Detail předmětu

Seminář ke státní závěrečné zkoušce 1

FaVU-CPZZ-IAk. rok: 2018/2019

První z trojice seminářů sloužících studentům jako opora při přípravě na teoretickou část magisterské státní závěrečné zkoušky. Obsah tohoto semináře se opírá o doporučenou studijní literaturu k tematickým okruhům státní závěrečné zkoušky č. 1 – 10. V úvodu semestru jsou rozděleny mezi studenty tematické okruhy. V každém semináři proběhnou dvě studentské prezentace – každá představí jeden vybraný text.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Studenti se podrobněji seznámí s vybranou studijní literaturou, a získají tak základ pro individuální přípravu na státní závěrečnou zkoušku. Ti, kteří v rámci semináře vystoupí s prezentací, posílí své kompetence v oblasti rešerše a následného strukturování informací do časově omezené prezentace a získají větší jistotu v přednesu. Ostatní posílí své schopnosti v oblasti práce s odbornou literaturou.

Prerekvizity

Dobrá orientace v dějinách moderního a současného umění, schopnost kritické práce s textem.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tento kurz se opírá o metodu aktivního učení, v němž studenti vystupují z pasivní role příjemců obsahu. Role vyučujících je koordinační (rozdělování úkolů), ale samozřejmě také odborná – korigují případné nedostatky v prezentacích a v krátkých řízených diskuzích v závěru prezentací směřují studenty k dalším vhodným zdrojům informací.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet je udělen na základě splnění docházky (80 %]. Dalším požadavkem k udělení zápočtu je buďto prezentace na semináři, nebo zpracování výtahu z jednoho zvoleného odborného textu ze státnicových okruhů probíraných v daném semestru.

Osnovy výuky

1. Vizuální kultura.
2. Umění a kritika ideologie.
3. Globální svět umění a politika identity.
4. Umění a psychoanalýza.
5. Reprezentace těla v umění (druhé poloviny) 20. století.
6. Postmoderní myšlení a umění.
7. Umění za hranicemi galerie.
8. Umění jako instituce.
9. Kurátorství a galerijní provoz.
10. Instalace (jako strategie, jako médium).

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými texty doporučené literatury, které slouží jako studijní opory při přípravě na státní závěrečnou zkoušku.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná účast (nejvýše tři neomluvené absence za semestr).

Základní literatura

Denis CIPORANOV –Tomáš KULKA (eds.), Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století, Červený Kostelec: Mervart, 2010. (CS)
Fredric JAMESON, Postmodernismus neboli Kulturní logika pozdního kapitalismu, Praha: Rybka Publishers, 2016. (CS)
Hal FOSTER, „Co je nového na neoavantgardě?“, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 4, 2010, č. 8, s. 58–84. (CS)
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU, 2014. (CS)
Jean-François LYOTARD, O postmodernismu (Postmoderno vysvětlované dětem; Postmoderní situace), Praha: Filosofický ústav AVČR 1993. (CS)
Marita STURKEN – Lisa CARTWRIGHT, Studia vizuální kultury, Praha: Portál, 2009. (CS)
Martina PACHMANOVÁ (ed.), Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha: One Woman Press, 2002. (CS)
Paul O’NEILL, The Culture of Curating and the Curating of Culture(s), The MIT Press, 2012. (CS)
Pavel BARŠA, Panství člověka a touha ženy: feminismus mezi psychoanalýzou a poststrukturalismem, Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. (CS)
Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principal, 2010. (CS)
Yve-Alain BOIS – Benjamin Buchloh – Hal FOSTER – Rosalind KRAUSSOVÁ, Umění po roce 1900, Praha: Slovart, 2007. (CS)

Doporučená literatura

Anour ABDEL–MALEK – Chinua ACHEBE – Aimé CÉSAIRE – Achille MBEMBE – Edward W. SAID – Ngũgĩ WA THIONGʼO, Postkoloniální myšlení II, Praha: tranzit.cz, 2011. (CS)
Bojana PEJIĆ (ed.), Gender check: A reader. Art and Theory in Eastern Europe. Kolín nad Rýnem: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2010. (EN)
Claire BISHOP, Installation Art, London: Tate Publishing, 2011. (EN)
David KORECKÝ (ed.), Médium kurátor: role kurátora v současném českém umění, Praha: Agite/Fra, 2009. (CS)
Hans Ulrich OBRIST, Stručná historie kurátorství, Kutná Hora: Galerie Středočeského kraje, 2012. (CS)
Jakub STEJSKAL, „Umění, ideologie a estetika“, in: Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia, Brno: Barrister & Principal, 2010. (CS)
Josef FULKA, Psychoanalýza a francouzské myšlení, Praha: Herrmann & synové, 2008 (část I). (CS)
Karel CÍSAŘ (ed.), Sochy v ulicích III. Stav věcí, Brno: Dům umění města Brna, 2012. (CS)
Karsten SCHUBERT, The Curator’s Egg, Londýn: Ridinghouse, 2009. (EN)
Marta FILIPOVÁ – Matthew RAMPLEY (eds.), Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace, Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2007. (CS)
Nicolas MIRZOEFF, Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012. (CS)
Rosalind KRAUSS, „Sochařství v rozšířeném poli“, in: Karel CÍSAŘ (ed.), Sochy v ulicích III. Sochy v ulicích, Brno: Dům umění města Brna, 2012, s. 130–143. (CS)
Wolfgang WELSCH, Naše postmoderní moderna, Praha: Zvon, 1994. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program magisterský navazující

    obor AIN , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor APD , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AKG , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor ATD , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AS2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AMU , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AVI , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AGD2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor APE , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AEN , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AS1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM3 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AGD1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AFO , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor