Detail předmětu

Mathematical Economics

FP-EREmePAk. rok: 2018/2019

a) Základy matematického modelování, ekonomické modely, endogenní a exogenní proměnné, ceteris paribus podmínky, komparativní statika
b) Interpretace základních prostředků kalkulu funkcí v ekonomii, marginální veličiny
c) Poptávka a nabídka, problémy rovnováhy, úlohy na komparativní statiku, přebytek spotřebitele a výrobce
d) Příjem, náklady, zisk, break-even body, optimizační úlohy, konstrukce nabídky
e) Elasticita poptávky a nabídky, ekonomické rozhodování s využitím elasticity
f) Produkce, faktory produkce, jedno a vícefaktorový model produkce, mezní míra technické substituce
g) Užitečnost, ordinální model, funkce užitečnosti, křivky užitečnosti, mezní užitečnost, mezní míra komoditní substituce
h) Národní důchod, spotřeba a úspory, mezní sklon ke spotřebě a úsporám, I-G, I-G-T a IS-LM modely národní ekonomiky

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Získané znalosti a praktické dovednosti budou aplikovány k modelování zákonitostí týkajících se ekonomických subjektů, jejich vzájemných vztahů a k řešení mikroekonomických a makroekonomických úloh užitím běžných matematických metod

Prerekvizity

Standardní kurz inženýrské matematiky, mikroekonomie a makroekonomie na bakalářské úrovni

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka je rozdělena na přednášky a cvičení. V přednáškách je těžištěm výklad teorie s poukazem na aplikace, ve cvičení se provádějí výpočty konkrétních úloh z aplikací

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro udělení zápočtu:
- aktivní účast ve cvičeních a seminářích, ve kterých je povinná účast
- plnění průběžně zadávaných úloh a úspěšné splnění zadání písemných úloh
- zvládnutí písemného kontrolního semestrálního testu alespoň s klasifikací "E"
Získání zápočtu je nutnou podmínkou pro konání zkoušky
Průběh zkoušky
Zkouška má část písemnou a ústní, přičemž písemná část je v trvání dvou hodin, ústní část obvykle nepřesahuje trvání deseti minut a slouží k upřesnění klasifikace. Během ústní části je student informován o výsledku písemné části. Rovněž jsou objasněny případné nejasnosti v písemné části. Učitel podle situace může zadat studentovi doplňující otázky, na které má student právo se adekvátně připravit. Písemná část obsahuje následující úlohy spolu s bodovým hodnocením:
1. Rozhodovací úloha o ekonomické funkci (10 bodů)
2. Definice a ekonomická interpretace ekonomické veličiny (20 bodů)
3. Výpočetní úloha (30 bodů)
4. Výpočetní úloha (40 bodů)
Hodnocení písemné části je dáno součtem bodového hodnocení všech čtyř úloh spolu se splněním následujících podmínek:
(a) Dosažení alespoň 11 bodů ze součtu hodnocení úloh 1 a 2
(b) Dosažení alespoň 10 bodů z úlohy 3
(c) Dosažení alespoň 10 bodů z úlohy 4

body
A výborně 1 90-100
B velmi dobře 80- 89
C dobře 70- 79
D uspokojivě 60- 69
E dostatečně 50- 59
F nevyhovující 0-49 nebo nesplnění alespoň jedné z podmínek (a). (b), (c)
Celkové hodnocení zkoušky je výsledkem hodnocení písemné části a ústní části. Student může odmítnout klasifikaci B, C, D, E, a to bezprostředně po uzavření klasifikace examinátorem. V takovém případě je student klasifikován stupněm "F" a může opakovaně konat zkoušku na další termín, pokud má ještě tento termín k dispozici

Osnovy výuky

a) Základy matematického modelování, ekonomické modely, endogenní a exogenní proměnné, ceteris paribus podmínky, komparativní statika
b) Interpretace základních prostředků kalkulu funkcí v ekonomii, marginální veličiny
c) Poptávka a nabídka, problémy rovnováhy, úlohy na komparativní statiku, přebytek spotřebitele a výrobce
d) Příjem, náklady, zisk, break-even body, optimizační úlohy, konstrukce nabídky
e) Elasticita poptávky a nabídky, ekonomické rozhodování s využitím elasticity
f) Produkce, faktory produkce, jedno a vícefaktorový model produkce, mezní míra technické substituce
g) Užitečnost, ordinální model, funkce užitečnosti, křivky užitečnosti, mezní užitečnost, mezní míra komoditní substituce
h) Národní důchod, spotřeba a úspory, mezní sklon ke spotřebě a úsporám, I-G, I-G-T a IS-LM modely národní ekonomiky

Učební cíle

Cílem je vybavit studenty na magisterské úrovni schopností popisovat ekonomické zákonitosti užitím exaktních prostředků. Jednotlivé cílové atributy:
Vytvořit symbiózu mezi inženýrskou matematikou a ekonomií
Rozvinout kompetence k modelování ekonomických zákonitostí s ohledem na relevantní zjednodušující předpoklady a s respektováním normálních ekonomických podmínek
Prohloubit pochopení kauzality ekonomických vztahů
Vybavit studenty schopností řešit ekonomické úlohy zadané konkrétními vstupními hodnotami
Poskytnout studentům teoretické prostředky k provádění kvalifikovaného ekonomického rozhodování

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách není povinná. Účast na cvičeních je povinná a je pravidelně kontrolována. Student je povinen uvést důvody neúčasti. Pokud učitel důvody uzná, rozhodne následně o náhradním způsobu kompenzace neúčasti

Základní literatura

Allen, R. G. D. (1968), Mathematical Analysis for Economists, St. Martin´s Press, New York
Dilwyn, E., Hamson, M. (1989), Guide to Mathematical Modelling, MacMillan Press Ltd., London
Henderson, R. H., Quandt, R. E. (1980), Microeconomic Theory: A Mathematical Approach, McGraw-Hill, New York
Chiang, A. C. (1984), Fundamental Methods of Mathematical Economics, McGraw-Hill, New York
Jacques, I. (1995), Mathematics for Economics and Business, Addison-Wesley, New York
Koch, J. U., Ostrosky, L. A. (1979), Introduction to Mathematical Economics, Houghton Mifflin Comp., Boston
Mezník, I. (to appear 2016), Introduction to Mathematical Economics for Economists
Nicholson, W., (2000). Intermediate Microeconomics and its Applications, The Dryden Press, Orlando
Wisniewski, M. (1991), Introductory Mathematical Methods in Economics, McGraw-Hill, London

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-Z magisterský navazující

    obor MGR-Z , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor