Detail předmětu

Praktické aspekty vývoje software

FIT-IVSAk. rok: 2017/2018

Základní koncepty použití unixové filosofie při vlastním programování, role testování kódu a vývoj řízený testy, vytváření komponentově orientovaného kódu, odhalování výkonnostních problémů, distribuovaná správa verzí, možnosti paralelizace výpočtů, zpracování velkých objemů dat, praktické zkušenosti vývojářů z firem.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí s moderními přístupy k vývoji software, po úspěšné zvládnutí předmětu se budou lépe schopni začlenit do týmů pracujících nad společným kódem, budou moci demonstrovat znalosti nástrojů usnadňujících vznik výkonného a správně dokumentovaného kódu, stejně jako aplikací, které budou odpovídat potřebám koncových uživatelů.

Studenti se naučí řešit projekty. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských nástrojů, které se používají v reálném prostředí softwarových týmů.

Prerekvizity

Nejsou žádné prerekvizity.

Způsob a kritéria hodnocení

Získání alespoň 50 bodů.

Osnovy výuky

    Osnova přednášek:
    1. Úvod, praktická pravidla pro psaní udržovatelného kódu, refaktorizace a efektivní využití IDE
    2. Testování software, TDD (Test-Driven Development) a jeho použití při vývoji v týmu
    3. Týmová spolupráce, komunikace, sdílení dat v týmu, základy návrhu a plánování projektu
    4. Systémy pro distribuovanou správu verzí, GIT
    5. Typy dokumentace, generování programové dokumentace z kódu, identifikace existujících komponent a využívání knihoven dostupných na různých platformách
    6. Sestavení programů, Make, Cmake a Qmake
    7. Uživatelská rozhraní
    8. Debugging, bugtracking a QA
    9. Půlsemestrální test
    10. Nasazení programů
    11. Urychlování výpočtů, možnosti paralelizace a profiling
    12. Programovací jazyky a paradigmata, SWIG a práce se starším kódem
    13. Přednáška pozvaných expertů z firemní praxe

    Osnova ostatní - projekty, práce:
    1. Definice testů (18 bodů)
    2. Projekt zaměřený na spolupráci v týmu (52 bodů)

Učební cíle

Poznat praktické aspekty vývoje programového vybavení v týmu, porozumět principům aplikací, které usnadňují vytváření a dokumentování projektů skládajících se z komponent, seznámit se možnostmi snadného prototypování grafických uživatelských rozhraní, pochopit předpoklady vzniku úspěšného svobodného software a měření upotřebitelnosti.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

  • Půlsemestrální písemný test (30 bodů)
  • Projekty (celkem 70 bodů)

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Dustin Boswell, Trevor Foucher: The Art of Readable Code. O'Reily, 2010. http://readable-code.labs.oreilly J. Pérez López, L. Ribas i Xirgo: Introduction to Software development. http://ftacademy.org/materials/fsm/7#1Scott Chacon Pro Git http://knihy.nic.cz/files/nic/edice/scott_chacon_pro_git.pdf

Doporučená literatura

Ken Schwaber and Mike Beedle Agile Software Development with Scrum Addision-Wesley, 2002
S. A. Babkin: The Practice of Parallel Programming. Create Space, 2010. https://www.createspace.com/3438465

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod, praktická pravidla pro psaní udržovatelného kódu, refaktorizace a efektivní využití IDE
  2. Testování software, TDD (Test-Driven Development) a jeho použití při vývoji v týmu
  3. Týmová spolupráce, komunikace, sdílení dat v týmu, základy návrhu a plánování projektu
  4. Systémy pro distribuovanou správu verzí, GIT
  5. Typy dokumentace, generování programové dokumentace z kódu, identifikace existujících komponent a využívání knihoven dostupných na různých platformách
  6. Sestavení programů, Make, Cmake a Qmake
  7. Uživatelská rozhraní
  8. Debugging, bugtracking a QA
  9. Půlsemestrální test
  10. Nasazení programů
  11. Urychlování výpočtů, možnosti paralelizace a profiling
  12. Programovací jazyky a paradigmata, SWIG a práce se starším kódem
  13. Přednáška pozvaných expertů z firemní praxe

Projekt

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor