Detail předmětu
Personnel Work in Small Company
FP-ERBPWSEAk. rok: 2018/2019
Obsahem předmětu jsou poznatky z oblasti ŘLZ, které usnadní studentkám a studentům jako budoucím majitelům či manažerům při jejich působení ve specifickém prostředí MSP. V průběhu výuky budou seznámeni s jednotlivými personálními činnostmi a následně bude kladen důraz na aplikaci a procvičení získaných poznatků v modelových situacích, při řešení případových studií či vzájemných diskuzích. Obsahem seminářů bude sebepoznání a následný rozvoj identifikovaného osobnostního potenciálu studentů/tek, a to na úrovni individuální v zaměstnanecké pozici či jako člena týmu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Jazyková kompetence zvládnutí anglického jazyka minimálně na úrovni B1.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
• 25% seminární práce
• 20% prezentace a odpovědí v rámci diskuze
• 55% závěrečné písemné zkoušky.
K úspěšnému absolvování předmětu je nutno vypracovat semestrální práci, která bude zadána na prvním cvičení, tuto prezentovat v zadaném termínu a zodpovědět otázky v navazující diskuzi. Semestrální práce je písemná a musí splňovat stanovené obsahové i formální náležitosti.
Osnovy výuky
2. Personální politika a strategie v MSP. Personální činnosti, jejich specifika v MSP a jejich zabezpečení.
3 Nabídka a poptávka po pracovní síle.
4. Analýza a design pracovních míst. Kompetence a použití kompetenčního modelu pro plánování ŘLZ.
5. Získávání zaměstnanců. Vnitřní a vnější zdroje zaměstnanců. Volba správných metod pro získávání zaměstnanců.
6. Výběr zaměstnanců. Metody výběru. Specifika jednotlivých výběrových kol.
7. Přijetí zaměstnance a adaptační proces. Formy organizace pracovní doby. Základní pracovněprávní vztahy. Obsah pracovní smlouvy.
8. Péče o zaměstnance. Vzdělávání a rozvoj. Zjišťování vzdělávacích potřeb. Formy vzdělávání „on-the-job“ a „off-the-job“. Význam sebevzdělávání.
9. Motivace zaměstnanců. Účinné formy motivace pracovníků. Zásady motivačního rozhovoru.
10. Hodnocení pracovníků. Metody hodnocení. Zásady hodnotícího rozhovoru.
11. Odměňování pracovníků. Tvorba systému odměňování. Mzdotvorné faktory.
12. Proces uvolňování zaměstnanců.
13. Závěrečná sumarizace získaných poznatků a vyhodnocení získaných dovedností a zkušeností.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Wapshott, Robert and Oliver Mallett. Managing Human Resources in Small and Medium-Sized Enterprises: Entrepreneurship and the Employment Relationship. Routledge, 2015. ISBN-13: 978-1138805194.
Doporučená literatura
Price, Alan. Human Resource Management in a Business Context . 3rd Edition. Cengage Learning Business Press, 2007. ISBN-13: 978-1844805488.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Personální politika a strategie v MSP. Personální činnosti, jejich specifika v MSP a jejich zabezpečení.
3 Nabídka a poptávka po pracovní síle.
4. Analýza a design pracovních míst. Kompetence a použití kompetenčního modelu pro plánování ŘLZ.
5. Získávání zaměstnanců. Vnitřní a vnější zdroje zaměstnanců. Volba správných metod pro získávání zaměstnanců.
6. Výběr zaměstnanců. Metody výběru. Specifika jednotlivých výběrových kol.
7. Přijetí zaměstnance a adaptační proces. Formy organizace pracovní doby. Základní pracovněprávní vztahy. Obsah pracovní smlouvy.
8. Péče o zaměstnance. Vzdělávání a rozvoj. Zjišťování vzdělávacích potřeb. Formy vzdělávání „on-the-job“ a „off-the-job“. Význam sebevzdělávání.
9. Motivace zaměstnanců. Účinné formy motivace pracovníků. Zásady motivačního rozhovoru.
10. Hodnocení pracovníků. Metody hodnocení. Zásady hodnotícího rozhovoru.
11. Odměňování pracovníků. Tvorba systému odměňování. Mzdotvorné faktory.
12. Proces uvolňování zaměstnanců.
13. Závěrečná sumarizace získaných poznatků a vyhodnocení získaných dovedností a zkušeností.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Personální činnosti v MSP a jejich zabezpečení.
3 Nabídka a poptávka po pracovní síle.
4. Design pracovního místa. Kompetenční model v ŘLZ.
5. Získávání zaměstnanců. Tvorba popisu pracovního místa.
6. Výběr zaměstnanců. Příprava výběru.
7. Obsah pracovní smlouvy. Tvorba adaptačního programu pro zaměstnance.
8. Péče o zaměstnance. Příprava vzdělávacího plánu a plánu rozvoje. Vzdělávání a rozvoj.
9. Nácvik motivačního rozhovoru.
10. Hodnocení pracovníků. Nácvik hodnotícího rozhovoru.
11. Odměňování pracovníků. Mzdotvorné složky.
12. Úkony při ukončení pracovního vztahu se zaměstnanci.
13. Závěrečná sumarizace získaných poznatků a vyhodnocení získaných dovedností a zkušeností.