Detail předmětu

Market Research

FP-ERBMREEAk. rok: 2017/2018

1. Úvod: Charakteristika a typy výzkumu (uživatelé výzkumu, využití výzkumu v ekonomickém kontextu, druhy výzkumu, výzkumné otázky, techniky výzkumu, proces výzkumu)
2. Plán výzkumu (návrh tržního výzkumu, rozpočet, harmonogram)
3.-4. Možnosti sběru primárních dat (Focus Groups, podrobná interview, osobní interview, telefonický rozhovor, dotazníkové šetření)
5.-6. Využití sekundárních dat ve výzkumu (typy sekundárních dat a jejich využití, výhody a nevýhody, zhodnocení zdrojů dat)
7.-8. Analýza kvalitativních a kvantitativních dat (charakteristika, využití statistiky pro analýzu kvantitativních dat, využití IT pro analýzu kvalitativních dat)
9.-10. Vlastní návrh a prezentace projektové zprávy (struktura a organizace zprávy, hodnotící kritéria, ústní prezentace zprávy)
11.-12. Specifické použití výzkumu (obchodní výzkum, zaměstnanecký výzkum, sociální výzkum, mediální výzkum, analýza spokojenosti zákazníků, Mystery Shopping)
13. Soudobé trendy ve výzkumu trhu (měnící se role výzkumníka, online výzkum trhu, Data Mining, Brain Science)

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Znalosti – student rozlišuje uživatele průzkumu, využití průzkumu v ekonomickém kontextu, je seznámen s různými druhy výzkumu, tvorbou výzkumných otázek, technikami výzkumu, sestavením harmonogramu výzkumu, metodami sběru primárních dat, použitím statistických metod k vyhodnocení primárních dat, analýzami kvalitativních a kvantitativních dat. Dále má student základní znalosti postupu vytvoření vlastního návrhu a prezentace výzkumné projektové zprávy s možnosti využití výsledků výzkumu ve specifických podnikatelských oblastech (obchodní výzkum, zaměstnanecký výzkum, sociální výzkum, mediální výzkum či analýza spokojenosti zákazníků).
Dovednosti – student je schopen sestavit plán výzkumu, provést sběr primární dat, analyzovat a vyhodnotit je s ohledem na účel použití v oblasti činnosti konkrétního podnikatelského subjektu s návrhem vhodných strategických cílů a plánů
Kompetence – student sestavuje plán tržního výzkumu (formulace výzkumných otázek, techniky výzkumu), analyzuje získaná primární data a vyvozuje z nich relevantní závěry o aktuální situaci podnikatelského subjektu na trhu a na základě prezentace výsledků přistupuje ke strategickému cílení a plánování.

Prerekvizity

Požadovány jsou základní znalosti a dovednosti z předmětu Matematika (Mathematics) pro zvládnutí matematických operací se získanými primárními daty a z předmětu Aplikovaná analytická statistika (Applied Analytical Statistics) zvládnutí použití základních statistických metod pro analýzu a vyhodnocení průzkumem získaných primárních dat.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

V rámci přednášek bude využito interaktivní formy výuky, kdy budou vysvětleny teoretické znalosti dané problematiky a následně budou v rámci diskuse aplikovány na vzorových příkladech využití. V rámci cvičení bude používána týmová práce, týmová diskuse a týmová prezentace v rámci vypracování semestrálního týmového projektu.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro hodnocení studentů v předmětu je využíván bodový systém pro závěrečnou klasifikaci zápočtu dle stupnice ECTS. Max. počet bodů je 100. Body lze získat za splnění povinných a nepovinných úkolů:
Povinné úkoly:
1) max. 25 bodů => vypracování a odevzdání týmového projektu – zadání dílčích částí bude studentům průběžně sdělováno v rámci 1. – 8. cvičení, termín odevzdání do konce 9. týdnu semestru, hodnoceno bude splnění dílčích zadání max. 25 body
2) max. 15 bodů => prezentace týmového projektu – prezentace probíhají v rámci 10. – 11. cvičení, hodnotí se dodržení času, splnění zadání pro prezentaci a reakce na dotazy oponujícího týmu
3) max. 10 bodů => vypracování a prezentace oponentního posudku – hodnotí se souhrnně splnění zadání pro vypracování oponentního posudku a relevantnost kladených dotazů vůči prezentujícímu týmu, odevzdání posudku do konce 10. týdne, prezentace relevantních dotazů vůči prezentujícímu týmu bude probíhat na 11. – 12. cvičení
Nepovinný úkol
4) max. 50 bodů => napsání znalostního testu, test bude psán na 13. cvičení, bude trvat max. 45 minut, bude obsahovat 20 otázek s možnostmi odpovědí, z nichž je vždy jediná správná (10 otázek, kde je správná odpověď hodnocena 3 body a 10 otázek, kde je správná odpověď hodnocena 2 body; špatné a žádné odpovědi jsou hodnoceny 0 body)

Osnovy výuky

1. Úvod: Charakteristika a typy výzkumu (uživatelé výzkumu, využití výzkumu v ekonomickém kontextu, druhy výzkumu, výzkumné otázky, techniky výzkumu, proces výzkumu)
2. Plán výzkumu (návrh tržního výzkumu, rozpočet, harmonogram)
3.-4. Možnosti sběru primárních dat (Focus Groups, podrobná interview, osobní interview, telefonický rozhovor, dotazníkové šetření)
5.-6. Využití sekundárních dat ve výzkumu (typy sekundárních dat a jejich využití, výhody a nevýhody, zhodnocení zdrojů dat)
7.-8. Analýza kvalitativních a kvantitativních dat (charakteristika, využití statistiky pro analýzu kvantitativních dat, využití IT pro analýzu kvalitativních dat)
9.-10. Vlastní návrh a prezentace projektové zprávy (struktura a organizace zprávy, hodnotící kritéria, ústní prezentace zprávy) vhodný pro malé a střední podniky
11.-12. Specifické použití výzkumu (obchodní výzkum, zaměstnanecký výzkum, sociální výzkum, mediální výzkum, analýza spokojenosti zákazníků, Mystery Shopping) v oblasti malých a středních podniků
13. Soudobé trendy ve výzkumu trhu (měnící se role výzkumníka, online výzkum trhu, Data Mining, Brain Science)

Učební cíle

Cílem předmětu je zvládnutí základní problematiky výzkumu trhu. Student bude seznámen s výzkumnými metodami sběru primárních i sekundárních dat a jejich využití v podnikání malých a středních podniků. Student by po absolvování předmětu měl být schopen zvládnout na základě postupných kroků naplánovat a připravit výzkum, provést výzkum včetně jeho vyhodnocení a vyvození závěrů s možnostmi využití pro podnikatelskou činnost.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách a cvičení je nepovinná. Aktivita studentů je kontrolována a hodnocena na základě splnění povinných a nepovinných úkolů (viz „Způsoby a kritéria hodnocení“).

Základní literatura

COLLIS, Jill a Roger HUSSEY. Business Research: A Practical Guide for Undergraduate and Postgraduate Students. Přepracované. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2013, 376 s. ISBN 9781137037480.
SAUNDERS, Mark, Philip LEWIS a Adrian THORNHILL. Research methods for business students. 5th ed. New York: Pearson Education, 2009. ISBN 9780273716860.

Doporučená literatura

HAMERSVELD, Mario van a Cees de BONT. Market research handbook. 5th ed. /. Hoboken, N.J.: John Wiley, c2007, xxvi, 627 p. ISBN 9780470517932.
PAUL HAGUE, Nick Hague. Market Research in Practice a Guide to the Basics. London: Kogan Page, 2004. ISBN 978-074-9445-942.
ROE, Michael. Market research in action. London [u.a.]: Thomson Learning, 2004. ISBN 978-186-1529-381.
XU, Jie. Market Research Handbook: Measurement, Approach and Practice. Lincoln: IUniverse, 2005. ISBN 978-059-5364-015.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-Z bakalářský

    obor BAK-Z , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor