Detail předmětu

Kánon umění nových médií. The best of new media art 2

FaVU-2KNM-LAk. rok: 2019/2020

Dvousemestrální předmět poskytne posluchačům vizuální ukázky děl z historie nových médií, které měly vliv na další vývoj umění. Metodou archeologie nových médií kurz před posluchači odkrývá nejvýznamnější vlivy historických směrů a hnutí na digitální umění 21. století.

Informace o rozvrhu (čas a místo) zde: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/IMK48

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Filozofická fakulta (FF MU)

Výsledky učení předmětu

Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- rozpoznat významná díla z historie mediálního umění;
- interpretovat obsah těchto děl v kontextu jejich vlivu na současné umění;
- analyzovat strategie tvorby v rámci jednotlivých historických hnutí;
- zhodnotit vliv různých technologií na vývoj umění nových médií;
- porozumět bazálnímu rozdílu mezi analogovými a digitálními médii.

Prerekvizity

Zájem o umění nových médií. Dobrá orientace v dějinách umění po roce 1945.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Projekce audiovizuálního materiálu. Skupinová reflexe a interpretace prezentovaných děl. "Homewatch".

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocena je závěrečná práce, která se skládá z:
1. praktického výstupu (vlastní tvorby v podobě audiovizuálního díla)
2. doprovodného textu (rozsah cca 1 normostrana) zahrnujícího: autorský záměr, popis díla, popis zůsobu zpracování.

Kritéria hodnocení:
- formální návaznost na konkrétní dílo či díla z historie nových médií;
- vhodná argumentace a prokázání odbornosti v doprovodném textu;
- estetická úroveň zpracování.

Osnovy výuky

Videoart
Předchůdci:
Muž s kinoaparátem (Dziga Vertov – Denis Arkadjevič Kaufman), 1929
Hans Richter: RHYTHMUS 21, 1921-24
Man Ray: LE RETOUR À LA RAISON, 1923
Fernand Léger LE BALLET MÉCANIQUE, 1924
FLUXUS FILMS : Nam June Paik, Dick Higgins, George Maciunas, Chieko Shiomi, Yoko Ono, Vostell, Albert

Nam June Paik: Videofilm Concert, 1965
Nam June Paik: TV Buddha, 1974
Wolf Vostell: Sun in your head, '9 No – Dé-coll/ages, 1963
Steina Vasulka Switch! Monitor! Drift!, 1976
Woody Vasulka: Art of Memory, 1987
Steve Reich a Beryl Korot: Three tales, 1998-2002


Generativní umění, počítačové umění, algoritmické umění
Předchůdci:
Cybernetic Serendipity, 1968
Charles Csuri: Hummingbird, 1967
John Whitney: Permutations
Frieder Nake: 'Hommage à Paul Klee 13/9/65 Nr.2', 1965.
Michael Noll: Computer Composition with Lines, 1964
Michael Noll: Computer Generated Ballet
Frieder Nake: Polygon Drawings

Ben Grosser: Computers Watching Movies, 2013
Erwin Driessens a Maria Verstappen: E-volver, 2006

Software art, interaktivní umění, internet art, net art ASCII, nomádské sítě, databáze, datové vizualizace, mobilní a lokativní média, VR a AR, hypertext
Scott Draves: Bomb, 1995–1997
Douglas Davis: THE WORLD'S FIRST COLLABORATIVE SENTENCE, 1994
Olia Lialina: MBCBFTW, 1996
Mark Amerika: GRAMMATRON, 1995
Joan Heemskerk a Dirk Paesman JODI.org, 1995
I/O/D WebStalker, 1997
Ben Benjamin: Superbad
Mark Napier: Digital Landfill, 1998
Miltos Manetas: SuperMario Sleeping, 1998
Agnes Hegedüs: Memory Theater VR, 1997
Vuk Cosic Ascii Art: ACSII History of Moving Images
Golan Levin: Audiovisual Environment Suite, 1998
HEATH BUNTING: A Visitor's Guide to London Heath Bunting, 1995
Christa Sommerer-Laurent Mignonneau:Trans Plant (1995-6)
0100101110101101.ORG: Hybrids: Online Net Art Collages, 1998 – 1999

