Detail předmětu
Zdravotnická etika
FEKT-AETIAk. rok: 2019/2020
Předmět se zabývá etickým přesahem biomedicíny, zejména pak etických implikací biotechnologií. Technický a biotechnologický přístup je rozšířen o humanitní a sociální rozměr. Důraz je kladen na interdisciplinární přístup, který je nezbytným předpokladem pojednání o morálních dilematech plynoucích z vývoje a použití biomedicínských technologií.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- má základní znalosti biomedicínské etiky
- je schopen identifikovat eticky relevantní aspekty biomedicínských technologií
- dovede aplikovat odpovídající bioetické standardy
- je schopen diskutovat jednotlivé etické a sociální aspekty biomedicínských technologií
- je schopen kritického myšlení a argumentace v oblasti bioetiky.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Případová studie.
Zápočtový test je orientován na zjištění znalostí o základních pojmech.
Prezentování a obhajoba případové studie ověřuje orientaci ve vybrané problematice biomedicínské etiky, schopnosti vnímat souvislosti a pomocí argumentů zdůvodnit stanovisko.
Osnovy výuky
1. Úvod do biomedicínské etiky.
2. Věda – technika – etika.
3. Informovaný souhlas.
4. Práva pacientů.
5. Zacházení se zdravotními informacemi.
6. Ochrana osobních údajů ve zdravotnictví.
7. Reprodukční medicína.
8. Marná léčba, eutanázie, asistované suicidium.
9. Člověk - předmět výzkumu.
10. Výzkum na zvířatech.
11. Práce s biologickým materiálem lidského původu.
12. Vylepšování člověka (enhancement).
13. Etická a právní regulace v biomedicíně.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
MAPPES, Thomas a David DeGRAZIA. Biomedical ethics. 6. vyd. Boston: McGraw-Hill, 2006. ISBN 0-07-297644-6. (EN)
THOMASMA, David a Thomasine KUSHNEROVÁ. Od narození do smrti. Praha: Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0883-5. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Biomedicínský výzkum a vznik biomedicínské etiky
3. Metodické přístupy používané v biomedicínské etice
4. Etika komunikace ve zdravotnictví
5. Výzkum na lidském subjektu. Výzkum na zvířatech
6. Ochrana informací a zacházení s citlivými informacemi
7. Riziko jako etická kategorie
8. Genové inženýrství
9. Genetická diagnostika
10. Asistovaná reprodukce
11. Kmenové buňky a klonování
12. Instituční a organizační etika
13. Základní bioetické dokumenty, etické standardy grantové žádosti
Cvičení odborného základu
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Biomedicínský výzkum a vznik biomedicínské etiky
3. Metodické přístupy používané v biomedicínské etice
4. Etika komunikace ve zdravotnictví
5. Výzkum na lidském subjektu. Výzkum na zvířatech
6. Ochrana informací a zacházení s citlivými informacemi
7. Riziko jako etická kategorie
8. Genové inženýrství
9. Genetická diagnostika
10. Asistovaná reprodukce
11. Kmenové buňky a klonování
12. Instituční a organizační etika
13. Základní bioetické dokumenty, etické standardy grantové žádosti