Detail předmětu

Matematika a geometrie

FA-MAGAk. rok: 2020/2021

Obsah předmětu reaguje na potřeby matematicky řešit technické problémy a graficky znázorňovat architektonické objekty při práci v oblasti stavitelství a architektury. Přednášky nabízejí informace o různých způsobech řešení úloh a současných trendech včetně využití výpočetní techniky. Semináře jsou zaměřené na samostatnou práci studentů, při které aplikují dovednosti na konkrétní úlohy.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student získá orientaci v oblasti využití matematiky a schopnost užívat matematický aparát pro řešení technických úloh. Bude schopen graficky znázorňovat architektonický návrh. Získá orientaci ve využití výpočetní techniky pro grafické znázorňování křivek, ploch a těles.

Prerekvizity

Znalosti matematiky a deskriptivní geometrie v rozsahu středoškolských gymnaziálních osnov.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zkoušení proběhne formou testu v prostředí e-learningového kurzu, přesné pokyny jsou zveřejněny v e-learningovém prostředí moodle pod označením MAG

Osnovy výuky

V přednáškách se jedná o rozvoj poznatků a informací, individuální práce se studenty je realizována v seminářích a při konzultacích.

Učební cíle

Cílem předmětu je pochopit principy využití matematiky a aplikovat je při řešení praktických problémů. Dalším cílem je prohloubení prostorové představivosti, schopnosti graficky vyjadřovat své představy a vypracovávat podklady pro zpracování projektu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Průběžné hodnocení na cvičeních - testy, odevzdání zadaných úkolů. Povinná účast na cvičeních.
V případě omluvy lze se souhlasem garanta předmětu nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Základní literatura

KARPÍŠEK, Z., POPELA, P., BENÁŘ, J.: Statistika a pravděpodobnost. Studijní opora pro kombinované bakalářské studium. Brno: CERM 2002. s. ISBN: 80-7204-261-0. (CS)
MEZNÍK, I.: Matematika I. 8.vyd. Brno: CERM 2008. 150 s. ISBN: 978-80-214-3725-8. (CS)
MOLL I.: Deskriptivní geometrie pro I.ročník FAST VUT v Brně, verze 1.3 CD (CS)
VALA, J. Deskriptivní geometrie. Část 1. Brno: CERM, 1998. 111 s. ISBN: 80-214-0647-X. (CS)
VALA, J. Deskriptivní geometrie. Část 2. Brno: Vysoké učení technické, 1991. 130 s. (CS)

Doporučená literatura

aktuální texty a otevřené přednášky

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Matematika a geometrie ve stavitelství a architektuře.
Integrální počet funkcí jedné proměnné, aplikace na stavitelství.
Základy maticového počtu, užití při řešení systémů rovnic.
Úvod do geometrie – souřadnicové systémy, transformace. Teoretické řešení střech.
Axonometrie. Úvod do perspektivy.
Perspektiva.
Aproximace funkcí, polynomiální interpolace, měření na konstrukcích, užívání tabulek.
Funkce více proměnných – vlastnosti, diferenciální a integrální počet, aplikace na stavitelství. Rovnice křivek a ploch.
Křivky v architektuře, křivky volných ploch.
Plochy v architektuře. Použití křivek, ploch a těles ve výpočetní technice.
Základy statistiky.
Osvětlení objektů v Mongeově promítání a v perspektivě.
Diferenciální rovnice. Analytický a numerický přístup řešení matematických problémů.

Seminář

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor