Detail předmětu
Zdravotní péče
FEKT-LZDPAk. rok: 2018/2019
Seznámení s vybraným okruhem nemocí, jejich diagnostikou, terapií a možnostmi užití zdravotnické techniky. Poznání odlišnosti biologického systému od logiky technických předmětů vyrobených člověkem. Otázky mezilidských vztahů, jejich změny nemocí, věkem a prostředím. Spojující faktory v práci zdravotnického personálu a technických pracovníků v nemocnici. Stáže na různých odděleních fakultní nemocnice.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- je schopen definovat základní pojmy z oblasti zdravotní péče
- umí diskutovat na téma právní normy ve vztahu ke zdravotní péči
- umí vysvětlit rozdíl mezi přirozeným a umělým systémem
- je schopen diskutovat na téma soužití zdravotnického a technického personálu v nemocnici
- umí vysvětlit rozdíl mezi zdravotnickou a technickou první pomocí
- je schopen diskutovat na téma hygiena a její vztah k infekčním chorobám
- je schopen popsat invazivní a neinvazivní diagnostické a terapeutické postupy
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Úvod do problematiky oboru, seznámení se zdravotními systémy v čase, odlišnosti geografické, ekonomické, kulturní. Zdravotnictví a jiné odbornosti. Systém zdravotní péče v ČR. Členění zdravotnických odborností. Systém vzdělávání ve zdravotnictví.
2. Právní normy a otázky ve vztahu ke zdravotní péči. Informovanost pacienta.
3. Zdraví a choroba; definice. Chorobné stavy. Písemný test.
4. První pomoc; zdravotnická a technická.
5. Psychosomatické a civilizační choroby.
6. Hygiena, infekční choroby a epidemiologie. Sociální aspekty ve zdravotnictví. Písemný test.
7. Interní obory.
8. chirurgické obory.
9. Invazivní a neinvazivní diagnostické postupy. Písemný test.
10. Invazivní a neinvazivní terapeutické postupy.
11. Alternativní a netradiční medicina. Léčitelé.
12. Podmínky výzkumu a vědecké činnosti ve zdravotnictví. Diskuse k experimentu, euthanasii a k etickým otázkám ve zdravotnictví. Písemný test.
13. Volná přednáška v rámci oboru. Konzultace, zápočty.
Laboratorní cvičení:
1. Výuka na chirurgickém pracovišti.
2. Výuka na pracovišti očního lékařství.
3. Výuka na oddělení radioterapie.
4. Výuka v rámci lékařského komplementu a operačních sálů.
5. Nácvik první pomoci a resuscitace.
6. Výuka na pracovišti stomatochirurgie.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
HOLČÍK, J., A. ŽÁČEK a I. KOUPILOVÁ. Sociální lékařství. Brno: MU Brno, 1998. ISBN 80-210-0254-9. (CS)
MUNZAROVÁ, Marta. Úvod do etiky a bioetiky. Brno: MU Brno, 1995. ISBN 80-210-3018-6. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Právní normy a otázky ve vztahu ke zdravotní péči. Informovanost pacienta.
Zdraví a choroba; definice. Chorobné stavy. Písemný test.
První pomoc; zdravotnická a technická.
Psychosomatické a civilizační choroby.
Hygiena, infekční choroby a epidemiologie. Sociální aspekty ve zdravotnictví. Písemný test.
Interní obory.
chirurgické obory.
Invazivní a neinvazivní diagnostické postupy. Písemný test.
Invazivní a neinvazivní terapeutické postupy.
Alternativní a netradiční medicina. Léčitelé.
Podmínky výzkumu a vědecké činnosti ve zdravotnictví. Diskuse k experimentu, euthanasii a k etickým otázkám ve zdravotnictví. Písemný test.
Volná přednáška v rámci oboru. Konzultace, zápočty.
Laboratorní cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
Výuka na pracovišti očního lékařství.
Výuka na oddělení radioterapie.
Výuka v rámci lékařského komplementu a operačních sálů.
Nácvik první pomoci a resuscitace.
Výuka na pracovišti stomatochirurgie.