Detail předmětu
Základy marketingu
FIT-IZMAAk. rok: 2017/2018
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s objasněním pojmu marketing a s ním souvisejících oblastí. Jednou z oblastí je i problematika spokojenosti zákazníka nutná pro úspěšné fungování podniku v tržním prostředí.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Jak dělat marketing.
Prerekvizity
Nejsou požadovány žádné prerekvizitní znalosti.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínkou pro udělení zápočtu je dosažení předepsaného minimálního počtu bodů podle systému bodového ohodnocení.
Osnovy výuky
- Osnova přednášek:
- Úvod do marketingu, význam marketingu v moderní tržní ekonomice, základní definice a vývoj vnímání marketingu ve společnosti.
- Podmínky pro uplatnění marketingu. Úloha spokojenosti zákazníků při rozvoji firemních aktivit a posuzování firemních výsledků. Marketingová filosofie a orientace firem na trh. Jednotlivé koncepce přístupu firem k trhu.
- Tržní segmentace, principy efektivní segmentace, firemní strategie založené na segmentaci.
- Spotřební trhy a chování zákazníků na těchto trzích. Rozhodovací procesy, faktory ovlivňující chování zákazníků, kupního rozhodování a metody zkoumání rozhodovacích procesů.
- Průmyslové, státní a obchodní trhy a jejich specifika. Rozdíly v chování zákazníků a jejich rozhodovací postupy, rozdíly oproti spotřebním trhům.
- Marketingový mix, vymezení jednotlivých prvků.
- Výrobek jako základní prvek marketingového mixu, charakteristika marketingového pojetí výrobku, cyklus tržní životnosti výrobku. Marketingové pojetí výrobkových inovací.
- Cena a faktory, které ji ovlivňují. Metody tvorby cen.
- Distribuce. Typy distribučních cest a jejich vztah k výrobci a zákazníkům, možné konflikty v nich.
- Komunikační strategie firmy. Prvky komunikační strategie. Postup tvorby a realizace reklamní kampaně, vyhodnocování efektivnosti reklamy.
- Seznámení s předmětem, pravidly pro hodnocení studia v průběhu semestru, s požadavky na zpracování semestrálních projektů (SP) a na rozsah a způsob provedení prezentací. Výběr témat skupinových projektů (TP).
- Mapa očekávání zákazníků.
- Segmentace nákupního a prodejního trhu firmy.
- Marketing služeb (SP): Zábavný park (Eurodisneyland), Česká pojišťovna.
- Marketingový mix.
- Strategie značky (SP): Praktický příklad na využití strategie značky.
- Obal jako cvičení ke kreativitě (SP): Jihlavanka.
- Praxe.
- Praxe.
- SP: Masna Krásno: Psychologické aspekty reklamy, etika v reklamě.
- Konzultace k týmovému projektu.
- Test.
- Prezentace týmových projektů, zápočet.
Osnova numerických cvičení:
Učební cíle
Cílem předmětu je získání základních znalostí z oblasti marketingu. Předmět zdůrazňuje úlohu zákazníka při tvorbě nabídky firemních produktů, tj. výrobků a služeb. Je veden maximální snahou zapojit aktivně studenty do výuky pomocí diskusí v přednáškách a na cvičeních.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
V prvním cvičení se studenti rozdělí do 3-5 členných týmů, ve kterých budou zpracovávat týmový projekt (TP). Tento projekt bude skupinami prezentován na 11. a 12. cvičení. Tématem týmových projektů je zpracování marketingového plánu pro zavedení nového výrobku (služby) na trh. Další podmínkou pro získání zápočtu je prezentace aktuality zaměřené na marketing, absolvování testopísemky a aktivní účast na cvičení.
Základní literatura
Kaňovská, L.: Základy marketingu. 1. vyd. Brno, CERM, 2009, 123 s., ISBN 978-80-214-3838-5.
Kotler, P.: Marketing management. Praha, Management Press, 2001.
Vysekalová, J.: Marketing. Praha, Fortuna, 2006.
Boučková, J., kol.: Marketing. Praha, C.H. Beck, 2003.Burnett, K.: klíčoví zákazníci a péče o ně. Praha, Computer Press, 2005.
Foret, M., Stávková, J.: Marketingový výzkum. Praha, Grada 2003.
Foster, T.R.V.: Jak získat a udržet zákazníky. Computer Press 2002.
Kaňovská, L., Tomášková, E.: DOPROVODNÉ SLUŽBY-KONKURENČNÍ VÝHODA. 1. vyd. Brno, CERM, 2009, 202 s., ISBN 978-80-7204-619-5.
Kotler, P.: Marketing od A do Z. Praha, Management Press, 2003.
Kotler, P., a de bes, f.t.: Inovativní marketing, Praha, Grada, 2005.
Pelsmacker, P.D., kol.: Marketing komunikace. Praha, Grada, 2003.
Doporučená literatura
Kaňovská, L.: Základy marketingu. 1. vyd. Brno, CERM, 2009, 123 s., ISBN 978-80-214-3838-5. (CS)Kotler, P.: Marketing management. Praha, Management Press, 2001. (CS)
Vysekalová, J.: Marketing. Praha, Fortuna, 2006. (CS)Boučková, J., kol.: Marketing. Praha, C.H. Beck, 2003. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech