Detail předmětu

Seminář C#

FIT-ICSAk. rok: 2018/2019

Syntaxe jazyka C#. Objektová orientace. Objektový model, objekty, třídy. Visual Studio. Ladění a profilace. Návrhové vzory. Grafické uživatelská rozhraní, WPF. Asynchronní programování - procesy, vlákna, úlohy. Dotazování nad persistentními daty pomocí LINQ a ORM Entity Framework.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí s moderními přístupy při vývoji software na platformě .NET v jazyce C#. Po úspěšném zvládnutí předmětu budou srozuměni se dobrými programátorskými praktikami, které se v praxi na této platformě využívají. Vybaveni nezbytnou znalostí základních návrhových vzorů a jejich implementací vzhledem ke specifickým rysům jazyka C# a běžně používaných knihoven, absolventi budou připraveni na započetí své kariéry coby .NET vývojáře.
Práce v týmu naučí studenty vzájemné koordinaci a správnému přístupu k softwarovému vývoji. Základy objektově orientovaného programování, konstruktů používaných v C#, návrhových vzorů a práci s persistentními daty pomocí přístupu ORM.

Prerekvizity

Základní znalosti imperativního programování (jazyk C), algoritmizace a verzování kódu.

Způsob a kritéria hodnocení

  • Odevzdání projektu rozdělené do tří částí během semestru.
  • Každá část bude samostatně hodnocena a student obdrží zpětnou vazbu ke své práci, kterou zapracuje do následující fáze.
  • Bodové rozdělení dle fází: 20, 30, 50 bodů.
  • Výsledný projekt bude hodnocený v třetí fázi při obhajobě.
  • Účast na bonusovém cvičení bude odměněna bonusovými body (+2b.)

Podmínky zápočtu:
  • Získat nejméně 1 bod z každého odevzdání
  • Získat nejméně 50% bodů z projektu

Učební cíle

Cílem je naučit studenty základy objektově orientovaného programování v jazyce C#.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

  • Vypracování týmového projektu v rozsahu 4-5 členů v prostředí Azure DevOps.
  • Cílem je vytvořit plně funkční desktopovou aplikaci, podle OOP principů, komunikující s databází.
  • Hodnocení projektu zohlední správné použití S.O.L.I.D, CleanCode zásad probíraných na přednáškách.
  • V případě řádně ohlášené a doložené překážky ve studiu může student požádat o odložení termínu odevzdání u kterékoliv části projektu.

Prerekvizity a korekvizity

Doporučená literatura

ALBAHARI, Joseph; ALBAHARI, Ben.; C# 7.0 in a Nutshell: The Definitive Reference. O'Reilly Media, Inc., 2017.
BISHOP, J. (2007). C# 3.0 Design Patterns: Use the Power of C# 3.0 to Solve Real-World Problems. " O'Reilly Media, Inc.".
GAMMA, Erich. Design patterns: elements of reusable object-oriented software. Pearson Education India, 1995.
MARTIN, R. C., & MARTIN, M. (2006). Agile principles, patterns, and practices in C. Pearson Education.
MARTIN, Robert C. Clean code: a handbook of agile software craftsmanship. Pearson Education, 2009.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod do jazyka C# a platformy .NET, základní syntaxe jazyka, instalace a představení Visual Studia.
  2. Úvod do Objektově Orientované Programování a pokročilé konstrukce v jazyce C# - výjimky, události, delegáty, lambda výrazy a generika.
  3. Představení základních knihovních funkcí (BCL) a dotazování za pomocí vestavěního nástroje LINQ nad datovými zdroji (kolekcemi, XML, MSSQL).
  4. Propojení aplikace s databází pro zajištění persistence pomocí ORM rozšíření Entity Framework s návrhovými vzory UnitOfWork a Repository.
  5. Psaní čistého, udržovatelného kódu s respektováním Clean Code, S.O.L.I.D. zásad. Ukázky refaktorizace a práce s legacy kódem.
  6. Návrhový vzor Model-View-ViewModel (MVVM) a architektura desktopových aplikací. Mapování databázových entit na modelové třídy.
  7. Continous Integration v prostředí Azure DevOps a testování aplikací - smoke, unit, integrační, UI a akceptační testy.
  8. Základní koncepty tvorby uživatelského rozhraní pomocí Windows Presentation Foundation (WPF).
  9. Návrhové vzory pro práci s vytvářením, strukturováním a chováním - Gang of Four (GoF) v kontextu C#.
  10. WPF za pomoci MVVM, tvorba komponenty a stylování aplikací.
  11. Paralelní a asynchroní programování proces, vlákno, úloha z pohledu C# a použitého .NET frameworku.
  12. Multiplatformní programování .NET Standard, .NET Core. Konteinerizace aplikací pomocí Docker a jejich orchestrace Kubernetes, Docker Swarm.
  13. Nástroje pro správu paměti a profilaci výkonu.