Detail předmětu
Stavba a výroba elektrických přístrojů
FEKT-NSVPAk. rok: 2018/2019
Hlavní témata studovaná v předmětu:
Životní cyklus výrobku. Faktory uvnitř výrobní jednotky. Metodika konstruování. Technologičnost konstrukce. Základy projektového řízení. Návrh izolačních vzdáleností elektrického přístroje NN a VN. Napěťové zkoušky. Návrh proudovodné dráhy elektrického přístroje NN a VN podle silových a tepelných účinků proudu. Principy a konstrukce zhášecích systémů v el. přístrojích. Základy návrhu mechanismu el. přístroje NN. Izolační a kovové materiály ve stavbě el. přístrojů a technologie zpracování. Zkoušení el. přístrojů, typové a výrobní zkoušky.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Písemnou a ústní zkouškou se ověřuje, že absolvent předmětu je schopen:
Studenti znají (umí popsat a vysvětlit):
- Základní postupy projektového řízení.
- Etapy efektivního postupu při návrhu a přípravě výroby el. přístrojů.
- Způsoby návrhu izolačních vzdáleností a jejich zkoušení.
- Postupy návrhu proudovodné dráhy el. přístroje s respektem k silovým a tepelným účinkům proudu.
- Základy návrhu pohybového mechanismu el. přístroje.
- Kovové a izolační materiály používané v el. přístrojích.
- Technologické zpracování konstrukčních prvků.
- Druhy zkoušek el. přístrojů.
V konstrukčně zaměřených cvičeních se studenti naučí a formou praktického testu se ověřuje schopnost:
- navrhnout základní konstrukční části (izolační vzdálenosti, proudovodnou dráhu včetně kontaktů, pohybový mechanismus) několika typů el. přéístrojů
- konstrukční materiály elektrických přístrojů nn, vn a vvn.
Prerekvizity
Classification of el. apparatuse on base of different aspect.
Fundametal components and physical phenomena inside of el. apparatuses LV, MV and HV.
Action of different forms of energy on components inside of el. apparatuses (machanical, electrical, electromagnetic, heat, chemical reaction).
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
1. Výklad témat na přednáškách (P1-P13).
2. Cvičení témat v numerických cvičeních.
3. Vypracování tří návrhů komponent el. přístrojů (výpočty, nákresy).
4. Exkurze do vybraného výrobního závodu (Siemens / Eaton / IVEP).
Způsob a kritéria hodnocení
Tři dílčí projekty, navržené el. přístroje, 30 bodů.
Písemná a ústní zkouška, 60 bodů.
Osnovy výuky
1. Projektové řízení. Životní cyklus výrobku. Etapy práce konstruktéra. Metodika konstruování.
2. Návrh izolace el. přístroje. (návrh a požadavky na izolační vzdálenosti, napěťové zkoušky izolace).
3. Izolační materiály, technologie zpracování.
4. Návrh proudovodné dráhy (tepelné účinky jmenovitého proudu).
5. Návrh proudovodné dráhy (tepelné účinky zkratového proudu).
6. Návrh proudovodné dráhy (silové účinky proudu).
7. Kontakty (návrh kontaktního systému, kontaktní materiály, technologie výroby)
8. Kovové konstrukční materiály, technologie zpracování.
9. Základy návrhu pohybového mechanismu el.přístroje (pohyb kontaktů, pružiny, elektromagnety).
10. Zhášecí ústrojí el. přístroje (principy a konstrukce zhášedel).
11. Vybavovací prvky el. přístroje. (dvojkovy, elektromagnety)
12. Přístrojové transformátory proudu a napětí.
13. Zkoušení el. přístrojů (typové a výrobní zkoušky).
Cvičení:
1. SWOT analýza a Log Frame jako součást přípravy projektu.
2. Návrh izolačních vzdáleností přístroje NN a VN
3. Návrh NN přístroje (izolace, proudovodná dráha)
4. Návrh NN přístroje (izolace, proudovodná dráha)
5. Návrh NN přístroje (izolace, proudovodná dráha)
6. Návrh VN přístroje (izolace, proudovodná dráha)
7. Návrh VN přístroje (izolace, proudovodná dráha)
8. Návrh VN přístroje (izolace, proudovodná dráha)
9. Návrh vybavovacího prvku (elmagnet, bimetal)
10. Měření na vybavovacím prvku
11. Návrh přístrojového transformátor proudu a napětí
12. Exkurze do výrobního závodu (OEZ, Siemens, ABB)
13. Demonstrace zkoušení el. přístrojů na zkratovně VUT- CVVOZE
Učební cíle
Cílem jsou studentem osvojené základní postupy práce konstruktéra při navrhování a přípravě výroby el. přístrojů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech