Detail předmětu

Konstrukce a projektování letadel I

FSI-OK1-AAk. rok: 2019/2020

Předmět se zabývá konstrukčními a pevnostními aspekty návrhu a stavby letadel atmosférických, s pevnou nosnou plochou. Poskytuje systematický výklad o koncepčním uspořádání, typech konstrukcí a jejich prvcích, aplikaci pevnostních výpočtů a požadavků předpisů letové způsobilosti.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Principy a postupy při konstrukci letadel podle požadavků mezinárodních předpisů letové způsobilosti.

Prerekvizity

Základní znalosti aerodynamiky letounu. Základní znalosti teorie pružnosti a pevnosti. Základní znalosti o materiálech používaných v letectví.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínkou k udělení zápočtu je 80% fyzická účast na cvičeních. Dále je třeba předložit všechna zpracovaná cvičení, která byly zadána. Podmínkou připuštění ke zkoušce je získání zápočtu. Zkouška je ústní,skládá ze tří základních otázek z celé látky náhodně položených. Doplňující otázky podle rozsahu a kvality odpovědí studenta.

Učební cíle

Seznámit posluchače s koncepčními zásadami konstrukce letadel i s jejich detailním provedením.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Cvičení jsou povinná a účast (minimálně 80 %) je kontrolována třídní knihou. Odůvodněnou neúčast je možné nahradit individuálním zadáním.

Základní literatura

Niu M.C.Y.: Airframe Structural Design, , 0
Roskam J.: Airplane Design, , 0
Stinton D.:The Anatomy of the Airplane
Šulženko M.N.: Konstrukce letadel, , 0

Doporučená literatura

Čalkovský: Konstrukce a pevnost letadel, , 0
Niu M.C.Y.: Airframe Structural Design, , 0
Stinton D.:The Anatomy of the Airplane

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2I-A magisterský navazující

    obor M-STL , 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program M2I-Z magisterský navazující

    obor M-STI , 1 ročník, letní semestr, doporučený kurs

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod. Specifické požadavky na letecké konstrukce. Nosné soustavy, jejich možná uspořádání, výhody a nevýhody.
2. Geometrie křídla z hlediska konstrukce. Profiláž, půdorysný tvar, šípovitost, křížení křídla. Definování geometrického etalonu křídla pro potřeby konstrukce a výroby. Teoretický výkres, nivelace letounu.
3. Aerostatické podklady pro výpočet zatížení křídla, stanovení rozložení vztlaku po křídle. Zatížení od vzdušných sil -liniové, posouvající síla ohybový moment, krouticí moment. Zatížení od setrvačných sil, násobek zatížení.
4. Typy konstrukce křídla - nosníkové, nosníkové poloskořepiny, poloskořepiny. Podélný systém. Konstrukce nosníků, konstrukce pásnic, stojina, podélníky.
5. Příčný systém. Silová žebra, tvarová žebra, jejich konstrukce. Zásady pro návrh plechových dílců. Potahy, otvory v potazích, smyková víka. Zásady pro nýtování leteckých konstrukcí.
6. Spojení křídla-trup pro průběžné křídlo a pro dělené křídlo. Spojení nosníkových křídel a poloskořepinových křídel. Zásady pro konstrukci spojovacích kování. Šípové křídlo - rozdíly v zatížení oproti křídlu přímému. Typy konstrukcí šípových křídel.
7. Kormidla příčného řízení. Křidélka, spoilery. Diferenciace křidélek. Aerodynamické odlehčení, hmotové vyvážení křidélek. Zatížení a konstrukce křidélek.
8. Mechanizace křídla. Vztlakové klapky, sloty. Aerodynamické brzdy, spoilery. Zatížení vztlakových klapek, jejich konstrukce.
9. Ocasní plochy. Účel, možná uspořádání, jejich výhody a nevýhody. Geometrické charakteristiky VOP a SOP.
10. Plovoucí OP, motýlkové OP. Zatížení a konstrukce OP. Aerodynamické odlehčení a hmotové vyvážení OP. Trup. Požadavky, vnější geometrie, kabina posádky, kabina cestujících. Konstrukce trupu. Potah, podélníky, přepážky.
11. Závěsná kování ,kryty kabin, dveře, sedadla, interiér. Přetlaková kabina. Zatížení a pevnostní výpočet trupu. Přistávací zařízení. funkce, požadavky, typy podvozků, jejich srovnání.
12. Stabilita podvozku, shimmy. Kola, brzdy, tlumiče. zatížení a výpočty. Systémy pro řízení letu. Funkční a konstrukční požadavky. Zatížení řízení.
13. Přímé řízení, posilovače. Moderní principy řízení (FBW). Pohonná soustava. Součásti, umístění na letounu, ovládání. Zatížení a výpočet motorového lože nosníkového a prutového.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Stanovení návrhových rychlostí a poryvové obálky. Rozložení vztlaku na křídle pro symetricé případy zatížení.
2. Rozložení vztlaku na křídle pro křidélkové a klapkové případy zatížení. Vyšetření liniového zatížení, posouvajících sil, ohybového a krouticího momentu po rozpětí křídla.
3. Vytvoření geometrického etalonu křídla a stanovení průřezových charakteristik křídla v požadovaných řezech. Vyšetření zatížení od setrvačných sil při křidélkových případech.
4. Exkurze v letecké výrobě.
5. Vyšetření průřezu pásnic ve vybraných řezech. Konstrukční návrh pásnice.
6. Zatížení křídla se vzpěrou. Výpočet závěsů vnějšího dvojnosníkového křídla.
7. Výpočet zatížení a únosnosti nýtových spojů. Výpočty případů zatížení křídla na počítači-seznámení s programem. Zatížení jednonosníkového šípového křídla.
8. Návrh závaží pro hmotové vyvážení výškového kormidla. Výpočet uchycení hmotového vyvážení výškového kormidla.
9. Vyšetření zatížení VOP od manévru a od poryvu. Výpočet závěsového momentu výškového kormidla.
10. Výpočet sil v spojovacích kováních VOP. Návrh zasklení pilotní kabiny a vypracování výhledového diagramu.
11. Určení sil v závěsech dveří přetlakové kabiny. Výpočet sil, násobků a zrychlení při přistání letounu.
12. Návrh mechanismu zasouvacího podvozku. Pevnostní kontrola uzlu řízení.
13. Kontrola dimenzí prutového motorového lože. Kontrola dimenzí nosníkového motorového lože. Návrh pevnostní zkoušky SOP.