Detail předmětu
Strojové učení
FEKT-LSTUAk. rok: 2018/2019
Předmět se zabývá otázkou, jak konstruovat počítačové programy, které se automaticky zlepšují pomocí učení. Cílem předmětu je představit přehled základních typů algoritmů a postupů definujících strojové učení, které tvoří matematicko-logický základ oborů, jako jsou umělá inteligence, rozpoznání vzorů nebo dolování dat. Důraz je kladen zejména na řešení klasifikačních a optimalizačních úloh.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- navrhnout řešení klasifikační úlohy
- předzpracovat data a vybrat vhodnou množinu příznaků k modelování
- vybrat vhodný model a odhadnout jeho přesnost
- zdůvodnit vhodnost/nevhodnost různých řešení
- navrhnout řešení optimalizační úlohy
- vybrat pro daný typ optimalizační úlohy vhodnou optimalizační metodu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Zkouška: 80 bodů.
Získání zápočtu není podmíněno počtem bodů získaných za projekt.
Osnovy výuky
2. Statistika ve strojovém učení.
3. Základy teorie informace.
4. Rozhodovací stromy.
5. Učení založené na instancích.
6. Chybové funkce.
7. Metody odhadu chyby modelu.
8. Předzpracování dat.
9. Bayesovské učení.
10. Genetické algoritmy.
11. Lineární regrese. Diskriminační analýza. Podpůrné vektory.
12. Meta-učení.
13. Učení bez učitele.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Trénovací a testovací data. Prostor učení. Učení a vyhledávání.
Přirozené a lidské učení. Jazyk reprezentace problému. Algoritmy učení s numerickými a symbolickými vstupy.
Metody indukce rozhodovacích stromů. Výskyt šumu, neúplný popis příkladů.
Převod rozhodovacích stromů na produkční pravidla, generování pravidel.
Perceptrony. Logické neuronové sítě.
Kohonenovy mapy.
Genetické algoritmy, genetické programování. Srovnání s~biologickými systémy.
Rozpoznávání vzorů. Generalizace. Metoda nejbližšího souseda (k-NN).
Učení z instancí (IBL algoritmy).
Bayesovské klasifikátory.
Stimulované učení.
Popis a ukázky aplikací.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
Seznámení s problematikou rozhodovacích stromů, seznámení s programem SEE5.
Praktický příklad použití programu See5 pro práci s rozhodovacími stromy.
Seznámení s genetickými algoritmu, seznámení s toolboxem programu Matlab pro práci s gen. algoritmy.
Praktické příklady použití genetického algoritmu.
Seznámení s metodami IBL pro rozpoznávání rukopisu.
Zadání samostatné práce.
Samostatná práce.
Samostatná práce.
Samostatná práce. Odevzdání.
Samostatná práce. Prezentace.