Detail předmětu
Seminář C#
FIT-ICSAk. rok: 2018/2019
Syntaxe jazyka C#. Objektová orientace. Objektový model, objekty, třídy. Visual Studio. Ladění a profilace. Návrhové vzory. Grafické uživatelská rozhraní, WPF. Asynchronní programování - procesy, vlákna, úlohy. Dotazování nad persistentními daty pomocí LINQ a ORM Entity Framework.
Jazyk výuky
čeština, angličtina
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti se seznámí s moderními přístupy při vývoji software na platformě .NET v jazyce C#. Po úspěšném zvládnutí předmětu budou srozuměni se dobrými programátorskými praktikami, které se v praxi na této platformě využívají. Vybaveni nezbytnou znalostí základních návrhových vzorů a jejich implementací vzhledem ke specifickým rysům jazyka C# a běžně používaných knihoven, absolventi budou připraveni na započetí své kariéry coby .NET vývojáře.
Práce v týmu naučí studenty vzájemné koordinaci a správnému přístupu k softwarovému vývoji. Základy objektově orientovaného programování, konstruktů používaných v C#, návrhových vzorů a práci s persistentními daty pomocí přístupu ORM.
Práce v týmu naučí studenty vzájemné koordinaci a správnému přístupu k softwarovému vývoji. Základy objektově orientovaného programování, konstruktů používaných v C#, návrhových vzorů a práci s persistentními daty pomocí přístupu ORM.
Prerekvizity
Základní znalosti imperativního programování (jazyk C), algoritmizace a verzování kódu.
Způsob a kritéria hodnocení
- Odevzdání projektu rozdělené do tří částí během semestru.
- Každá část bude samostatně hodnocena a student obdrží zpětnou vazbu ke své práci, kterou zapracuje do následující fáze.
- Bodové rozdělení dle fází: 20, 30, 50 bodů.
- Výsledný projekt bude hodnocený v třetí fázi při obhajobě.
- Účast na bonusovém cvičení bude odměněna bonusovými body (+2b.)
Podmínky zápočtu:
- Získat nejméně 1 bod z každého odevzdání
- Získat nejméně 50% bodů z projektu
Učební cíle
Cílem je naučit studenty základy objektově orientovaného programování v jazyce C#.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
- Vypracování týmového projektu v rozsahu 4-5 členů v prostředí Azure DevOps.
- Cílem je vytvořit plně funkční desktopovou aplikaci, podle OOP principů, komunikující s databází.
- Hodnocení projektu zohlední správné použití S.O.L.I.D, CleanCode zásad probíraných na přednáškách.
- V případě řádně ohlášené a doložené překážky ve studiu může student požádat o odložení termínu odevzdání u kterékoliv části projektu.
Prerekvizity a korekvizity
- doporučená prerekvizita
Základy programování
Doporučená literatura
ALBAHARI, Joseph; ALBAHARI, Ben.; C# 7.0 in a Nutshell: The Definitive Reference. O'Reilly Media, Inc., 2017.
BISHOP, J. (2007). C# 3.0 Design Patterns: Use the Power of C# 3.0 to Solve Real-World Problems. " O'Reilly Media, Inc.".
GAMMA, Erich. Design patterns: elements of reusable object-oriented software. Pearson Education India, 1995.
MARTIN, R. C., & MARTIN, M. (2006). Agile principles, patterns, and practices in C. Pearson Education.
MARTIN, Robert C. Clean code: a handbook of agile software craftsmanship. Pearson Education, 2009.
BISHOP, J. (2007). C# 3.0 Design Patterns: Use the Power of C# 3.0 to Solve Real-World Problems. " O'Reilly Media, Inc.".
GAMMA, Erich. Design patterns: elements of reusable object-oriented software. Pearson Education India, 1995.
MARTIN, R. C., & MARTIN, M. (2006). Agile principles, patterns, and practices in C. Pearson Education.
MARTIN, Robert C. Clean code: a handbook of agile software craftsmanship. Pearson Education, 2009.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Projekt
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Seminář
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do jazyka C# a platformy .NET, základní syntaxe jazyka, instalace a představení Visual Studia.
- Úvod do Objektově Orientované Programování a pokročilé konstrukce v jazyce C# - výjimky, události, delegáty, lambda výrazy a generika.
- Představení základních knihovních funkcí (BCL) a dotazování za pomocí vestavěního nástroje LINQ nad datovými zdroji (kolekcemi, XML, MSSQL).
- Propojení aplikace s databází pro zajištění persistence pomocí ORM rozšíření Entity Framework s návrhovými vzory UnitOfWork a Repository.
- Psaní čistého, udržovatelného kódu s respektováním Clean Code, S.O.L.I.D. zásad. Ukázky refaktorizace a práce s legacy kódem.
- Návrhový vzor Model-View-ViewModel (MVVM) a architektura desktopových aplikací. Mapování databázových entit na modelové třídy.
- Continous Integration v prostředí Azure DevOps a testování aplikací - smoke, unit, integrační, UI a akceptační testy.
- Základní koncepty tvorby uživatelského rozhraní pomocí Windows Presentation Foundation (WPF).
- Návrhové vzory pro práci s vytvářením, strukturováním a chováním - Gang of Four (GoF) v kontextu C#.
- WPF za pomoci MVVM, tvorba komponenty a stylování aplikací.
- Paralelní a asynchroní programování proces, vlákno, úloha z pohledu C# a použitého .NET frameworku.
- Multiplatformní programování .NET Standard, .NET Core. Konteinerizace aplikací pomocí Docker a jejich orchestrace Kubernetes, Docker Swarm.
- Nástroje pro správu paměti a profilaci výkonu.