Detail předmětu

Počítačové modelování - Alias Design

FSI-YPAAk. rok: 2018/2019

Studenti uplatní své předchozí znalosti plošného modelování v Rhinoceros 3D a rozšíří je o techniky CAS (computer aided styling). Seznámí se s postupy práce využívanými při přechodu od uměleckého ztvárnění koncepčních návrhů pomocí digitální kresby až po vytvoření kvalitního plošného modelu vhodného pro další výrobní zpracování.

Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou ovládat základní principy práce s tvorbou pohledových ploch uplatnitelné zejména v automobilovém průmyslu v oblasti class A modelování. Zároveň budou schopni plynule přecházet mezi kreativní a exaktní částí práce, tj. od digitální kresby po kvalitní plošný model. Získané zkušenosti mohou studenti využít při řešení diplomové práce, při spolupráci s firmami a zejména v praxi, kde je po kompetentních absolventech vysoká poptávka.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti z oblasti CAD systémů (Rhinoceros 3D) a znalosti klasické nebo digitální kresby.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky. Od jednoduchých návrhů se během semestru přejde k přesné práci na naskenovaných datech.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Osvojení základů CAS (computer aided styling), pokročilého plošného modelování a schopností kombinovat 3D modelování s digitální kresbou.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.

Základní literatura

GERHILD T.L., Autodesk Alias Surface, Polic, 2012, ISBN: 6201671110 (EN)
TICKOO S., Learning Autodesk Alias Design 2010, CADCIM Technologies, ISBN: 1932709762 (EN)

Doporučená literatura

Kuang-Hua Chang. Product Design Modeling using CAD/CAE: The Computer Aided Engineering Design Series. Series: Computer Aided Engineering Design Hardcover: 438 pages. Academic Press; 1 edition (February 21, 2014). ISBN-10: 0123985137 (EN)
Sham Tickoo. Learning Autodesk Alias Design 2016, 5th Edition. 726 pages. CADCIM Technologies (August 11, 2015). ISBN-10: 194268911X (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Seznámení s modelovacím prostředím Autodesk Alias, filosofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory a objekty, marking menu, stage, variant lister.
2. Seznámení s kreslícím prostředím Autodesk Alias, typy Canvasů, práce s rastrovými hladinami Canvas Layer editor, nastavení kreslících nástrojů vytvoření uživatelsky modifikovaných nástrojů a vložení nástrojové lišty, využití podkladového obrázku/skici, nástroje pro digitální kresbu.
3. 2D prvky - křivky, jejich vytváření, třídy křivek, nástroje span body, blend, align, transform CV, křivostní analýza, tvorba 2D grafiky na základě podkladové skici.
4. Plochy – tvorba plochy z křivek, funkce draft, skin, transform CV u ploch, align ploch, analýzy křivosti ploch, highlight, kontrola kvality napojení ploch.
5. Topologie povrchu – segmentování, jak vzniká, ořezaná a neořezaná plocha, ostrý model, jednoduché blend přechody, rádius, chord.
6. Typické řešení segmentace – systém skladby stříhaných a nestříhaných ploch, přechod z ostrého modelu na model s blend přechody a rádiusy.
7. Typické řešení segmentace – příklady řešení: souběh rádiusů, kufrový roh.
8. Typické řešení segmentace – příklady řešení: Y souběh ploch, vrchlík rotační plochy.
9. - 12. Práce na zadaném úkolu pro komplexní procvičení získaných dovedností. Studenti samostatně pracují na modifikaci nebo dokončení zadaných podkladových dat. Jedná se například o části exteriéru automobilu: víčko nádrže, zadní krytka ostřikovače, střecha s přechody na čelní a zadní sklo
apod.
13. Závěrečný test znalostí plošného modelování a používání Autodesk Alias.