Detail předmětu
Rating a oceňování podniku
FP-FropPAk. rok: 2018/2019
Předmět je zaměřen na následující oblasti:
• Rating a jeho právní úprava, trendy ve vývoji
• Metody určování hodnoty podniku
• Strategická analýza podniku pro účely stanovení hodnoty podniku
• Identifikace generátorů hodnoty
• Praktická aplikace výnosových metod oceňování podniků
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
6
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Znalosti: Studenti umí popsat právní úpravu ratingu, přístupy k určování hodnoty podniku, jako i aktuální problémy související s využívání ratingu. Znají předpoklady použití metod vedoucích k určení hodnoty podniku, jako i jejich omezení.
Dovednosti: Na základě strategické analýzy, včetně finanční analýzy, studenti dovedou kvantifikovat generátory hodnoty a stanovit předběžné ocenění podniku. Dovedou doporučit vhodnou metodu ke stanovení hodnoty podniku a zjednodušeným způsobem stanovit hodnotu podniku. Dokážou diskutovat předpoklady platnosti stanoveného ocenění.
Způsobilosti: Studenti jsou způsobilí aplikovat metody vedoucí k určení hodnoty podniku, určit hodnotu podniku, jakož i identifikovat faktory, které zvyšují hodnotu podniku, případně ji ohrožují. Jsou schopni modelovat dopady strategických rozhodnutí do hodnoty podniku.
Dovednosti: Na základě strategické analýzy, včetně finanční analýzy, studenti dovedou kvantifikovat generátory hodnoty a stanovit předběžné ocenění podniku. Dovedou doporučit vhodnou metodu ke stanovení hodnoty podniku a zjednodušeným způsobem stanovit hodnotu podniku. Dokážou diskutovat předpoklady platnosti stanoveného ocenění.
Způsobilosti: Studenti jsou způsobilí aplikovat metody vedoucí k určení hodnoty podniku, určit hodnotu podniku, jakož i identifikovat faktory, které zvyšují hodnotu podniku, případně ji ohrožují. Jsou schopni modelovat dopady strategických rozhodnutí do hodnoty podniku.
Prerekvizity
Ke studiu předmětu je nutná znalost metod finančního plánování, modelů stanovení nákladů kapitálu, metod analýzy časových řad a jejich využití k prognózám budoucích tržeb. Předpokladem je znalost práce s MS Excel na vyšší úrovni a schopnost vyhledávání relevantních dat.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky obsažené v přednáškách.
Způsob a kritéria hodnocení
Studenti budou hodnoceny na základě zpracování samostatné práce zaměřené na ocenění podniku a její prezentace. Součástí prezentace bude i ověření teoretických znalostí. Ve výsledném hodnocení předmětu má hodnocení úrovně zpracované práce 70% podíl, přičemž je přijatelná práce, která splňuje zadání minimálně na 50 %.
Osnovy výuky
• Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti.
• Testování predikční schopnosti finančně-poměrových ukazatelů. Modely hodnocení bonity podniku
• Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.
• Metody určování hodnoty podniku
• Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku. Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
• Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.
• Zpracování návrhu ocenění konkrétního podniku ve dvojicích do doporučeného postupu. Citlivost ocenění na změnu generátorů hodnoty, diskuse ocenění.
• Testování predikční schopnosti finančně-poměrových ukazatelů. Modely hodnocení bonity podniku
• Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.
• Metody určování hodnoty podniku
• Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku. Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
• Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.
• Zpracování návrhu ocenění konkrétního podniku ve dvojicích do doporučeného postupu. Citlivost ocenění na změnu generátorů hodnoty, diskuse ocenění.
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je prezentovat studentům přístupy k tvorbě bankrotních modelů (scoringových modelů), význam ratingu a jeho právní úpravu, postup tvorby investičního ratingu. Seznámit studenty s aktuálními přístupy k určování hodnoty podniku a s postupem určování hodnoty podniku. Dále je předmět zaměřen na strategickou analýzu podniku, zejména z hlediska vyhledávání nositelů (generátorů) hodnoty, na metody tvorby finančního plánu a tvorbu modelu na PC, a na aplikaci metod určování hodnoty podniku.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.
Základní literatura
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku:proces ocenění,základní metody a postupy. 2018, 551 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-80-87865-38-5. (CS)
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X. (CS)
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
20 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Investiční a obchodní rating. Metodický postup určování ratingu.
2. Ratingové společnosti, právní postavení, odpovědnost. Hodnota podniku, hladiny hodnoty podniku, důvody určování hodnoty podniku.
3. Metody určování hodnoty podniku.
4. Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku.
5. Výnosové metody určování hodnoty podniku. Metoda diskontovaného cash flow. Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku metodou DCF.
6. Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku metodou DCF (bezriziková výnosová míra, náklady vlastního kapitálu, náklady dluhu). Pokračující hodnota a její zdůvodnění.
7. Model EVA. Metoda kapitalizovaných čistých výnosů. Srovnávací metody určování hodnoty podniku. Kombinované metody.
8. Určování hodnoty specifických podniků
2. Ratingové společnosti, právní postavení, odpovědnost. Hodnota podniku, hladiny hodnoty podniku, důvody určování hodnoty podniku.
3. Metody určování hodnoty podniku.
4. Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku.
5. Výnosové metody určování hodnoty podniku. Metoda diskontovaného cash flow. Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku metodou DCF.
6. Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku metodou DCF (bezriziková výnosová míra, náklady vlastního kapitálu, náklady dluhu). Pokračující hodnota a její zdůvodnění.
7. Model EVA. Metoda kapitalizovaných čistých výnosů. Srovnávací metody určování hodnoty podniku. Kombinované metody.
8. Určování hodnoty specifických podniků
Cvičení
20 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Úvod do předmětu. Práce na PC.
Postupy tvorby bankrotních modelů.
Případová studia: Kompletní ocenění konkrétního podniku:
- strategická analýza externího okolí, určení atraktivity odvětví a potenciálu růstu podniku
- strategická analýza růstového potenciálu podniku
- finanční analýza podniku
- genrátory hodnoty a jejich prognóza
- předběžné ocenění podniku na základě generátorů hodnoty
- finanční plán
- stanovení diskontní sazby.
- návrh ocenění podniku metodou diskontovaného cash flow.
- citlivost navrženého ocenění na změnu generátorů hodnoty, diskuse ocenění.
Postupy tvorby bankrotních modelů.
Případová studia: Kompletní ocenění konkrétního podniku:
- strategická analýza externího okolí, určení atraktivity odvětví a potenciálu růstu podniku
- strategická analýza růstového potenciálu podniku
- finanční analýza podniku
- genrátory hodnoty a jejich prognóza
- předběžné ocenění podniku na základě generátorů hodnoty
- finanční plán
- stanovení diskontní sazby.
- návrh ocenění podniku metodou diskontovaného cash flow.
- citlivost navrženého ocenění na změnu generátorů hodnoty, diskuse ocenění.