Detail předmětu
Kultura projevu a tvorba textů
FIT-IKPTAk. rok: 2017/2018
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
V rovině konkrétních cílů budou schopni vysvětlit základní pojmy z oblasti psychologie komunikace, definovat předmět studia jednotlivých subdisciplín psychologie komunikace, aplikovat teoretické znalosti na oblast komunikační praxe a zhodnotit efektivitu prezentačního výkonu svých kolegů ze semináře.
Prerekvizity
Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody vyučování: přednáška, diskuse, nácvik prezentace.
Způsob a kritéria hodnocení
Úspěšné ukončení předmětu předpokládá 80% úspěšnost v zápočtovém testu a realizaci prezentace v rozsahu 10 minut. Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Osnovy výuky
1.Informace a jejich sdělování
2.Komunikační modely
3.Složky komunikace
4.Řešení typových pedagogických situací
5.Model asertivních dovedností
6.Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
7.Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
8.Význam hlasu a sluchu v rétorice
9.Osobnost řečníka
10.Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
11.Text jako složka pedagogické komunikace
12.Teoretické problémy srozumitelného textu
13.Strategie utváření srozumitelného textu
Učební cíle
Absolvování kurzu vede k osvojení základních norem společenské etikety, rozšíření rejstříku vlastních komunikačních a prezentačních dovedností v oblasti mluveného i psaného projevu, to vše se zřetelem k využití ve výchovně vzdělávací praxi.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrolovaná výuka v rozsahu 80% prezence na semináři a dále se doporučuje vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing, 1993.
Khelerová, V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada, 1995.
Smejkal, V., Bachrachová, H.: Lexikon společenského chování. Grada Publishing. Praha 1993, 2002.
Pease, A.: Řeč těla. Portál, 2001.
Doporučená literatura
Wieke, T.: Rétorika v praxi. Praha, REBO Productions, 2005.
Průcha, J.: Tvorba textů. Elektronický materiál Ústavu jazyků FEKT VUT v Brně, Brno, 2003.
Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.
Kohout, J.: Rétorika - Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press, 1995.
Dohalská, M., kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme - kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont, 1985.
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství, 1992.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar, 1995.
Spillaneová, M.: Image ženy. Praha, Ikar, 1995.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha, 1996.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha, 2000.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel, 1992.
Praško, J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Morris, D.: Body Talk. Praha, Ivo Železný, 1999.
http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
39 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Komunikace
- Společenská etiketa
- Rétorika
- Prezentace
- Tvorba textů