Detail předmětu
Inženýrská pedagogika a didaktika
FIT-IIPDAk. rok: 2019/2020
Úvod do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definice předmětu pedagogiky. Soustavu pojmů. Možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámení s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Získání pedagogické způsobilosti pro výuku technických předmětů.
Prerekvizity
Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.
Způsob a kritéria hodnocení
Průběžné testy.
Podmínky zápočtu:
Min. 80% účast na přednáškách, písemný test, 4 didaktické projekty (plány vyuč.hodin)
Podmínky zápočtu:
Min. 80% účast na přednáškách, písemný test, 4 didaktické projekty (plány vyuč.hodin)
Učební cíle
Uvést studenty do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definovat předmět pedagogiky. Zavést soustavu pojmů. Ukázat možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámit studenty s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.
Doporučená literatura
http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz (in Czech)
Jůva V. jun. a sen.: Stručné dějiny pedagogiky (in Czech)
Kalhous Z., Obst O.: Školní didaktika. Portál s.r.o., Praha 2002 (in Czech)
Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991 (in Czech)
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál s.r.o., Praha, 2002 (in Czech)
Jůva V. jun. a sen.: Stručné dějiny pedagogiky (in Czech)
Kalhous Z., Obst O.: Školní didaktika. Portál s.r.o., Praha 2002 (in Czech)
Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991 (in Czech)
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál s.r.o., Praha, 2002 (in Czech)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
52 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Historie oboru a obecná problematika školství. Předmět Inženýrská pedagogika a její pojetí.
- Výchova, její funkce, cíle, formy, složky, prostředky a metody. Disciplíny pedagogiky.
- Pedagogický výzkum a jeho metody. Základní pedagogické dokumenty, vzdělávací programy. Vzdělávací systém v ČR.
- Obecná didaktika. Oborové didaktiky. Žák sekundární školy. Osobnost učitele.
- Učivo. Problematika kurikula. Faktory prostředí.
- Teoretické základy vyučování a učení. Metody a formy výuky. Didaktické principy.
- Projektování a realizace výuky. Motivace. Komunikace.
- Cíle vzdělávání a výchovy a jejich realizace.
- Kázeň ve výuce. Příčiny, kázeňské prostředky, šikana. Evaluace výsledků výuky.
- Úvod do speciální pedagogiky (klasifikace, základní pojmy, poradenský systém).
- Alternativní školství.
- Příprava učitele odborných předmětů.