Detail předmětu
Úvod do environmentalistiky
FEKT-LUENAk. rok: 2018/2019
Kurz poskytuje základní informace o všech aspektech environmentalistiky, a to především ve vazbě na koncept trvale udržitelného rozvoj společnosti. Tento rozvojový koncept je představen jako globální vývojová strategie společnosti v době Antropocénu, a obecně budou poskytnuty základní informace o technologických, přírodovědných, ekonomických, právních, ekonomických, sociálně-politických, informačních, výchovně-vzdělávacích, kulturních a humánních souvislostech.
Úvodem kurzu bude představen aktuální stav světa se zdůrazněním problematických oblastí, a vývoj vztahů ekonomického rozvoje a životního prostředí. Velká pozornost je věnována měření udržitelnosti rozvoje - indikátorům udržitelnosti, a také významným globálním dohodám ve vztahu k životnímu prostřední a mezinárodním závazkům České republiky. Dále bude představena státní politika životního prostředí České republiky a EU ve vztahu k udržitelnému rozvoji. Zásadní pozornost je věnována technologickému aspektu trvale udržitelného rozvoje a principům čistší produkce při zásadní změně od řešení znečištění jeho snižováním a záchytem „na konci potrubí“ k prevenci již v designu a přípravě výroby. Z hlediska výchovy k aktivnímu přístupu k budoucím úlohám absolventů je významný výklad úlohy vědeckých pracovníků a inženýrů ve všech fázích životního cyklu výrobku s důrazem na předvýrobní etapy, jakož i v řídících a kontrolních institucích státní správy, samosprávy i v nevládních organizacích. Významné místo zaujímá způsob realizace nástrojů udržitelné výroby – např. čistší produkce, BAT, LCA, společenská odpovědnost, integraovaný systém řízení, EMAS, a nástroje udržitelné spotřeby. Návazně na technologické aspekty budou také uvedeny souvislosti s tržně-ekonomickým prostředím.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
1) obhájit význam a důležitost environmentalistiky v současné společnosti, ve vztahu ke konceptu udržitelného rozvoje
2) vysvětlit, jak souvisí vývoj environmentálních problémů, sociálních a ekonomických se zdánlivě nesouvisejícími disciplínami jako je např. technologie, ekonomie, etika atd.,
3) navrhovat možná řešení současných environmentálních problémů a neudržitelné výroby a spotřeny, a to od úrovně jedince po firmy až mezinárodně koordinované akce,
4) analyzovat výhody a nevýhody potenciálních řešení,
5) hodnotit současné přístupy řešení národních i mezinárodních environmentálních problémů, a to velmi kriticky,
6) interpretovat a diskutovat výsledky dosavadních úspěšných či neúspěšných řešení environmentálních problémů.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Závěrečná zkouška: 70 bodů
Zkouška ověřuje pochopení významu a souvislostí environmentalistiky.
Osnovy výuky
2) Nárůst globálního povědomí o neudržitelnosti rozvoje a následné reakce - Zpráva Římského klubu (1972), Zpráva komise UNCED Our Common Future, (1978), Konference UNCED Rio de Janeiro (1982). World Summit Johannesburg (2002) a další vývoj.
3) Indikátory udržitelnosti na úrovni OSN, ČR a měst.
4) Významné globální dokumenty a mezinárodní závazky České republiky v ochraně životního prostředí, vztahující se k trvale udržitelnému rozvoji (Dokumenty Konference UNCED Rio de Janeiro 1992, Agenda 21, Montrealský protokol, Basilejská úmluva, Kjótský protokol a navazující dokumenty, Charta Země aj.
5) Politika EU a České republiky ve vztahu k udržitelnému rozvoji, významné úmluvy
6) Principy a strategie čistší produkce – materiálové a energetické bilance a toky. Minimalizace odpadů, prevence emisí. Přechod od řešení „na konci potrubí“ k řešení „u zdroje“, tj. v designu, plánování a provozní kontrole.
7) Realizace čistší produkce. Analýza životního cyklu (LCA) výrobku, resp. investičního celku od těžby surovin po likvidaci, resp. uložení nerecyklovatelného zbytku. Změna surovin, změna výrobku, změna výrobní technologie.
8) Environmentální řízení podniku a nástroje udržitelné výroby: čistší produkce, BAT, environmentální řídící systém (EMS), environmentální řídící a auditorské schéma (EMAS) a integrovaný systém řízení.
9) Ekonomické a právní aspekty čistší produkce. Čistší produkce a tržní prostředí.
10) Udržitelná spotřeba a zelené úřadování.
11) Princip předběžné opatrnosti v historické perspektivě a v mezinárodních úmluvách.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Homer-Dixon, T. The upside of down, 2006, Souvenir Press, ISBN 978-0-285-63794
Meadows a kol., Limits to growth - The 30-year update, 2004, Earthscan, ISBN 978-1-84407-144-9
Moldan, B. Podmaněná planeta, 2009, Univerzita Karlova v Praze, ISBN 978-80-246-1580-6
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Environmentalistika a ekologie, základní pojmy a principy, význam v environmentálních disciplínách.
Ovlivnění člověka a společnosti příprodou: Evoluční teorie.
Etologie a biosociologie, teorie sobeckého genu a její kritika v současné vědě
Ovlivnění přírody člověkem - kořeny ekologické krize: Antropologické a psychologické determinace lidského vztahu k přírodě
Demografické souvislosti, populační situace a vývoj lidstva, úživnost zeměkoule. Malthusiánství a jeho kritikové
Souvislosti mezi ekonomií a ekologickou situací. Vzácnost a cena v ekonomické a ekologické perspektivě. Ekologická řešení a pracovní příležitosti
Ekologicky orientované intervence práva, novost a neschůdnost ekologických problémů v tradičním pojetí práva.
Environmentální problémy a politika. Politická idea ekonomického růstu a příroda.