Detail předmětu

Komunikační dovednosti

FIT-HKOAk. rok: 2017/2018

Komunikační dovednosti v interakci s ostatními. Styl jednání. Asertivní techniky. Vhodné formulace, prosazování svých požadavků a přání. Obranné reakce.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

  • Studenti poznají vlastní styl jednání.
  • Naučí se vhodným technikám komunikace v interakci s ostatními.
  • Seznámí se s asertivními technikami.
  • Naučí se adekvátním reakcím při prosazování svých požadavků a přání.

Prerekvizity

Nejsou žádné prerekvizity.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro získání zápočtu je třeba splnit všechny dále uvedené podmínky:
  • Účast na cvičeních minimálně 80%.
  • Úspěšné absolvování ústního pohovoru na jedno z dvaceti témat. Témata pokrývají látku probíranou v kurzu, student si téma losuje.
  • Diagnostické cvičení, při němž student bude úspěšně diagnostikovat a popíše jednotlivé prvky chování modelového moderátora.

Osnovy výuky

    Osnova numerických cvičení:
    1. Komunikace jako pracovní nástroj.
    2. Zásady komunikace.
    3. Verbální komunikace.
    4. Neverbální komunikace.
    5. Praktický nácvik vyjednávacího procesu.
    6. Videotrénink.

Učební cíle

  • Rozvinout komunikační schopnosti v interakci s ostatními,
  • odhalit vlastní styl jednání,
  • seznámit se s jednotlivými asertivními technikami,
  • procvičit vhodné formulace při prosazování svých požadavků a přání,
  • posílit adekvátní obranné reakce.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Na hodinách bude kontrolována prezence, pro udělení zápočtu je třeba splnit minimálně 80% účasti. V případě nemoci či jiné závažné překážky v prezenčním studiu je třeba postupovat dle platné vyhlášky proděkana o hlášení překážek ve studiu.

Základní literatura

BEDNAŘÍKOVÁ, I. Sociální komunikace. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. 79 s. ISBN 80-244-1357-4. MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vydání. Praha : Grada Publishing, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-2339-6. MOTSCHNIG, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka : Rozumět sobě i druhým. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. 176 s. ISBN 978-80-247-3612-9. URBANOVÁ, Martina. Neverbální komunikace. In Urbanová Martina et.al. Rétorika pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 279 s.ISBN 978-80-7380-217-2. 1. vyd. 2009: Aleš Čeněk, 2009. s. 36-44, 9 s. učebnice. ISBN 978-80-7380-217-2. URBANOVÁ, Martina. Verbální komunikace. In Urbanová Martina et.al. Rétorika pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 279 s.ISBN 978-80-7380-217-2. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. s. 28-35, 13 s. učebnice. ISBN 978-80-7380-217-2.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MMI , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor MBI , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor MSK , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor MMM , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor MBS , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor MPV , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor MIS , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor MIN , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor MGM , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení odborného základu

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Komunikace jako pracovní nástroj.
  2. Zásady komunikace.
  3. Verbální komunikace.
  4. Neverbální komunikace.
  5. Praktický nácvik vyjednávacího procesu.
  6. Videotrénink.