Detail předmětu
Mikroekonomie 2
FP-mik2PAAk. rok: 2023/2024
Předmět se zaměřuje na rozšíření již poznaných mikroekonomických vztahů, pojmů, zákonitostí. Jejich aplikací je možno řešit běžné ekonomické problémy a vztahy mezi mikroekonomickými subjekty. Základním cílem předmětu je naučit studenty využívat hlubší teoretické zázemí pro aplikované ekonomické disciplíny a předměty na inženýrské úrovni studia ekonomie. první část se zaměřuje na nástroje a obecné principy, které jsou používány v mikroekonomii a ukazuje konstrukci jednoduchých i složitějších ekonomických modelů. Teorie spotřebitele se zabývá rozhodováním spotřebitele a formováním poptávky včetně analýzy vlivu rizika na volbu spotřebitele. Východiskem teorie firmy je vztah mezi vstupy a výstupem, který se následně promítá do analýzy nákladů. Stěžejním problémem v Rozhodování firmy je volba optimálního výstupu, která je ovlivněn tržní strukturou. Cílem analýzy trhu výrobních faktorů je vysvětlit formování optimálního množství vstupů používaných firmou k výrobě. V závěru předmětu jsou studenti seznámeni s překážkami efektivní alokace zdrojů trhem a nutností či zbytečností státních zásahů do struktury trhu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Požadavkem ke zkoušce je znalost probrané látky a získaný zápočet. Forma zkoušky je písemná. Ze zdravotních důvodů lze požádat o zkoušku ústní.
Písemná část zkoušky max. 100 bodů (5 příkladů, resp. teoretických otázek)
Stupnice pro výslednou klasifikaci:
A: 90 - 100 b.
B: 80 - 89 b.
C: 70 - 79 b.
D: 60 - 69 b.
E: 50 - 59 b.
F: méně než 50 b.
Účast na výuce je dobrovolná.
Učební cíle
Student bude znát na pokročilé úrovni systematický výklad mikroekonomických nástrojů, pomocí nichž lze analyzovat konkrétní případy tržního chování jedinců (resp.domácností) a firem. V rámci předmětu budu studenti též seznámeni s užitím nástrojů mikroekonomické analýzy k vyhodnocení účinků hospodářské politiky (zejména pak v její strukturální či mikroekonomické části) na jednání jedinců a firem.
Základní literatura
KEŘKOVSKÝ, M. Ekonomie pro strategické řízení, vyd. Praha: C. H. Beck, 2004, ISBN: 80-7179-885-1.
LUŇÁČEK, J., BENEŠ, J.,Mikroekonomie, 2018 CERM Brno, ISBN 80-214-3293-4.
Doporučená literatura
HOŘEJŠÍ, Bronislava, et al. Mikroekonomie. 4. rozšířené vydání. Praha. 2008, ISBN 80-85943-17-4.
JEHLE, G. A. RENY, P. J. Advanced microeconomic theory. 2. vyd. Boston: Addison Wesley, 2001. 543 p. The Addison-Wesley series in economics. ISBN 0-321-20453-0.
KOUTSOYIANNIS, A. Modern Microeconomics. 2. vyd. Basingstoke: Macmillan Press, 1979. ISBN 0-333-25349-3.
SCHILLER, Bradley R. Mikroekonomie dnes. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0109-6.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-UFRP-A magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Globálním cílem předmětu je naučit studenty využívat hlubší teoretické zázemí pro aplikované ekonomické disciplíny a předměty na inženýrské úrovni studia ekonomie. Předmět je zaměřen především na rozšíření teorie chování firem v různých podmínkách tržního prostředí. V rámci předmětu je pozornost také věnována propojení teoretických mechanismů s reálným tržním prostředím.
První část se zaměřuje na nástroje a obecné principy, které jsou používány v mikroekonomii a ukazuje konstrukci jednoduchých i složitějších ekonomických modelů. Teorie spotřebitele se zabývá rozhodováním spotřebitele a formováním poptávky včetně analýzy vlivu rizika na volbu spotřebitele. Východiskem teorie firmy je vztah mezi vstupy a výstupem, který se následně promítá do analýzy nákladů. Stěžejním problémem v Rozhodování firmy je volba optimálního výstupu, která je ovlivněn tržní strukturou. Cílem analýzy trhu výrobních faktorů je vysvětlit formování optimálního množství vstupů používaných firmou k výrobě. V závěru předmětu jsou studenti seznámeni s překážkami efektivní alokace zdrojů trhem a nutností či zbytečností státních zásahů do struktury trhu.
Analytický aparát v Mikroekonomii
Rozhodování spotřebitele
Chování firmy
Nákladové a produkční optimum, minimalizace nákladů
Dokonalá konkurence
Monopol
Cenové diskriminace
Regulace monopolu
Oligopol
Cournotův model
Stackelbergův model
Oligopol s cenovým vůdcem
Sweezyho model
Teorie her
Vybojovatelné trhy
Monopolistická konkurence
Chamberlinův model
Hotelingův model
Diferenciace jako výhoda i hrozba
Alternativní cíle firmy
Baumolův model
Behavioristické teorie firmy
Model zaměstnanecké firmy
Trh práce
Dokonale a nedokonale konkurenční trh práce
Monopol a monopson na trhu práce
Mzdová diskrminace
Trh kapitálu
Investiční rozhodování
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor