Detail předmětu

Radical imagination

FaVU-RAIMAk. rok: 2019/2020

Předmět Radical Imagination se bude věnovat zkoumání toho, jak dnes různé umělkyně a umělci přistupují k politikám imaginace a otázkám toho, co je radikální či militantní imaginace.
Imaginaci budeme chápat nikoli jako individuální kognitivní kapacitu, ale spíše jako sociologický fenomén. Budeme vycházet z přesvědčení, že většina společenských institucí, jako jsou národnostní státy, manželství aj., jsou z velké části imaginární. Jako jednotlivci a společnost je musíme realizovat ve svých každodenních životech a naplnit je symbolikou, aby nabyly svého významu. Radikální imaginace je pak jakousi hmotou, z níž se všechny tyto instituce, ale i jednotlivci formují a získávají tvar. Radikální imaginace má ovšem zároveň kapacitu tyto instituce negovat, rušit či přetvářet.
Budeme se ptát, nakolik je umění schopno přecházet od upozorňování na mocenskou hru nastoleného systému k aktivnímu zapojení do snahy o uskutečnění nových, rovnějších sociálních pořádků? Jak se dnes umění a umělci staví k palčivým společenským otázkám?
Na základě konkrétních uměleckých projektů zformulují přednášky pracovní teze o tom, co dnes můžeme považovat za radikální strategie v umění, jaké umění se považuje užitečné umění a jakým směrem se ubírá jeho teorie a praxe, a dále to, jakým způsobem se proplétá „militantní imaginace“ umění s konkrétní politickou praxí ve spojení s rezistencí a solidaritou.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Porozumění společenské roli současného umění. Porozumění tomu, jakými způsoby se dnes umění připojuje k různým politickým či společenským hnutím v boji za rovnější sociální pořádky a jak se umění staví k otázkám etiky v rámci reprezentace.

Prerekvizity

Dobrá orientace v aktuální umělecké praxi, znalost anglického jazyka.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Kritické čtení vybraných textů doprovázení prezentováním audiovizuálního materiálu a přednáškami.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet udělen na základě docházky a aktivní účasti na seminární části výuky (kontrolovaná docházka ve výši 75 %) a na návrhu uměleckého projektu, který by vycházel z radikální imaginace.

Osnovy výuky

Série přednášek a seminářů se odvine od následujících uměleckých projektů:
1. Núria Güell a Levi Orta (Arte Político Degenerado)
Aaron Koblin a Takashi Kawashima (Ten Thousand Cents)
2. Ursula Biemann a Paulo Tavares (Forest Law)
3. Elizabeth Stephens and Annie Sprinkle (SexEcology)
4. Forensic Architecture (The Grenfell Tower Fire, Killing in Umm al-Hiran)
Lorenzo Pezzani a Charles Heller (Forensic Oceanography)
5. Tabita Rezaire (Exotic Trade)
Annalee Davis (Unearthing Voices)
6. Karrabing Film Collective (Salt)
7. Waguih El laqany (Cinema Everywhere)
Ruangrupa (The Gerobak Bioskop)
8. Nida Sinnokrot a Sahar Qawasmi (Sakiya – Art/Science/Agriculture)
9. Minia Bibiany (Doukou)
10. Brigada Puerta de Tierra
11. The Living and the Dead Ensemble (Ouvertures Monsieur Toussaint)
12. Contrafilé a Campus in Camps (Mujawara/The Tree School)
Sandi Hilal (Al Madhafah /The Living Room)

Učební cíle

Pochopení společenské a politické role současného umění a umělců a umělkyň.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná docházka - 75%.

Základní literatura

BOTTICI CH. Imaginal Politics: Images Beyond Imagination and the Imaginary. New York: Columbia University Press, 2014
COMBAHEE RIVER COLLECTIVE.The Combahee River Collective Statement. In: SMITH, B. (ed.) Home Girls, A Black Feminist Anthology. New York: Kitchen Table: Women of Color Press, Inc., 1983
DEMOS, T.J. Against the Anthropocene: Visual Culture and Environment Today. Berlin: Sternberg Press, 2017
HAIVEN, M. Art After Money Money After Art. London: Pluto Press, 2018
MOHANTY, C.T. Feminist Encounters: Locating the Politics of Experience. In: Destabilizing Theory: Contemporary Feminist Debates. CA : Stanford University Press, 1992
Povinná:
QUÍJANO, A. Coloniality and Modernity. In: Cultural Studies Vol. 21
TAYLOR, C. The Politics of Recognition. Dostupné na internete: http://elplandehiram.org/documentos/JoustingNYC/Politics_of_Recognition.pdf
TUCK,E. – MORRILL, A. – SUPER FUTURES HAUNT QOLLECTIVE. Before Dispossession, or Surviving It. Liminalities: A Journal of Performance Studies Vol. 12, No. 1, 2016
WRIGHT MILLS, C. The Sociological Imagination. Oxford: Oxford University Press, 2000
WRIGHT, S. Toward a Lexicon of Usership. The Hague: Deltahage, 2013
ZAPATISTA ARMY FOR NATIONAL LIBERATION: The Arts, the Sciences, the Originary Peoples and the Basements of the World. Dostupné na internete: http://enlacezapatista.ezln.org.mx/2016/03/04/the-arts-the-sciences-the-originary-peoples-and-the-basements-of-the-world/

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM magisterský navazující

    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor