Detail předmětu
Inženýrská pedagogika a didaktika
FIT-IIPDAk. rok: 2017/2018
Úvod do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definice předmětu pedagogiky. Soustavu pojmů. Možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámení s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
- Osnova přednášek:
- Historie oboru a obecná problematika školství. Předmět Inženýrská pedagogika a její pojetí.
- Výchova, její funkce, cíle, formy, složky, prostředky a metody. Disciplíny pedagogiky.
- Pedagogický výzkum a jeho metody. Základní pedagogické dokumenty, vzdělávací programy. Vzdělávací systém v ČR.
- Obecná didaktika. Oborové didaktiky. Žák sekundární školy. Osobnost učitele.
- Učivo. Problematika kurikula. Faktory prostředí.
- Teoretické základy vyučování a učení. Metody a formy výuky. Didaktické principy.
- Projektování a realizace výuky. Motivace. Komunikace.
- Cíle vzdělávání a výchovy a jejich realizace.
- Kázeň ve výuce. Příčiny, kázeňské prostředky, šikana. Evaluace výsledků výuky.
- Úvod do speciální pedagogiky (klasifikace, základní pojmy, poradenský systém).
- Alternativní školství.
- Příprava učitele odborných předmětů.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Historie oboru a obecná problematika školství. Předmět Inženýrská pedagogika a její pojetí.
- Výchova, její funkce, cíle, formy, složky, prostředky a metody. Disciplíny pedagogiky.
- Pedagogický výzkum a jeho metody. Základní pedagogické dokumenty, vzdělávací programy. Vzdělávací systém v ČR.
- Obecná didaktika. Oborové didaktiky. Žák sekundární školy. Osobnost učitele.
- Učivo. Problematika kurikula. Faktory prostředí.
- Teoretické základy vyučování a učení. Metody a formy výuky. Didaktické principy.
- Projektování a realizace výuky. Motivace. Komunikace.
- Cíle vzdělávání a výchovy a jejich realizace.
- Kázeň ve výuce. Příčiny, kázeňské prostředky, šikana. Evaluace výsledků výuky.
- Úvod do speciální pedagogiky (klasifikace, základní pojmy, poradenský systém).
- Alternativní školství.
- Příprava učitele odborných předmětů.