Detail předmětu
Cross Cultural Communication
FP-OcccPAk. rok: 2019/2020
Obsahem předmětu jsou relevantní poznatky z oblasti psychologie a sociologie nezbytné pro efektivní řízení podniku. Důraz je kladen na osvojení si relevantních poznatků interpersonální komunikace v podnikovém prostředí a schopnost jejich aplikace prostřednictvím tréninkových nástrojů s cílem rozvíjet a upevňovat manažerské dovednosti pro uplatnění v podnikové praxi.
Jazyk výuky
angličtina
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studentky a studenti získají relevantní poznatky z oblasti sociální způsobilosti a s nimi spojené kompetence. Budou seznámeni se základními teoretickými modely a strategiemi a možnostmi jejich aplikace ve své vlastní praxi. Ve cvičeních upevní a rozvinou dovednosti podporující efektivní průběh sociální interakce v běžných i náročných pracovních situacích.
Prerekvizity
Znalosti a dovednosti na úrovni středoškolského vzdělání.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
přednášky, v rámci cvičení: behaviorální interview, hraní rolí, modelové situace, řešení případových studií
Způsob a kritéria hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující požadavky:
* docházka, aktivní účast na cvičeních 10%
* vypracování, prezentace semestrální práce 20%
* prezentace semestrální práce 20%
* reakce v diskuzi k semestrální práci 10%
* závěrečný písemná zkouška 40%
* docházka, aktivní účast na cvičeních 10%
* vypracování, prezentace semestrální práce 20%
* prezentace semestrální práce 20%
* reakce v diskuzi k semestrální práci 10%
* závěrečný písemná zkouška 40%
Osnovy výuky
Hlavním cílem předmětu je seznámit student/ky se specifiky interpersonální komunikace v mezinárodním kontextu. Důraz je kladen na získání znalostí z dané oblasti a schopnost aplikace do praxe, jenž rozvine jejich interkulturní kompetenci jako nezbytný předpoklad úspěšného působení v oblasti mezinárodního obchodu.
1. Seznámení s cílem a osnovou předmětu. Vymezení organizačních kritérií a podmínek absolvování předmětu. Zadání témat semestrálních prací a kritérií jejich zpracování.
2. Vymezení klíčových pojmů: kultura a její prvky, interkulturní kompetence a její složky, proces interkulturní komunikace.
3. Interkulturní adaptace: identita jedince, akulturace, kulturní šok a mechanismy jeho úspěšného zvládání.
4. Koncept kultury.
5. Klasické kulturní modely: Hofstede, Trompenaars, Hampdon-Turner.
6. Koncept kulturních standardů dle A. Thomase.
7. Kulturní asimilátor jako prostředek interkulturního tréninku.
8. Vyjednávání v mezinárodním prostředí. AID model pro interakce s odlišnými kulturami.
9. Specifika práce v mezinárodních týmech. GLOBE model.
10. Bariéry interkulturní komunikace. Etnocentrizmus, kulturní relativizmus.
11. Specifika vybraných evropských kultur se zaměřením na oblast mezinárodního obchodu.
12. Specifika vybraných mimoevropských kultur se zaměřením na oblast mezinárodního obchodu.
13. Repetitorium a diskuze k probraným tématům.
1. Seznámení s cílem a osnovou předmětu. Vymezení organizačních kritérií a podmínek absolvování předmětu. Zadání témat semestrálních prací a kritérií jejich zpracování.
2. Vymezení klíčových pojmů: kultura a její prvky, interkulturní kompetence a její složky, proces interkulturní komunikace.
3. Interkulturní adaptace: identita jedince, akulturace, kulturní šok a mechanismy jeho úspěšného zvládání.
4. Koncept kultury.
5. Klasické kulturní modely: Hofstede, Trompenaars, Hampdon-Turner.
6. Koncept kulturních standardů dle A. Thomase.
7. Kulturní asimilátor jako prostředek interkulturního tréninku.
8. Vyjednávání v mezinárodním prostředí. AID model pro interakce s odlišnými kulturami.
9. Specifika práce v mezinárodních týmech. GLOBE model.
10. Bariéry interkulturní komunikace. Etnocentrizmus, kulturní relativizmus.
11. Specifika vybraných evropských kultur se zaměřením na oblast mezinárodního obchodu.
12. Specifika vybraných mimoevropských kultur se zaměřením na oblast mezinárodního obchodu.
13. Repetitorium a diskuze k probraným tématům.
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je osvojení si poznatků relevantních interpersonální komunikaci v mezinárodním prostředí a jejich aplikace prostřednictvím tréninkových aktivit.
Základní literatura
HOFSTEDE, G. H., G. J. HOFSTEDE and M. MINKOV. Cultures and organizations: software of the mind : intercultural cooperation and its importance for survival. 3rd ed. New York: McGraw-Hill, c2010. ISBN 978-0-07-166418-9.
Doporučená literatura
F. TROMPENAARS and CH. HAMPDEN-TURNER. Riding the waves of culture: understanding diversity in global business. 3rd ed. London: Nicholas Brealey, 2012. ISBN 978-190-4838-388.
MORAN, R.T., P. R. HARRIS and S. V. MORAN. Managing cultural differences: global leadership strategies for cross-cultural business success. 8th ed. Amsterdam: Elsevier, 2011. ISBN 978-1-85617-923-2.
MORAN, R.T., P. R. HARRIS and S. V. MORAN. Managing cultural differences: global leadership strategies for cross-cultural business success. 8th ed. Amsterdam: Elsevier, 2011. ISBN 978-1-85617-923-2.
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-MEO magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz