celků a jejich správné zachycení je nezbytné pro zvládnutí proporčně i perspektivně správné kresby. Kurz je průpravou k ateliérovým předmětům průmyslového designu.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Získání pokročilejších dovedností techniky kresby cvičením na objektech tvarově odpovídajících základním geometrickým tělesům. Znalost zásad perspektivního zobrazení, správného zachycení proporcí a jednoduššího stínování.
Prerekvizity
Předpokládají se elementární znalosti perspektivy (perspektiva průčelní a nárožní, nadhled, podhled) a zkušenosti s kresbou základních geometrických těles, v perspektivním pohledu dle modelu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Tvůrčí práce v ateliéru.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičeních, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh (kreseb). Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Pokud je i pouze jeden z úkolů hodnocen menším než polovičním počtem bodů, je celkové hodnocení z předmětu F „nedostatečně“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh (kreseb). Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Pokud je i pouze jeden z úkolů hodnocen menším než polovičním počtem bodů, je celkové hodnocení z předmětu F „nedostatečně“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Učební cíle
Úkolem předmětu je prohlubovat znalost kresby. Praktická cvičení akcentují budování objemu v ploše, s důrazem na proporce těles. Předmět vede k procvičování perspektivně správného zobrazení jednoduchých prvků různých tvarů a postavení včetně jejich stínování.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Základní literatura
BALLESTAR, Vicente B. a Jordi VIGUÉ. Skici: kompletní průvodce skicováním. Čestlice: Rebo, 2005. ISBN 80-7234-431-5.
DE REYNA, Rudy. How to draw what you see. New York: Watson - Guptill, 1996. ISBN 0-8230-2375-3.
PILE, John. Perspective for interior designers. New York: Whitney Library of Design, 1989. ISBN 9780823040087.
SMITH, Ray. The artist's handbook. 3rd ed. London: Dorling Kindersley, 2009. ISBN 1405348771.
DE REYNA, Rudy. How to draw what you see. New York: Watson - Guptill, 1996. ISBN 0-8230-2375-3.
PILE, John. Perspective for interior designers. New York: Whitney Library of Design, 1989. ISBN 9780823040087.
SMITH, Ray. The artist's handbook. 3rd ed. London: Dorling Kindersley, 2009. ISBN 1405348771.
Doporučená literatura
DE REYNA, Rudy. Základy kresby a malby: jak kreslit a malovat co vidím okolo. Praha: Svojtka & Co., 2004. ISBN 80-7352-097-4.
MORSCHECK, Karl-Heinz. Perspektiva. Ostrava: Anagram, 2005. ISBN 8073420619.
PARRAMÓN, José María. Perspektiva pro výtvarníky: správné užití perspektivy v kresbě a malbě. České vyd. 2. Praha: Jan Vašut, 1998. ISBN 8072360418.
Teissig, K.: Techniky kresby, Artia, Praha, 1986
MORSCHECK, Karl-Heinz. Perspektiva. Ostrava: Anagram, 2005. ISBN 8073420619.
PARRAMÓN, José María. Perspektiva pro výtvarníky: správné užití perspektivy v kresbě a malbě. České vyd. 2. Praha: Jan Vašut, 1998. ISBN 8072360418.
Teissig, K.: Techniky kresby, Artia, Praha, 1986