Detail předmětu

Finance Services Center Management

FP-fscmPAAk. rok: 2023/2024

Kurz je zaměřen na specifika řízení Center sdílených služeb (SSC): základní koncept, projektové řízení, fáze převodu, procesní dokumentace, účetnictví, mezinárodní účetní standardy, dodavatelské účty, odběratelské účty, přenos znalostí, zlepšování obchodních procesů, podnikové hodnoty a kultura a měkké dovednosti (soft skills).

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Předmět je klasifikován dle stupnice ECTS. Student bude plnit dílčí úkoly zpravidla formou řešení týmových případových studií, které budou hodnoceny na konci každého semináře. Konečná známka je určena na základě celkového počtu bodů získaného za plnění dílčích úkolů během semestru.
Účast na cvičeních je povinná a je vyžadována aktivní účast studentů. Kontroluje se plněním samostatných úkolů ve výuce a prezenční listinou.

Učební cíle

Hlavní cíl předmětu je prezentovat koncept center sdílených služeb a jeho klíčové prvky se zaměřením na finanční management.
Po absolvování předmětu bude student chápat a schopen vysvětlit centralizaci procesů, jako způsob podpory v mezinárodní ekonomice. Má představu a umí vysvětlit projektové řízení aplikované v centrech sdílených služeb. Zná základy procesní dokumentace, díky propojení CZ GAAP systému a mezinárodních účetních systému (IFRS). Zná nejdůležitější dovednosti vyžadované v centrech sdílených služeb.

Základní literatura

Buršík, D., R. Molnár a D. Popov. Management in Finance SSCs. MANN+HUMMEL. 67 s. (EN)

Doporučená literatura

Bangemann, T.O. Shared Services in Finance and Accounting. Routledge, 262 s. ISBN 978-1138247611. (EN)
Ross, S.A. et al. Corporate finance: core principles & applications. Fifth edition. New York: McGraw-Hill Education, 2018. 680 stran. ISBN 978-1-260-08327-9. (EN)
Schulman, D.S. et al. Shared Services: Adding Value to the Business Units. Wiley, 1999. 320 s. ISBN 978-0471316213. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-UFRP-A magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní témata seminářů jsou následující:
1. Koncept center sdílených služeb – centralizace procesů jako způsobu řízení oddělení podpory v globální ekonomice. Přehled hlavních faktorů a důsledků SSC pro korporace.
2. Projektové řízení aplikované v centrech sdílených služeb – vybrané případy z praxe, program management, řízení projektů, řízení rizik, finanční přehled a uzavření projektů.
3. Přehled celkového přechodu – plánování a řízení přechodů podnikových procesů z klientů na centrální umístění ve sdíleném servisním centru. Přehled hlavních pracovních postupů přechodu: konfigurace řešení, due diligence, řízení přenosu znalostí, řízení služeb, technologie a pracovní prostředí, Implementace a školení.
4. Hlavní vlastnosti a techniky používané pro dokumentaci procesu.
5. Přechod (cvičení) – aktivity při reálných zkušenostech se zaměřením na vypracování úkolů v oblasti přenosu znalostí od plánování, přes provedení, až po reporting a uzavření.
6. Účetnictví - řádný proces a propojení mezi GA GAAP a IFRS. Cíl účetní závěrky, základní prvky účetní závěrky a jejich porozumění.
7. Účetnictví – příkazy k úhradě, procesy v oblasti nákupu ve výrobní společnosti se zaměřením na účetní část procesů. Interakce s jinými odděleními, pracovní postupy, kontakt se zákazníky, kontakt s dodavateli.
8. Účetnictví – měsíční uzávěrka, časový rozvrh měsíční uzávěrky a činnosti s tím spojené, ostatní měsíční činnosti finančního oddělení, uzávěrka na konci roku, časový harmonogram, prvky účetní závěrky, účel účetní závěrky, finanční audit.
9. Zlepšení obchodních procesů – neustálé zlepšování a obchodní hry.
10. Zlepšování obchodních procesů – obchodní simulace: naleznutí zlepšení v daném procesu.
11. Zlepšování obchodních procesů – obchodní simulace: naleznutí zlepšení v daném procesu.
12. Podnikové hodnoty a kultura – vnitřní pohled na klíčové hodnoty vysoce angažovaných a úspěšných společností, abychom zjistili, co je jejich klíčem k úspěchu, v co věří a jak fungují.
13. Měkké dovednosti – přehled hlavních dovedností požadovaných v SSC, vedoucí k uvědomění vlastních nedostatků a možností osobního rozvoje.
14. Shrnutí semestru – závěr, přehled naučených znalostí a dovedností, zpětná vazba od studentů.

Konzultace v kombinovaném studiu

12 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní témata seminářů jsou následující:
1. Koncept center sdílených služeb – centralizace procesů jako způsobu řízení oddělení podpory v globální ekonomice. Přehled hlavních faktorů a důsledků SSC pro korporace.
2. Projektové řízení aplikované v centrech sdílených služeb – vybrané případy z praxe, program management, řízení projektů, řízení rizik, finanční přehled a uzavření projektů.
3. Přehled celkového přechodu – plánování a řízení přechodů podnikových procesů z klientů na centrální umístění ve sdíleném servisním centru. Přehled hlavních pracovních postupů přechodu: konfigurace řešení, due diligence, řízení přenosu znalostí, řízení služeb, technologie a pracovní prostředí, Implementace a školení.
4. Hlavní vlastnosti a techniky používané pro dokumentaci procesu.
5. Přechod (cvičení) – aktivity při reálných zkušenostech se zaměřením na vypracování úkolů v oblasti přenosu znalostí od plánování, přes provedení, až po reporting a uzavření.
6. Účetnictví - řádný proces a propojení mezi GA GAAP a IFRS. Cíl účetní závěrky, základní prvky účetní závěrky a jejich porozumění.
7. Účetnictví – příkazy k úhradě, procesy v oblasti nákupu ve výrobní společnosti se zaměřením na účetní část procesů. Interakce s jinými odděleními, pracovní postupy, kontakt se zákazníky, kontakt s dodavateli.
8. Účetnictví – měsíční uzávěrka, časový rozvrh měsíční uzávěrky a činnosti s tím spojené, ostatní měsíční činnosti finančního oddělení, uzávěrka na konci roku, časový harmonogram, prvky účetní závěrky, účel účetní závěrky, finanční audit.
9. Zlepšení obchodních procesů – neustálé zlepšování a obchodní hry.
10. Zlepšování obchodních procesů – obchodní simulace: naleznutí zlepšení v daném procesu.
11. Zlepšování obchodních procesů – obchodní simulace: naleznutí zlepšení v daném procesu.
12. Podnikové hodnoty a kultura – vnitřní pohled na klíčové hodnoty vysoce angažovaných a úspěšných společností, abychom zjistili, co je jejich klíčem k úspěchu, v co věří a jak fungují.
13. Měkké dovednosti – přehled hlavních dovedností požadovaných v SSC, vedoucí k uvědomění vlastních nedostatků a možností osobního rozvoje.
14. Shrnutí semestru – závěr, přehled naučených znalostí a dovedností, zpětná vazba od studentů.