Detail předmětu

International Marketing

FP-EREimPAk. rok: 2017/2018

a) Marketing environment in national, international and global perspective
b) The history and current trends in the process of internationalization (incl. EU)
c) Major approaches to the analysis of marketing environment in international scope
d) Marketing mix / extended marketing mix and its use in international marketing
e) Planning, execution and control of marketing strategy in international economic conditions

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

a) Explain the role of marketing in companies, especially in international context
b) Identify appropriate analytical methods for the analysis of international marketing environment
c) Describe the process of internationalization of a given industry, major trends and expected outcomes from this process
d) Critically evaluate the position of their firm within the context of the achieved and expected level of internationalization within its industry
e) Demonstrate the ability to suggest (international) marketing strategy, adequate to the position of a firm in the market and market conditions

Prerekvizity

Basic marketing course at Bc. level

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Standardní průběh výuky: polovina času je věnována "klasické" přednášce, druhá polovina řízeným diskusím, týmovým pracem a řešení případových studií. Jako podpora vyučování se využívá video.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti budou ohodnoceni na základě účasti na seminářích (10 %), zpracované seminární práce (25 %), její prezentace (10 %) a písemné a ústní zkoušky (55 %).

Evaluation of the team project report (25 pts) is following:
Brief market report – its complexity and good understanding the local environment (6pts)
Well analysed and interpreted actual company position (6pts)
Appropriate and justified recommendations (7pts)
Format, writing style and referencing (3pts)
invention and attractiveness of the approach to recommendations (3pts)
Missed deadline (- 5pts)

Evaluation criteria for presentation of the project (10 pts)
Body language (3 pts)
Presentation skills (4 pts)
Reasoning (3 pts)

Exam evaluation (55 pts):
First part is 50 minutes written exam based on case study followed by individual discussion on written exam topic and feedback to the proposed solutions.
Students might use any literature and other tools including computers, Internet etc. to simulate real task in real business. Evaluation of the assessment will be primarily based on prove of the systematic
- engineering – creative – innovative approach to the case solution.

Osnovy výuky

1. Introduction, course overview, team project specification
2. Strategic marketing position analysis in international environment – external factors
3. Strategic marketing position analysis in international environment – internal factors
4. Product in a mean of added value for customers in international context
5. Marketing research basics and its use in international marketing
6. Market segmentation, targeting and positioning in international environment
7. Pricing in international business
8. Distribution channels in international business
9. Marketing communication internationally – traditional forms
10. Marketing communication internationally – online and digital channels
11. Customer Relationship Management and Relationship marketing in international environment
12. Future trends in international marketing
13. Project presentations, summary and feedback

Učební cíle

a) Vybudovat u studentů vědomí důležitosti globálních marketingových témat, jak z pohledu mikroekonomického, tak makroekonomického.
b) Kriticky posoudit vhodnost metod analýzy mezinárodního marketingového prostředí a naučit se je vhodně využívat.
c) Vybudovat povědomí o specifických marketingových nástrojích, vhodných pro uplatnění v globálních tržních podmínkách.
d) Rozvinout aplikační schopnosti studentů při uplatnění teoretických koncepcí v mezinárodním kontextu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výuky bude probíhat formou testu a hodnocení studentů v průběhu řešení případových studií.

Základní literatura

De Burca, S. - Brown, L. - Fletcher, R. 2004. International Marketing - An SME Perspective London: FT Prentice Hall.
Hooley, G. - Saunders, J. - Piercy, Nigel F. 2003. Marketing Strategy and Competitive Positioning, 3rd Edition, London: FT Prentice Hall
Johnson, G. and Scholes, K., 2002. Exploring corporate strategy: text and cases. 6th ed.
Keegan, W. - Green, W. 2003. Global Marketing (International Edition)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-Z magisterský navazující

    obor MGR-Z , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Cvičení

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor