Detail předmětu

Strategic Management

FP-EREsmtPAk. rok: 2017/2018

a) To introduce to many generally used concepts and ideas of strategic management process and principals of strategic thinking
b) To train the students’ ability to use analytical tools for strategic analysis of external and internal factors.
c) To equip the student with a detailed knowledge of method of formulation of strategy based on hierarchical strategy structure - corporate, business, functional and horizontal strategy.
d) To develop management skills methods of selection, realization and evaluation of strategy.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

a) Displays comprehensive knowledge and understanding of strategic management concepts, strategic thinking and process of strategic management of company in global environment
b) Understanding of a complex of managerial tools, models and techniques to specific needs of strategic management
c) Encourage managerial skills in order to formulate strategy on the base of complex analysis and to set and manage conditions for its implementation
d) Demonstrates expertise in highly specialised conditions, efficiency of realization of implementation of strategy from the view of key stakeholders

Prerekvizity

This course assumes prior knowledge of management and marketing at the bachelor level.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení se odvíjí od získaného počtu bodů. Body je možné získat za aktivitu ve cvičeních, zpracování a obhajobu projektu a zkoušku (písemná s možným ústním dozkoušením). Bodování jednotlivých částí je následující:
Zpracování a obhajoba projektu – povinná část – až 100 bodů:
• Hodnocení za průběžnou práci na projektu – až 50 bodů. Hodnotí se: dílčí prezentace, úroveň rozpracování dílčích úkolů, příprava na konzultace a realizované konzultace.
• Obhajoba projektu – až 50 bodů. Probíhá formou týmové diskuze, tým dostane zpětnou vazbu k projektu. Studenti musí prokázat jak znalost projektu a řešeného problému, tak znalost odpovídající teorie, tj. při obhajobě budou položeny i otázky týkající se teorie, která je v projektu uplatněna.
Písemná zkouška s ústní rozpravou až 50 bodů – volitelná část.
První část obsahuje 10 otázek s volitelnými odpověďmi A až E (20 minut), druhá část pak dvě otevřené otázky (60 minut). U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 1 bodem, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Pro zpracování části s otázkami s volitelnými odpověďmi není možné používat žádné podklady. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 20 body. Zpracování otevřených otázek probíhá formou „open book“.
Při zpracování projektu studenti řeší v týmech (3-8 členů) analytický, nebo aplikační projekt. Detailní specifikace typů projektu viz e-learning. Složení týmů a zadání projektu je třeba odevzdat elektronicky nejpozději do konce 6. týdne semestru cvičícímu. Před odevzdáním zadání je povinná minimálně jedna konzultace zadání a zadání musí být schváleno. Tým musí obecné zadání upravit a specifikovat. Termíny obhajob jsou plánovány na první dva týdny zkouškového. Délka jedné obhajoby je 60 – 90 minut. Obhajoby se musí účastnit celý tým. Chybějící členové musí obhajobu absolvovat v náhradním termínu. Studenti odevzdají písemné zpracování projektu nejpozději týden před termínem obhajoby mailem přednášejícímu. Pro odevzdání je preferován formát pdf. Pro název souboru použijte příjmení vedoucího člena týmu. Tým je hodnocen jako celek a pro individuální úpravu hodnocení jsou zohledněny odpovědi členů týmu na položené otázky. Součástí hodnocení může být i vzájemné hodnocení členů týmu, které může snížit bodové hodnocení členů týmu, kteří neodvedli odpovídající výkon – hodnotící tabulka bude v e-learningu.
Penalizace: neúčast na výuce označené v harmonogramu jako povinná -5 bodů za každou absenci ze získaného hodnocení.
Výsledná klasifikace se odvíjí od celkového počtu bodů – součet bodů ze cvičení, obhajoby, zkoušky a případná penalizace. Při nedostatečném počtu bodů, mají studenti možnost využít ústní zkoušky, případně opravný termín v rozsahu stanoveném studijním a zkušebním řádem. Minimální počet získaných bodů v součtu je 50 bodů a hodnocení odpovídá ECTS.

Osnovy výuky

1. Process of strategic management
2. Definition of business objectives, three levels of strategy, strategic business units
3. Structure of business environment, analysis of general and industrial environment
4. Competitiveness and competitive environment, competitive space
5. Analysis of internal factors - functional approach
6. Resource based analysis, competitive advantage, fundamental competence
7. Strategy formulation, generic strategies, value chain
8. Diversification, restructuring
9. Megers, acquisition, join-venture and the cooperation of companies, strategy of internationalization
10. Factors which influence the choice of strategy, methods of selection
11. Implementation and evaluation of the strategy
12. Strategic leadership, organizational apsects, realization of the strategy
13. Alternative approaches to formulating the strategy, specifics of the strategic management of a various types of organizations

Učební cíle

a) To introduce to many generally used concepts and ideas of strategic management process and principals of strategic thinking
b) To train the students’ ability to use analytical tools for strategic analysis of external and internal factors.
c) To equip the student with a detailed knowledge of method of formulation of strategy based on hierarchical strategy structure - corporate, business, functional and horizontal strategy.
d) To develop management skills methods of selection, realization and evaluation of strategy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách a cvičeních je kontrolovaná, stejně jako studium základní literatury. Povinná je účast na prezentaci a obhajobě projektu.

Základní literatura

COLLIS, D.J. - MONTGOMERY, C.A. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm.1st ed. McGraw-Hill, 1997. 764 p. ISBN 0-256-17894-1.
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307
KEŘKOVSKÝ, M. - VYKYPĚL, O. Strategické řízení - teorie pro praxi. 1. vyd, Praha: C.H.Beck, 2002. 172 s. ISBN 80-7179-578-X.
PORTER, MICHAEL E. Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 396p. ISBN: 0-7432-6088-0.
ZICH, R. Koncepce úspěchuschopnosti Konkurenceschopnost - vítězství, nebo účast v soutěži?. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2012. 125 s. ISBN: 978-80-7204-818- 2.

Doporučená literatura

GRANT, R.M. Contemporary strategic analysis. 6th ed. Blackwell Publishing, 2008. 482 p. ISBN 978-1-4051-6309-5.
KOTLER, P. Matrketing Management. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 720 s. ISBN 80-247-0016-6.
MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. 1.vyd., Praha: Grada Publishing, a.s.,2007. 246 s. ISBN 978-80-247-1911-5.
MINTZBERG - QUINN - GHOSHAL The Strategic Management Process. Revised European Edition. Prentice Hall Europe 1998, 1036 p. ISBN 0-13-675984-X.
PORTER, MICHAEL E. Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press 2004.557 s. ISBN: 0-7432-6087-2.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-Z magisterský navazující

    obor MGR-Z , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy
2. Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, hierarchie strategie,SBU
3. Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
4. Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
5. Interní faktory – funkční přístup
6. Analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
7. Formulace strategie, Porterovy generické strategie, hodnotový řetězec
8. Diverzifikace, restrukturalizace
9. Podstata akvizice, fúze, joint-venture a spolupráce firem, strategie internacionalizace
10. Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru
11. Implementace a hodnocení strategie
12. Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
13. Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor