Detail předmětu

Diagnostika konstrukcí

ÚSI-RTDIKAk. rok: 2018/2019

Předmět je zaměřen na příčiny technických rizik spojených s dalším provozováním stavební konstrukce. Posluchači budou seznámeni s vlivy, které mohou ovlivnit kvalitu a spolehlivost stavební konstrukce, resp. s opravou, údržbou, s rozhodnutím o demolici. Seznámení se zkoušením stavebních konstrukcí (ve zkušebně, in situ). Výuka bude doplněna praktickými ukázkami zkoušení, sestavení plánu odběru vzorků z konstrukce a zajištění jeho reprezentativnosti pomocí jednoduchých nástrojů kvalifikace kvantifikace rizik a nebezpečí – založeny na předpokladu minimalizace systémové chyby průzkumu. Upozornění na nejčastější chyby zhotovitelů a jejich prevenci. Výklad přihlédne k ekologické a estetické funkci rekonstrukce a oprav a zejména k ochraně dokončených děl před negativními vlivy okolního prostředí.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Studenti získají speciální a odborné znalosti a dovednosti v oblasti destruktivního a nedestruktivního zkoušení materiálů. Studenti získají znalosti z teoretického a praktického provedení diagnostických metod pro zjišťování vlastností materiálů v různých typech konstrukcí. Na základě získaných znalostí budou studenti schopni vybrat optimální zkušební metodu pro daný případ diagnostiky. Naučí se rovněž hodnotit poruchy konstrukcí. Získají přehled o vlastnostech materiálů používaných v minulosti.

Prerekvizity

Prerekvizity: Goniometrické funkce, jednotky fyzikálních veličin a jejich převody, fundamentální fyzikální zákony, mechanika těles.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka se realizuje formou přednášek a cvičení. Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení. Cvičení podporuje zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Forma ověření studijních výsledků je písemná (test) i ústní. Podmínkou absolvování předmětu je docházka do laboratorních cvičení, odevzdání všech protokolů a obhajoba skupinové seminární práce na téma: Návrh průzkumu stavebního objektu.

Osnovy výuky

1. Úvodní přednáška, hodnocení existujících konstrukcí
2. Použití moderních diagnostických metod v rizikovém inženýrství
3. Diagnostika betonových konstrukcí - nedestruktivní metody
4. Diagnostika betonových konstrukcí - odběry vzorků a vyhodnocení vlastností betonu
5. Metoda radaru (GPR)
6. Lokalizace výztuže, elektromagnetické indikátory
7. Radiometrie a radiografie
8. Diagnostické metody pro zděné konstrukce
9. Vznik, rozvoj a monitorování trhlin v konstrukcích
10. Diagnostické metody pro dřevěné a ocelové konstrukce
11. Průzkumy stropních konstrukcí
12. Poruchy a technická rizika stavebních konstrukcí , příčiny jejich vzniku a možný následek
13. Příklady průzkumů stavebních konstrukcí

Učební cíle

Cílem je získat poznatky a praktické zkušenosti se základními metodami zkoušení stavebních materiálů a konstrukcí a doplnit tak praktický aparát pro kvantifikaci poruch a stavu konstrukcí.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Není specifikováno.

Základní literatura

BUNGEY, J. H.: Testing of Concrete Structures, Blackie Academic and professional, reprinted by Chapman and Hall, 1994
HOBST, L., ADÁMEK, J., CIKRLE, P., SCHMID, P. M01, P01 – Diagnostika stavebních konstrukcí, studijní opora a průvodce předmětem BI52 – Diagnostika stavebních konstrukcí, 2005
Holický, M. a kol. Příručka pro hodnocení existujících konstrukcí. 1. vydání Praha: ČVUT, 2007

Doporučená literatura

CIKRLE, P. a kol.: Diagnostické metody ve stavebnictví. Studijní opora, VUT v Brně FAST, 2011
PUME, D., ČERMÁK , F. a kol.: Průzkumy a opravy stavebních konstrukcí, Arch Praha, 1988

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program RRTES_P magisterský navazující

    specializace RRTS , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor