Detail předmětu
Spolehlivost a jakost
ÚSI-RTSAJAk. rok: 2019/2020
Předmět se věnuje problematice spolehlivosti systémů s nezávislými a závislými prvky, využití statistických metod ve spolehlivosti. Studenti se seznámí s oblastí zálohování, metodami řízení spolehlivosti, předcházení poruchám a vytvářením systémů odolných proti poruchám. Dále je předmět věnován zavádění systému jakosti v elektrotechnické výrobě, problematice současných přístupů k zabezpečování jakosti.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- definovat základní pojmy z oblasti jakosti a spolehlivosti,
- vysvětlit základní úlohy spolehlivosti,
- vysvětlit problematiku výstavby systému jakosti v podniku,
- popsat základní nástroje jakosti,
- vysvětlit problematiku certifikace systému jakosti, certifikace výrobku,
- ovládá výpočty základních spolehlivostních ukazatelů.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Student odevzdává jeden samostatný projekt.
Způsob a kritéria hodnocení
až 80 bodů za písemnou zkoušku.
Zkouška je zaměřena na problematiku jakosti a spolehlivosti probíranou na přednáškách i cvičeních.
Osnovy výuky
2. Markovovy procesy.Markovovy spolehlivostní modely.
3. Statická záloha, systém TMR, NMR.
4. Dynamická záloha, duplexní a biduplexní systém.Hybridní záloha.
5. Poruchové modely, strom poruch.
6. Metody řízení spolehlivosti.
7. Předcházení poruchám.
8. Výstavba systémů jakosti v organizacích. Zavedení a zabezpečování systémů jakosti. dokumentace systému jakosti v organizaci.
9. Dokumentace systému jakosti v organizaci.
10. Ekonomické problémy jakosti. Struktura nákladů na jakost v životním cyklu výrobku.
11. Výstavba systémů jakosti v organizacích. Audity.
12. Vztah jakosti a spolehlivosti výrobků. Certifikace.
13. Hodnocení jakosti v ČR podle zákona o technických požadavcích na výrobky.
Učební cíle
Metody hodnocení průmyslových zařízení, vliv na zdraví, životní prostředí, mechanizmy interakce výrobních zařízení s prostředím, potenciální rizika.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Zařazení předmětu ve studijních plánech