Sound art, electronic music, glitch music
Předchůdci:
Luigi Russolo: Risveglio di una cittá
LUIGI RUSSOLO: Manifest Umenia hluku, 1913
John Cage: 4:33 for piano, 1952
John Cage: Imaginary Landscape No. 1.
John Cage: Imaginary Landscape No. 4 ,12 radios, 1951
Edgard Varèse - Le Corbusier - Iannis Xenakis: Poème électronique (Expo 1958)
I.Xennakis: Xenakis: La Légende d'Eer, 1977-78

Pan Sonic: Vakio, 1993
OVAL: Wohnton, 1993
Karsten Nikolai

AL, AI, biotechnology art
Will Wright: SimCity (1989), SimEarth (1990), Spore (2008)
Karl Sims: Galapágos 1997, Genetic images, 1993
Jane Prophet a Gordon Selley: TechnoSphere, 1995
Christa Sommerer a Laurent Mignonneau: A-VOLVE 1994, Life Spacies, 1996
Thomas Ray: Tierra, 1998
Jeffrey Ventrella: Darwin Pond: Artificial Life Simulation, 1996
Natalie Jeremijenko: oneTrees, 2000
Ken Rinaldo: Autopoiesis, 2000
Stelarc: Exoskeleton 1999, Ping Body, 1996
Stelarc: The Man with Three Ears
Stelarc: Third ear
Eduardo Kac: Time Capsule, 1996
Eduardo Kac: GFP BUNNY, 2000
Oron Catts a Ionat Zurr Semi-Living Worry Dolls, 2000
Stelarc: Extra Ear - The Tissue Culture & Art Project.
Joe Davis: Bacterial Radio, Microvenus
Anna Dumitriu
doc. Dr. Polona Tratnik (SLO): Hair in vitro, 2010
Verena Kaminiarz (CA/DE) Ich Vergleiche Mich Zu Dir
Julia Reodica (US) / hymNext, 2004–2008

Umění nových médií v ČS kontextu
Emil František Burian + Miroslav Kouřil: Theatergraph
Alfréd Radok a Josef Svoboda: Laterna Magika
Zdeněk Pešánek: Edisonova transformační stanice
Zdeněk Sýkora
Alexander Hackenschmied
Radúz Činčera: Kinoautomat
Woody Vasulka
Michael Bielický: Exodus, 1995
Frank Malina: Kinetic Optagon, 1971
Ivor Diosi: Castanedize! : Dingir (1999)
Markéta Baňková New York City Map, 1999

Učební cíle

Cílem předmětu je rozšířit převážně teoreticky budovanou základnu poznatků o umění nových médií o přímou zkušenost s novomediálními díly, která je základem pro následnou analýzu a kritickou reflexi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná docházka (tolerované množství absencí upřesněno v úvodu semestru).

Základní literatura

DANIELS, Dieter - SCHMIDT, Barbara U.: Artists as inventors - inventors as artists. Hatje Cantz, 2008. (CS)
FRIELING, Rudolf - DANIELS, Dieter (eds.): Media Art Net 1: Survey of Media Art. Springer, 2004. (CS)
PAUL, Christiane: Digital art. Thames & Hudson, 2003. (CS)
REENA, Jana –TRIBE, Mark: New Media Art. Taschen, 2009. (CS)
RUSH, Michael: New Media in Art. Thames & Hudson, 2005. (CS)
SHANKEN, Edward A.: Art and Electronic Media. Phaidon, 2009. (CS)
WILSON, Stephen: Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology. Cambridge, MA: MIT, 2002. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM magisterský navazující

    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor