Detail předmětu

Strategický marketing

FP-IsmarPAk. rok: 2019/2020

Předmět je zaměřen na rozvoj manažerských a marketingových dovedností studentů, jakož i na pochopení vazeb mezi rozhodnutími managementu v různých oblastech podnikového řízení v rámci realizované firemní strategie. Výuka probíhá formou manažerské simulace - využitím špičkové simulační hry The Global Market Place.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou obeznámeni s podstatou strategického marketingového řízení, s metodami strategické marketingové analýzy a s principy tvorby a realizace marketingových strategií

Prerekvizity

Znalosti základních ekonomických a marketingových termínů, schopnost týmové práce, time-management, znalosti práce s PC

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou 2 úvodních přednášek a na to navazující e-learningovou formou, založenou na týmové spolupráci při řešení zadání v souladu s rozvojem tržní situace.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti budou pracovat v soupeřících týmech. hodnocení proběhně několika způsoby - základní bude výsledek dle BSC, dále hodnocení psaného assignmentu - business plánu a písemného testu.

Osnovy výuky

Úvod do simulace, seznámení s obsahem a formou výuky a hodnocením předmětu
Tvorba týmů
Řešení problémů v týmu
Marketingový průzkum – význam informací a metody jejich získávání a vyhodnocování
Interpretace výsledků marketingového průzkumu a způsoby jejich převedení do forrmulace strategických cílů firem.
Návrh marketingové strategie, její realizace a upřesňování dle vývoje na trhu
Tvorba marketingové strategie - 4P - výrobkové, cenové, distribuční a komunikačnís trategie
Finanční aspekty marketingových rozhodnutí – promítnutí rozhodnutí v oblasti firemní strategie do výsledků firmy
Business plan – příprava a tvorba business plánu jako podkladu pro možné investice rizikového kapitálu do firmy
Realizace firemní strategie a analýza výkonu firmy pomocí vyváženého systému ukazatelů výkonnosti firmy – BSC jako kriterium výkonu firmy
Závěrečná prezentace výsledků firem

Učební cíle

Cílem předmětu je:
- procvičení praktických schopností při získávání, zpracování, analýzách a využití informací o vnějším prostředí podniku (zejména o trhu, zákaznících, konkurenci a technických trendech),
- procvičení a rozvoj schopností využívat informace pro tvorbu a realizaci marketingové strategie v globálním měřítku,
- seznámit studenty s řešením problémů v projektovém týmu
- seznámit studenty se způsoby promítnutí marketingových rozhodnutí do dalších oblastí podnikového managementu.
- ověření schopnosti řešit komplexní rozhodovací problémy s řadou konfliktů mezi příčinami a následky.
- rozvinout schopnosti leadershipu, týmové práce a interpersonálních dovedností

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výuky probíhá průběžně v jednotlivých kvartálech - studenti dostávají velmi obsažnou zpětnou vazbu o svých průběžných výsledcích po každém kvartále.

Základní literatura

JAKUBÍKOVÁ, D.: Strategický marketing. Strategie a trendy. Praha, Grada 2008, ISNB 978-80-247-2690-8 (CS)
JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, Branislav LACKO a Jaroslav ŠVEC. Projektové řízení: Jak zvládnout projekty. Kuřim: Akademické centrum studentských aktivit, 2014, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, Branislav LACKO a Jaroslav ŠVEC. Projektové řízení: Jak zvládnout projekty. Kuřim: Akademické centrum studentských aktivit, 2014, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. jjkkkkk
ZAMAZALOVÁ, M. Marketing. Praha: C.H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-115-4. (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

10 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Seznámení s obsahem a formou výuky a hodnocením předmětu. Úvod do problematiky strategického řízení, strategického marketingu.
2.Tvorba týmů, řešení problémy v týmu, týmové role, synergie v týmové práci.
3. Marketingový průzkum - význam informací a metody jejich získávání a vyhodnocování.
4. Metodika přípravy a realizace marketingového průzkumu.
5. Interpretace výsledků marketingového průzkumu a způsoby jejich využití při formulaci strategických cílů firem a způsobů jejich dosažení.
6. Návrh firemní strategie a z toho vyplývající marketingové strategie a způsobů její realizace.
7. Tvorba a realizace marketingové strategie - využití koncepce 4P / 4C
8. Vazba mezi marketingovými rozhodnutími a vybranými oblastmi řízení podniku (řízení výroby, řízení obchodních činností, řízení prodeje, řízení lidských zdrojů, řízení kvality, řízení lidských zdrojů, řízení marketingové komunikace, řízení financí)
9. Finanční aspekty marketingových (a navazujících) rozhodnutí. Promítnutí / dopad firemních rozhodnutí do výsledků firmy.
10. Business plan - podstata, příprava a tvorba business plánu jako podkladu pro rozhodování v taktickém a strategickém časovém horizontu (např. rozhodování o investicích do technického rozvoje)
11. Realizace firemní strategie a analýza výkonu firmy pomocí vyváženého systému ukazatelů výkonnosti firmy - BSC.
12. Závěrečná prezentace výsledků firmy
13. Zpětná vazba, hodnocení předmětu.

Cvičení

20 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Předmět je koncipovaný do podoby 0 + 2, tj. dvou hodin cvičení bez přednášek. Tyto ovšem budou v nezbytné míře zahrnuty do výuky - zejména před zahájením semestru pro seznámení s principem simulace, a pak ad hoc v jeho průběhu (min. závěrečná přednáška se zpětnou vazbou pro studenty).

Elearning