Detail předmětu

Psychologie v podnikání

ÚSI-2FCPPAk. rok: 2018/2019

Předmět je zaměřen na psychologické aspekty v podnikání. Seznamuje se základy a využitím psychologie v oblasti práce s lidmi, jejich motivace a vedení. Zabývá se základními aspekty percepce, komunikace, vlivy pracovního prostředí, motivací a všemi dalšími vlivy pozitivně a negativně ovlivňujícími pracovní výkon.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Získání znalostí z psychologie uplatnitelné v oblasti podnikání

Prerekvizity

Zvláštní požadavky nejsou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka se realizuje formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.

Způsob a kritéria hodnocení

Zpracování seminárních úkolů - písemná práce, její prezentace, diskuse a obhajoba, závěrečný test znalostí

Osnovy výuky

1. Úvod do předmětu. Význam psychologie v podnikání. Vznik a vývoj psychologie jako vědy. vědy. Orientace v oblasti psychologických disciplín.
2. Metody zjišťování psychologických poznatků a jejich využití v podnikání.
3. Osobnost člověka a význam osobnostních vlastností v podnikání. SWOT analýza.
4. Člověk v sociálním prostoru, sociální chování, sociální interakce a jejich a význam v podnikatelském prostředí.
5. Sociální skupiny a jejich dynamika. Pracovní skupiny a týmy.
6. Komunikace, komunikace v organizaci. Základní komunikační strategie a jejich uplatnění v podnikatelské praxi.
7. Základní komunikační dovednosti a jejich využití: asertivita, transakční analýza
8. Psychologie činností, motivace lidského chování.Efektivní spolupráce s druhými lidmi.
9. Člověk v organizaci, organizační chování.
10. Konflikty a jejich řešení.
11. Stres a demotivační faktory v práci.
12. Osobní kariéra a osobní potenciál.
13. Kvalita života, podnikatelský životní způsob z pohledu širšího sociálního kontextu,workoholismus.

Učební cíle

Psychologie a podnikání, faktory ovlivňující pozitivně a negativně pracovní výkonnost.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Není specifikováno.

Základní literatura

ARISTOTELES, 384-322 př.Kr. Rétorika : nauka o řečnictví a slohu. Translated by Antonín Kříž. V Praze: Jan Laichter, 1948. (CS)
BAUMAN, Zygmunt a Tim MAY. Myslet sociologicky : netradiční uvedení do sociologie. Translated by Jana Ogrocká. Přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 239 s. ISBN 8086429288. (CS)
Bedrnová, E., Nový, I. a kol.: Psychologie a sociologie v řízení firmy. Praha, Prospektrum 1994¨
Bedrnová,E. a kol.: Duševní hygiena a sebeřízení. Praha, VŠE 1996
Bělohlávek, F.: Organizační chování. Olomouc, Rubicon 1996
Bělohlávek, F.: Osobní kariéra. Praha, Grada 1994
BUREŠ, Ivan a Vlasta A. LOPUCHOVSKÁ. Zlatá pravidla vyjednávání nejen v obchodě a podnikání. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2004. 129 s. ISBN 8072611194. (CS)
CUIN, Charles-Henry a François GRESLE. Dějiny sociologie. Translated by Jindřich Veselý. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 263 s. ISBN 8086429334 (CS)
Čakrt, M.: Typologie osobnosti pro manažery. Praha, Management Press 1996
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Edited by Jan Jařab. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 8072031244. (CS)
GIDDENS, Anthony. Sociology. 1. ed. Cambridge: Polity Press, 1989. xxvi, 815. ISBN 074560546x (EN)
Godefroy, Robert: Nauč se přesvědčovat, Praha 1994 (CS)
GRÁC, Ján. Persuázia : ovplyňovanie človeka človekom. 2. vyd. Martin: Osveta [Martin], 1988. 367 s. (SK)
Hayesová, N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 2000
HOLÝ, Ivan. Úvod do sociologie. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. 64 s. ISBN 8021038551 (CS)
JANDOUREK, Jan. Průvodce sociologií. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 208 s. ISBN 9788024723976. (CS)
Khelerová, V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada Publishing 1995
MONTOUSSÉ, Marc a Gilles RENOUARD. Přehled sociologie. Edited by Jan Keller, Translated by Kateřina Dohnalová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 335 s. ISBN 8071789763. (CS)
Plamínek, J.: Řešení konfliktů s umění rozhodovat. Praha, Argo 1994
Praško, J., Prašková, H.: Asertivně proti stresu. Praha, Grada 1996
Sociologické školy, směry, paradigmata. Edited by Miloslav Petrusek - Alena Miltová - Alena Vodáková. Vyd. 2., dopl. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. 258 s. ISBN 80-85850-81-8. (CS)
ŠUBRT, Jiří. Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie :sociologické teorie druhé poloviny 20. století. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. 164 s. ISBN 80-85866-77-3. (CS)
ŠVANDOVÁ, Blažena a Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat. první. Brno: PedF MU Brno, 1999. 330 s. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. (CS)
Velký sociologický slovník. Sv. II, P-Ž. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996. s. 749-162. ISBN 80-7184-310-52. (CS)
Vykopalová, H.: Sociální psychologie v kontextu komunikace. UP,Olomouc 2000

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MRzI magisterský navazující

    obor RFI , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Prezenční forma: 80 % face-to-face, 20 % distance learning

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor