Detail předmětu

Příroda po přírodě

FaVU-PROPRAk. rok: 2019/2020

Kurz je zaměřen na představení problematiky reflexe přírody a krajiny nejen jako přírodních, ale také jako kulturních fenoménů, respektive v přesazích obou perspektiv, které byly po mnoho staletí v evropském myšlení (ovlivněném racionalismem a osvícenstvím) oddělovány. V přednáškové části bude představena základní škála způsobů uvažování o přírodě a krajině z pohledu estetiky, kulturních studií, botaniky, environmentalistiky, ekologie, filosofie. Seminární část bude založena na skupinových diskuzích nad konkrétními problémy a projekty z oblasti umění a kurátorství věnovanými sledovanému tématu; několik seminářů proběhne za účasti přizvaných hostů, odborníků z různých vědních oborů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí s různými pohledy na téma přírody a krajiny, budou schopni se kritickým i tvůrčím způsobem vztahovat ke konceptům kulturní krajiny, městské krajiny, divočiny, antropocénu či kapitalocénu.

Prerekvizity

Ucelený přehled o společenském a kulturním dění.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka je založena na kombinaci přednášek a seminářů soustředěných na společnou diskuzi nad vybranými texty, případně na diskuzi s pozvanými hosty.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet je udělen na základě předloženého kurátorského nebo uměleckého projektu, případně eseje v rozsahu do pěti normostran.

Osnovy výuky

Přednášky na témata:
Krajina a příroda z pohledu estetiky a filosofie – historický přehled.
Krajina a příroda z pohledu estetiky a filosofie – aktuální stav.
Antropocén – historie vlivu evropské civilizace na přírodu (globální pohled).
Zániky civilizací a kultur jako důsledky environmentálních změn; příroda a kapitál.
Umění a antropocén – přehled uměleckých a kurátorských projektů.

Semináře:
(rámcová témata, v průběhu semestru budou upřesněni hosté)
1. Lidská činnost v krajině od neolitu do industriální éry: nejen ničivé, ale i krajinotvorné procesy (2 semináře – prehistorie; středověk a novověk – lokální pohled)
2. Městská a postindustriální krajina jakožto nová divočina, volná zemědělská krajina jakožto nová poušť
3. Vymírání druhů x noví vetřelci – pohled evoluční biologie, filozofie, antropologie, umění; paměť na zvířata a rostliny v umění, folkloru, mytologii
4., 5. – Analýza konkrétních děl z oblasti výtvarného umění, literatury a filmu (zde zejm. sci-fi a příbuzné žánry)

Učební cíle

Cílem kurzu je přiblížit studentům téma, které se během posledních let dostalo do středu pozornosti v souvislosti se sílícím trendem antropogenních vlivů na lokální ekosystémy, respektive geosféru jako celek, a ukázat v souvislosti s tímto tématem přesahy a propojení mezi diskursy vědy a umění.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná docházka (max. 3 neomluvené absence).

Základní literatura

Naomi KLEIN, This Changes Everything. Penguin Books, 2015. (EN)
T. J. DEMOS, Decolonizing Nature. Berlin: Sternberg Press, 2016. (EN)

Doporučená literatura

Alan WEISMAN, Svět bez nás. Praha: Argo – Dokořán, 2008. (CS)
Ashley Dawson: Extinction: A Radical History. New York: OR Books, 2016. (EN)
Donna J. HARAWAY, Staying With the Trouble. Duke University Press, 2016. (EN)
Eduardo KOHN, How Forests Think: Toward an Anthropology Beyond the Human. University of California Press, 2013. (EN)
Elizabeth KOLBERT, The Sixth Extinction: An Unnatural History. Henry Holt & Company, 2014. (EN)
James LOVELOCK, Gaia vrací úder. Praha: Argo, 2009. (CS)
Jason W. MOORE et al., Anthropocene or Capitalocene? Nature, History, and the Crisis of Capitalism. KAIROS, 2016. (EN)
Lucy Lippard, Undermining. A Wild Ride Through Land Use, Politics, and Art in the Changing West. New York: The New Press, 2014. (EN)
Lynn MARGULISOVÁ, Symbiogenetická planeta. Praha: Academia, 2004. (CS)
Nathalie BLANC – Barbara L. BENISH, Form, Art and the Environment: Engaging in Sustainability. Routledge 2016. (EN)
Pavel Hájek, ed.: Krajina a revoluce. Malá skála: Malá skála, 2005. (CS)
Simon SCHAMA, Krajina a paměť. Praha: Argo – Dokořán, 2007. (CS)
Ursula K. HEISE, Imagining Extinction: The Cultural Meanings of Endangered Species. University of Chicago Press, 2016. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM magisterský navazující

    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor