Detail předmětu

Základy managementu kvality

FSI-BMK-KAk. rok: 2017/2018

Předmět je zaměřen na základní znalosti v oblasti principů podnikové ekonomiky a podniku jako organizace, na jejichž platformě lze dále stavět vědomostní bázi systému managementu kvality dle normy ISO 9001. Součástí předmětu je představení podniku v základním kontextu, dále pak z pohledu jeho podstaty, cílů a funkce, předmět tak poskytuje ucelený pohled na ekonomiku podniku ve zjednodušeném pojetí, tak aby vytvářel základ pro další výuku ve specifických navazujících přemetech ve vyšších ročnících.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

7

Výsledky učení předmětu

Seznámení studentů se základními ekonomickými pojmy, pochopení souvislostí v rámci procesních činností podniků v návaznosti na základní znalosti principů řízení kvality, tak aby byli studenti schopni znalostně navázat na související oblasti řízení podnikové výroby. Na základě získaných vědomostí a informací by měli být schopni prakticky aplikovat systémový a procesní přístup při dílčích úkolech managementu kvality.

Prerekvizity

Předpokládají se všeobecné ekonomické povědomí, dále základní vědomosti o technologiích, znalosti z matematiky a fyziky v rozsahu obvyklém pro bakalářský stupeň studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Dle možností budou pro studenty organizovány přednášky odborníků z praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti musí obhájit zpracovaný semestrální projekt na zadané téma.

Osnovy výuky

Přednáška
1. Základní pojmy. Definice kvality (úplný produkt). Dimenze kvality. Orientace na zákazníka. Stanovení priorit. Orientace na procesy. Integrovaný systém řízení. Vývoj přístupů k řízení podniků a organizací. Six Sigma, Lean Production.
2. Komplexní řízení kvality (TQM). Řízení marketingem, úplné inženýrské řešení a plánování kvality (QFD, FMEA). Environmentální a bezpečnostní omezující podmínky systému managementu.
3. Posuzování shody. Povinné a dobrovolné posuzování shody. Právní akty EU. Právní prostředí v ČR.
4. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem. Normy řady ISO 9000. Posuzování shody podle norem ISO 9001.

Cvičení
1. Referáty studentů na zvolená témata a diskuse k nim. Okruh témat koreluje s tématy přednášek.
2. Příklady posuzování shody (CE).

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům nejdůležitější teoretické poznatky doplněné o konkrétní příklady a způsoby aplikace umožňující pochopit význam a úkoly managementu kvality. Vést studenty k tomu, aby si osvojili poznatky o vnitřním a vnějším prostředí organizace a naučili se používat metody uplatňované při analýze vnějšího a vnitřního prostředí. Součástí výkladu je také objasnění základních požadavků na management kvality.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontroluje se účast ve cvičeních. Přednášky jsou dobrovolné, prezentace zadané semestrální práce je povinná.

Základní literatura

ČSN EN ISO 9000 Systémy managementu kvality – řada 3 svazků. ÚNMZ, Praha, 2006 – 2010
Fiala, A. a kol. : Management jakosti s podporou norem ISO 9000:2000. Verlag Dashöfer, Praha, 2000 – 2006
Janíček, L. a kol: Evropská unie – instituce, ekonomická, bezpečnostní a sociální politika. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-819-8
Janků, M.: Evropská unie – právní system evropských společenství. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-806-6
Mizuno, S.: Řízení jakosti. Victoria Publishing, Praha, 1992
Nařízení vlády Soubor předpisů uveřejněných ve sbírce zákonů, jimiž jsou upraveny postupy posuzování shody pro skupiny výrobků nebo jejich vlastností.
Nenadál, J. a kol.: Moderní management jakosti. Management Press, Praha, 2008
Zákon č. 22/1997 Sb. (aktuální znění) O technických požadavcích na výrobky

Doporučená literatura

GOETSCH, D. L.; DAVIS, S. B.: Quality Management - Introduction to Total Quality Management for Production, Processing and Services; 5. ed.; June 2005; ISBN 978-0131189294
JURAN, J. M.; GRYNA F. M.: Juran´s Quality Control Handbook. McGraw-Hill, Inc., New York, 1988
KETTUNEN, J.: Essays on strategic management and quality assurance; OULU 2009; ACTA UNIVERSITATIS OULUENSIS C Technica 329; pp. 44; ISBN 978-951-42-9178-

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3S-K bakalářský

    obor B-KSB , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace

17 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu - základní pojmy a definice
2. Dimenze kvality. Orientace na zákazníka
3. Orientace na procesy a jejich řízení
4. Sedm základních nástrojů managementu kvality
5. Sedm nových nástrojů managementu kvality
6. Vybrané metody preventivního zabezpečování kvality
7. Dokumentace managementu kvality
8. Plánování kvality
9. Podpůrné procesy managementu kvality
10. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů
11. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem
12. Hodnocení výkonnosti a zlepšování procesů
13. Prezentace a obhájení semestrálních prací