Detail předmětu

Prezentace médiaarchivu - zimní

FaVU-1PMA-ZAk. rok: 2018/2019

Dokumenty o přítomnosti a zkušenostech jsou série přednášek doprovázených audiovizuálními projekcemi. V celém průběhu kurzu jsou zobrazeny umělecké filmy, videozáznamy a dokumenty a výňatky z přednášek mezinárodních umělců a kolektivů od počátku 20. století až po současnost, které ilustrují teoretické úvahy o daných tématech a uměleckých hnutích. Databáze uměleckých děl a umělců, institucionální zdroje, alternativní komunity a rezidence umělců jsou také prezentovány v rámci vyuky. V rámci učebních osnov jsou zahrnuty koncepční texty a úvahy. Hlavním cílem kurzu je přiblížit studenta manifestu jako transdisciplinární nástroj.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni: - identifikovat a shrnout řídící pojmy rituál a mýtus a jeho současná aplikace - rozpoznat odkazy na rituální a performativní proces v rámci současné umělecké praxe - napsat teoretický text, který podrobně popisuje nebo přijímá mechanismy mýtus, rituál nebo kulturní performance - analyzovat společenský-politický kontext, který dal / vedl k posunům v estetických paradigmech. Studenti by měli být schopni identifikovat a popsat společenský-politický kontexty, které vedly k rozvoji avantgardních kulturních hnutí, a pochopit mechanismy participatiční praxe.

Prerekvizity

Schopnost uživatelské práce s PC (interaktivní multimediální dílo). Základní orientace v dějinách kultury 20.století.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Prezentace jsou rozděleny do semestrálních bloků, které se zabývají jednotlivými tématy souvisejícími s performance jako fenoménem. Jsou prozkoumány klíčové pojmy jako zkušenost, současnost, avantgarda, rituál, hra, neurčitost, společenská angažovanost, účast a improvizace, které se spoléhají na umělecké a teoretické texty. Přednášky jsou doprovázeny audiovizuálním materiálem. Lekce jsou založeny na prezentačních a diskusích. Studenti budou požádáni, aby se aktivně podíleli na diskusích na základě četby.

Způsob a kritéria hodnocení

Závěrečné hodnocení bude vycházet z účasti na semináři (75%), aktivní účasti ve třídě, prezentace projektu nebo tématu dle výběru studenta doprovázeného teoretickým textem (srovnávací studie, kurátorský projekt, osobní manifest (cca 2 n / s) ) na základě daného tématu semestru. Semestrální projekty budou posouzeny na základě relevantnosti tématu a kvality výzkumu a přednesu (prezentace, text).

Osnovy výuky

Klíčová témata: orální historie - mýtus, kroky, rituál, povaha hry - hraní, performování kultury, konceptuální přístupy, jazykové texty a znaky.

Mýtus a rituál jsou nedílnou součástí kultury a společnosti a jako takový integrální aspekt umělecké praxe. V průběhu semestru se budeme zabývat rituálními a domorodými kulturami, reperformování a jejich využitím v rámci performativní praxe, samanismus, a vytvoření kmene jako jedinečné společenské entity nebo digitální komunity. Podíváme se také na práci, která je inspirována návratem k pohanství nebo inspirována blízkým vztahem k přírodě a jevům, které lze nalézt prostřednictvím jeho pozorování a animace. Zvláštní pozornost bude věnována konceptu zkušeností a jejich přenesení do otevřené umělecké dílo, která předpokládá účast a / nebo interpretaci.

Učební cíle

Dokumenty přítomnosti a zkušenostech jsou série přednášek doprovázených audiovizuálními projekcemi. Filmů, videí a dokumentů a výňatků z přednášek mezinárodních umělců a kolektivů od počátku 20. století až do současnosti, jsou zobrazeny v průběhu celého kurzu a ilustrují teoretické úvahy na téma proces a struktura v rámci umělecké praxe. Databáze uměleckých děl a umělců, institucionální zdroje, alternativní komunity a rezidence umělců jsou také prezentovány v rámci výuky. V rámci učebních osnov jsou zahrnuty koncepční texty a úvahy. Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální historií performativní umělecké praxe skrze zkušenost a jeho interpretace. Prostřednictvím rituálu a mýtů, jako výchozích bodů, se kurz snaží projít základními principy, které byly přizpůsobeny a začleněny do současné umělecké tvorby.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Projekce jsou nepovinné, nahrazení zameškané výuky vyžadováno prostřednictvím referátu (dostudování probírané látky), písemné recenze na vybrané dílo, reflexe aktuálního dění atp.

Základní literatura

Dewey, John, Art as Experience, The Berkeley Publishing Group (EN)
Gadamer, Hans-Georg, Truth and Method, Bloomsbury Academic (EN)
Schechner, Richard, Performance Studies: An Introduction, Routledge (EN)
Stiles, Kristine, & Selz, Peter, Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists' Writings, Universtiy of California Press (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APE , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program bakalářský

    obor , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor