Detail předmětu
Základy počítačové grafiky
FIT-IZGAk. rok: 2017/2018
Přehled základních principů počítačové grafiky (vektorová, rastrová) a jejich důsledků pro tvorbu reálných grafických aplikací. Specifikace základních operací rovinné (2D) a prostorové (3D) počítačové grafiky. Specifikace principů a použití hlavních grafických rozhraní. Metody a algoritmy pro: rasterizaci úseček, kružnic a křivek (Bezier, B-spline, NURBS), ořezávání polygonů, vyplňování vektorových i rastrových uzavřených oblastí. Metody a algoritmy pro: transformaci objektů ve 2D a 3D, řešení viditelnosti, osvětlení, stínování, texturování. Metody fotorealistického zobrazení 3D scén. Metody geometrické reprezentace 3D objektů. Zpracování obrazu jako vícerozměrného signálu, antialiasing.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- Studenti porozumí základním principům rovinné (2D) a prostorové (3D) počítačové grafiky.
- Studenti porozumí základním principům a použití hlavních grafických rozhraní.
- Seznámí se s 2D algoritmy pro rasterizaci a ořezávání objektů a vyplňování oblastí.
- Seznámí se s 3D algoritmy pro transformace objektů, řešení viditelnosti, osvětlení, stínování a texturování.
- Seznámí se s metodami pro fotorealistické zobrazení 3D scén.
- Seznámí se s metodami geometrické reprezentace 3D objektů.
- Naučí se principům zpracování obrazů jako vícerozměrného signálu a antialiasingu.
- Naučí se vytvářet grafické aplikace pro zobrazení rastrových i vektorových dat.
- Student se naučí řešit jednoduché problémy, individuálně i v týmu, formou domácích úkolů.
- Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských a ladících nástrojů jakož i v praktickém užívání programovacího jazyků C/C++.
Prerekvizity
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
- Osnova přednášek:
- Úvod do současné počítačové grafiky, základní principy zobrazování (rastrový / vektorový).
- Barvy a barevné modely. Redukce barevneho prostoru, barevný a monochromatický obraz.
- Generování základních objektů v rastru, antialiasing.
- Vyplňování uzavřených oblastí.
- Ořezání ve 2D.
- Transformace ve 2D.
- Křivky v počítačové grafice.
- Základní principy 2D grafických API, minimalistické 2D kreslítko.
- Reprezentace 3D objektů.
- Základy vykreslování 3D scény, 3D transformace a projekce. Řešení viditelnosti 3D objektů.
- Lokální osvětlovací modely a spojité stínování ploch. Textury a texturování.
- Základy fotorealistického zobrazování, raytracing a radiozita.
- Moderní počítačová grafika a principy 3D grafických API, vykreslovací řetězec. Úvod do OpenGL.
- Úvod do cvičení (knihovna SDL, nástroje, kompilace).
- Grafické formáty, redukce barevného prostoru obrazu.
- Generování základních objektů v rastru.
- Zobrazování 2D spline křivek.
- Vyplňování uzavřených objektů ve 2D.
- 3D transformace.
- Základy OpenGL.
Osnova numerických cvičení:
Osnova ostatní - projekty, práce:
Samostatně řešený projekt vztahující se k problematice předmětu.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
- Projekt - 18 bodů.
- Plnění úkolů na cvičeních, 6 x 3 bodů - 18 bodů.
- Půlsemestrální písemka - 12 bodů.
- Závěrečná písemná zkouška - 52 bodů.
- Minimum pro závěrečnou písemku je 20 bodů.
- Hranice pro úspěšné absolvování předmětu podle pravidel ECTS - 50 bodů.
Základní literatura
Doporučená literatura
Lengyel, E.: Mathematics for 3D Game Programming and Computer Graphics, Third Edition, 3rd Edition, 2012
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do současné počítačové grafiky, základní principy zobrazování (rastrový / vektorový).
- Barvy a barevné modely. Redukce barevneho prostoru, barevný a monochromatický obraz.
- Generování základních objektů v rastru, antialiasing.
- Vyplňování uzavřených oblastí.
- Ořezání ve 2D.
- Transformace ve 2D.
- Křivky v počítačové grafice.
- Základní principy 2D grafických API, minimalistické 2D kreslítko.
- Reprezentace 3D objektů.
- Základy vykreslování 3D scény, 3D transformace a projekce. Řešení viditelnosti 3D objektů.
- Lokální osvětlovací modely a spojité stínování ploch. Textury a texturování.
- Základy fotorealistického zobrazování, raytracing a radiozita.
- Moderní počítačová grafika a principy 3D grafických API, vykreslovací řetězec. Úvod do OpenGL.