Detail předmětu

Multimédia

FIT-MULAk. rok: 2018/2019

Definice multimédií, přehled periferních zařízení, multimédia a zpracování signálu, signálové procesory, "case study" návrhu systému se signálovým procesorem, Windows API pro práci se zvukem, videosignálem a obrazovým rastrem, formáty dat pro obraz a zvuk, digitalizace a kódování obrazu a zvuku, komprese obrazu, komprese videa, komprese zvuku, rozhraní DirectX pro rastrové operace, rozhraní DirectX pro zvuk, rozhraní OpenGL pro rastrové operace, programátorská rozhraní pro programování multimediálních aplikací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Seznámí se i s postupy komprese a dekomprese obrazových a zvukových dat v prostředí PC. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a ;video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Seznámí se také se se základními vlastnostmi digitálních signálových procesorů. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Seznámí se s výhledem zpracování multimediálních dat do budoucnosti.
Studenti se naučí hledat si partnery do týmu, řešit týmové projekty a veřejně obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských a ladících nástrojů jakož i v praktickém užívání programovcího jazyka C/C++.

Prerekvizity

Základní znalost programování v C/C++, základy zpracování signálu.

Způsob a kritéria hodnocení

Půlsemestrální test, bodovaná počítačová cvičení a individuální projekt.

Učební cíle

Naučit se a porozumět základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Seznámit se s postupy komprese a dekomprese obrazových a zvukových dat v prostředí PC. Naučit se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámit se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Seznámit se se základními vlastnostmi digitálních signálových procesorů. Naučit se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a zvukovému rozhraním Windows API a DirectX. Seznámit se s výhledem zpracování multimediálních dat do budoucnosti.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrolovaná výuka zahrnuje půlsemestrální test, bodovaná počítačová cvičení, individuální projekt a záverečnou zkoušku. Půlsemestrální test nemá náhradní termín a závěrečná zkouška má dva možné náhradní termíny.

Pro získání bodů ze závěrečné zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 17 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.

Prerekvizity a korekvizity

Doporučená literatura

David Salomon, Giovanni Motta. Handbook of Data Compression. Springer, 2010. ISBN 978-1-84882-902-2
IEEE Multimedia, IEEE, USA – various articles (EN)
Wodaski, R.: Multimedia Madness, SAMS Publishing, Carmel, IN, USA, 1992, ISBN 0-672-30249-7
Wodaski, R.: PC Video Madness, SAMS Publishing, Carmel, IN, USA, 1993, ISBN 0-672-30322-1

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MMI , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    obor MBI , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    obor MSK , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    obor MMM , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    obor MBS , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    obor MPV , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    obor MIS , 0 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor MIN , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    obor MGM , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod do multimédií (6. 2. 2019, Zemčík, slajdy)
  2. Kompresní techniky (13. 2. 2019, Bařina, slajdy)
  3. Filtrace (20. 2. 2019, Zemčík, slajdy)
  4. Zvukové formáty (27. 2. 2019, Grézl, slajdy)
  5. Zvuková rozhraní (6. 3. 2019, Bařina, slajdy)
  6. Principy komprese obrazu a videa (13. 3. 2019, Zemčík, slajdy)
  7. Formáty obrazu (20. 3. 2019, Bařina, slajdy)
  8. Formáty videa (27. 3. 2019, Bařina, slajdy)
  9. Test, Multimediální frameworky (3. 4. 2019, Bařina, slajdy)
  10. OpenGL (10. 4. 2019, Milet, slajdy)
  11. DirectX (17. 4. 2019, Kobrtek, slajdy)
  12. Formáty a technologie TV (24. 4. 2019, hostující přednášející Novotný, slajdy)
  13. přednáška odpadá - Svátek práce (1. 5. 2019)

Cvičení na počítači

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Návrh FIR filtrů a jejich realizace (21. 2. 2019, Teuer)
  2. Komprese JPEG, nastavení koeficientů DCT (21. 3. 2019, Teuer)
  3. Multimediální frameworky (4. 4. 2019, Špaňhel)
  4. OpenGL (11. 4. 2019, Chlubna)
  5. DirectX (18. 4. 2019, Kobrtek)

Projekt

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Individuálně zadávané projekty trvající po celou dobu kursu.

Elektronické učební texty

BAŘINA, David. Multimédia: Studijní opora. 2023. Vysoké učení technické v Brně.
mul-opora-2023-04-04.pdf 1.3 MB